שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 237 בתים ,  9 מאי
אין תקציר עריכה
בקהילה הקטנה שנוצרה מחדש במלחובקה, כיהן כרב חכם [[יהודה בוטרשוולי]] מזקני חסידי חב"ד. הרב [[חיים אברמוב]] כיהן כגבאי בית הכנסת, והוא שימש אף בתפקיד 'ראש הקהל'. מתוקף תפקידו זה היה אחראי על ניהול בית העלמין היהודי.
 
==לאחר המלחמה==
==טבילה ב'אגם מלחובקה'==
 
[[מקווה]] לא היה במלחובקה, אבל חסידים לא וויתרו על טבילה במקווה. מידי [[יום שישי]] היו כולם נוסעים למקווה שהיה בבית כנסת הגדול ב[[מוסקבה]] 'ארכיפובה'. בשבתות טבלו באגם קטן שנקרא 'אגם מלחובקה' שלא היה כל כך נקי והמים בו היו קרים.
בשר כשר היה באותן שנים בזכות השוחטים. בתחילה שחט הרב [[נתן ברונשטיין]], אך לאחר שעלה לארץ הקודש, מילא את מקומו הרב מיכל דורפמן [[חסידות ברסלב|חסיד ברסלב]].
 
אחד מהדמויות המרכזיות של הקהילה במלחובקה היה ר' [[שייע קליינבערג]], שהיה עוזר לכולם ב[[גשמיות]] וב[[רוחניות]], עוזר כספית לקהילה ועוד.
==יהדות עכשווית במלחובקה==
בשנות המ"מים פעל במלחובקה הרב [[קלמן מלך תמרין]], מחסידי חב"ד ב[[מוסקבה]] באותם שנים. לאחר פטירתו, המשיכו שני בניו, הרב [[משה תמרין|משה]] והרב [[נחום תמרין|נחום]] להחזיק את היהדות וחסידות ב[[מסירות נפש]] ממש.
באותם שנים השוחט הוותיק הרב [[מוט'ל ליפשיץ]] היה [[שוחט]] במוסקוה והיה עוד [[שוחט]] צעיר שהיה [[שוחט]] במלחובקה מתלמידיו של ר' [[רפאל נימוטין]] ור' [[יצחק קוגן]] ורוב אנ"ש דאז היו באים לשחוט אצלו .
בחודש [[אייר]] [[תשס"ב]] יצא הרב [[משה תמרין]] ומשפחתו ל[[שליחות]] קבועה במלחובקה. זו בנתיים הפכה ל[[עיירה]] שמנוהלת על ידי רשות מוניציפלית נפרדת ומתגוררים בה כעשרים אלף תושבים, בתוכם כמה מאות יהודים.
==בית העלמין==
 
ביום הראשון של חג ה[[סוכות]] [[תרצ"ה]] נפטר במלחובקה הרב [[משה לייב גינזבורג (חתן אדמו"ר המהר"ש)]]. רק זמן קצר לפני כן קנתה הקהילה היהודית במלחובקה שטח עבור בית עלמין, וטרם הספיקו ל"קדש" את המקום כנהוג. במשך השנים נקברו בבית העלמין אך ורק יהודים.
1,507

עריכות

תפריט ניווט