שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 40 בתים ,  31 מרץ
==אצל הרבי==
[[קובץ:מתנה לרבי דשבסקי.jpg|ממוזער|האמנים ולדמיר וגרגורי דשבסקי מעניקים מתנת יום הולדת לרבי - ציור שציירו של הרבי מקבל עלייה לתורה, במהלך התוועדות [[י"א ניסן]] [[תשל"ב]] לרגל [[יום הולדת|יום ההולדת]] ה-70 של הרבי{{הערה|1=[https://www.chabad.org/therebbe/livingtorah/player_cdo/aid/652836/jewish/Life-Mimics-Art.htm קטע וידאו המתעד את נתינת המתנה והתייחסות הרבי].}}]]
אצל הרבי רואים שסירב במיוחד שלא סירב לקבל מתנת חינם, והקפיד לשלם על המתנות שקיבל{{הערה|1=להלן מקבץ דוגמאות חלקי בלבד: הרב [[ישעיהו הרצל]] הביא [[גארטל]] כמתנה לרבי מאחד מאנ"ש בירושלים, והרבי סירב לקבל בחינם ([[שבועון התקשרות]] גליון ד' עמוד אחרון). כשר' [[געצעל רובשקין]] הביא לרבי במתנה נרתיק מכסף ל[[מגילת אסתר|מגילה]], התנה זאת הרבי בכך שישלם 50$ עבור זאת (קובץ לחיזוק ההתקשרות ועד תלמידים התמימים פורים תש"ע עמוד 55). כשהרב [[נפתלי רוט]] העביר לרבי קופסת אתרוג מכסף עם הקדשה חרוטה מהוריו, התנה זאת הרבי בכך שישלם את מחיר השווי המלא של הקופסה ([https://www.toratchabad.com/מעשה-רבי עדותו, שלהי אלול תשי"ט]) ר' [[זלמן יפה]] ביקש להביא לרבי קנקן כסף ו[https://col.org.il/news/138178 הרבי סירב].}}, ומספר פעמים הבהיר שהטעם להנהגתו מיוסד על דברי ההלכה שאין לקבל מתנת חינם, כפי שנאמר "שונא מתנות יחיה"{{הערה|אגרות קודש כז עמוד קעד: "בנועם קיבלתי הפ"ש על ידי .. ות"ח ג"כ בעד שימת לבבה לשלוח על ידם כוס קידוש כסף. ובודאי מסרו שבהתאם למנהגי על יסוד הכתוב שונא מתנות יחיה, ביקשתי למסור תמורתו". אגרות קודש חלק י"ח עמוד קי: "בטח ידוע לו מנהגי, בלי נדר, להשתמט ממתנות. ולכן מוסגר פה תמורת הנ"ל המחאה". אגרות קודש חי"ד עמוד רג: "תשואון חן על שימת לבבו במסירת המפה על ידי מר .. שי' וכיון שהנ"ל לא ידע פרטים בזה, וע"פ מרז"ל (חולין מד, ב) מסרתיה להפנימיה דתומכי תמימים, והרי אכילה דשבת ברבים – הרי זה מצוה דרבים". ועוד.}}, כאשר היו יוצאי דופן בכך, דוגמת החסיד ר' [[אהרון קליין]] שהעניק לרבי לאורך השנים מספר מתנות יקרות, וכן תלמידי [[בית הספר למלאכה (כפר חב"ד)|בית הספר למלאכה]] ששיגרו לרבי [[סטענדער]] ושולחן שהכינו במגמת הנגרות, וככל הידוע הרבי לא סירב לקבלם או התנה זאת בהשתתפות כספית{{הערה|ראו בנוגע לר' אהרן קליין בערך אודותיו, ובנוגע לתלמידי בית הספר למלאכה - אגרות קודש חלק ט"ו עמוד מט.}}. במעמד ה[[חלוקת דולרים]], כאשר אנשים העניקו לרבי מתנות שונות השתתף הרבי בסכום סמלי והעניק עוד דולר או מספר דולרים.
אף שבנוגע ל[[משלוח מנות]] הסביר הרבי שהדבר שונה{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=14028&CategoryID=2260 משלוח מנות - גם לעשירים], יחס הרבי למשלוחי מנות על אף הקפדתו בהלכה של 'שונא מתנות יחיה', במדור ניצוצי רבי, שבועון התקשרות 1231.}}, נהג הרבי להעביר את כל המשלוחי מנות שקיבל ל[[מכון חנה]] בקראון הייטס.

תפריט ניווט