190
עריכות
(←בסעודה) |
(←בסעודה) |
||
שורה 29: | שורה 29: | ||
! דברי הגמרא !! ביאור המהרש"א !! ביאור המהר"ל{{הערה|נצח ישראל פל"ג}} !! ביאור העקידת יצחק{{הערה|בשלח שער מא בסוף}} !! ביאור בדרך אפשר | ! דברי הגמרא !! ביאור המהרש"א !! ביאור המהר"ל{{הערה|נצח ישראל פל"ג}} !! ביאור העקידת יצחק{{הערה|בשלח שער מא בסוף}} !! ביאור בדרך אפשר | ||
|- | |- | ||
| -- || מבאר על פי דברי הגמרא {{הערה|ברכות מט ע"א}} שאמרו שצריך להזכיר בברכת המזון ברית ותורה ארץ ומלכות בית דוד וכן אמרו{{שם מח ע"ב}} שמשה תיקן ברכת הזן כשירד המן ויהושע תיקן ברכת הארץ כשנכנסו לארץ ישראל, דוד תיקן לומר "על ישראל עמך ועל ירושלים עיר קדשך" ושלמה תיקן "על הבית הגדול והקדוש" | | -- || מבאר על פי דברי הגמרא {{הערה|ברכות מט ע"א}} שאמרו שצריך להזכיר בברכת המזון ברית ותורה ארץ ומלכות בית דוד וכן אמרו{{שם מח ע"ב}} שמשה תיקן ברכת הזן כשירד המן ויהושע תיקן ברכת הארץ כשנכנסו לארץ ישראל, דוד תיקן לומר "על ישראל עמך ועל ירושלים עיר קדשך" ושלמה תיקן "על הבית הגדול והקדוש": || כיון שסעודה זו נעשית כנגד הגלות שגלו עם ישראל, ואין ראוי לברך על הכוס בסעודה ולהודות להקב"ה על ברכתו וטובתו, לישראל אלא מי שיש בו שלימות בלא חסרון כלפי עם ישראל, שמחמתם נעשית סעודה זו ולפיכך שאר הצדיקים אף על פי שהיו גדולים מדוד אך היה להם חסרון בשלימות כלפי עם ישראל: || הברכה ראויה למי שגמל לו הקב"ה טובה והרבה עמו חסד בכל ענייניו ומכל אלו שהוזכרו כאן לא היה מי שהרבה עליו הקב"ה חסדו שהרי לכולם אירעו דברים שלא היו כרצונם: || ביאור בדרך אפשר | ||
|- | |- | ||
| נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן: איני מברך, שיצא ממני ישמעאל. || אברהם ויצחק שאינם יכולים לברך שהרי אינם יכולים להזכיר ענין ברית מילה משום שיצאו מהם ישמעאל ועשו שאינם בכלל הברית || שהרי אברהם יצא ממנו ישמעאל שמתנגד לישראל ומבטל טובתם וברכתם || אברהם ויצחק שנולדו להם בנים רשעים מפורסמים בעולם || | | נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן: איני מברך, שיצא ממני ישמעאל. || אברהם ויצחק שאינם יכולים לברך שהרי אינם יכולים להזכיר ענין ברית מילה משום שיצאו מהם ישמעאל ועשו שאינם בכלל הברית || שהרי אברהם יצא ממנו ישמעאל שמתנגד לישראל ומבטל טובתם וברכתם || אברהם ויצחק שנולדו להם בנים רשעים מפורסמים בעולם || | ||
שורה 41: | שורה 41: | ||
| אומר לו ליהושע, טול וברך. אומר להן: איני מברך, שלא זכיתי לבן. דכתיב (ביחוסו של) [[יהושע בן נון]]: "נון בנו יהושע בנו" (ולא מפרט את בניו, כיוון שלא היו לו). || יהושע אף שזכה ליכנס לארץ כיון שלא זכה לבן כדוד שזכה לשלמה שיבנה את בית המקדש אמר שאין יכול לומר "על ירושלים" "ועל הבית הגדול והקדוש" || יהושע שלא זכה לבן הרי זה מלמד שנחלת עם ישראל בארץ ישראל לא תהיה נמשכת שהרי יהושע עצמו שהנחיל את ארץ ישראל אין לו בן שימשיך את נחלתו ואיך יוכל להנחיל את ישראל שתהיה נחלתם נמשכת לעולם || יהושע לא זכה שיושלם רצונו שלא זכה לבן || | | אומר לו ליהושע, טול וברך. אומר להן: איני מברך, שלא זכיתי לבן. דכתיב (ביחוסו של) [[יהושע בן נון]]: "נון בנו יהושע בנו" (ולא מפרט את בניו, כיוון שלא היו לו). || יהושע אף שזכה ליכנס לארץ כיון שלא זכה לבן כדוד שזכה לשלמה שיבנה את בית המקדש אמר שאין יכול לומר "על ירושלים" "ועל הבית הגדול והקדוש" || יהושע שלא זכה לבן הרי זה מלמד שנחלת עם ישראל בארץ ישראל לא תהיה נמשכת שהרי יהושע עצמו שהנחיל את ארץ ישראל אין לו בן שימשיך את נחלתו ואיך יוכל להנחיל את ישראל שתהיה נחלתם נמשכת לעולם || יהושע לא זכה שיושלם רצונו שלא זכה לבן || | ||
|- | |- | ||
| אומר לו לדוד, טול וברך. אומר להן: אני אברך, ולי נאה לברך. שנאמר, "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא"{{הערה|תהלים קטז, יג.}}. || אבל דוד זכה לבנות את ירושלים ובנו את בית המקדש לכן אמר שלו נאה לברך || |אבל דוד ראוי לברך כי הוא מיוחד בסעודה זו ועניינו של דוד דומה למלך המשיח לעתיד כי הוא ביטל את מלכות אדום וכפי שנאמר {{הערה|שמואל ב' (ח, יד)}} "וישם באדום נציבים וגו' ויהי כל אדום עבדים לדוד" || אך דוד המלך אף על פי שהיתה עליו קופה של שרצים אך הקב"ה מחל לו והצילו מכל אויביו ונתן לו את המלכות לו לבניו לעולם ועל כן אמר | | אומר לו לדוד, טול וברך. אומר להן: אני אברך, ולי נאה לברך. שנאמר, "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא"{{הערה|תהלים קטז, יג.}}. || אבל דוד זכה לבנות את ירושלים ובנו את בית המקדש לכן אמר שלו נאה לברך || |אבל דוד ראוי לברך כי הוא מיוחד בסעודה זו ועניינו של דוד דומה למלך המשיח לעתיד כי הוא ביטל את מלכות אדום וכפי שנאמר {{הערה|שמואל ב' (ח, יד)}} "וישם באדום נציבים וגו' ויהי כל אדום עבדים לדוד" || אך דוד המלך אף על פי שהיתה עליו קופה של שרצים אך הקב"ה מחל לו והצילו מכל אויביו ונתן לו את המלכות לו לבניו לעולם ועל כן אמר "אני אברך כי לי נאה לברך" כי היה יודע בעצמו שרואה שפע הישועות הבאות עליו ולכן היה עוסק במלאכת השיר יותר מכל האחרים והואיל והיה רגיל להודות ע"כ גם כאן על כוס של ברכה לו היה נאה להודות להקב"ה על רוב הטובות שבאו אליו מחמת השגחת הקב"ה עליו וכמו שאמר "אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך ונפשי יודעת מאד"{{הערה|תהילם קלט יד}} || | ||
|} | |} | ||
עריכות