מים אחרונים: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(←עניינה) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''[[מים]] אחרונים''' היא | '''[[מים]] אחרונים''' היא דין מדרבנן שקבעו לנקות את ה[[אצבעות]] ואת ה[[שפתים]] לפני [[ברכת המזון]]. בחומרתם של מים אחרונים אנו מוצאים בדברי חז"ל ביטויים חמורים ביותר. | ||
==אופן המצוה== | ==אופן המצוה== | ||
לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים{{הערה|1= היום יום ד' כסלו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן. | לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים{{הערה|1= היום יום ד' כסלו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן. | ||
שורה 5: | שורה 5: | ||
מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערה|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו [[נטילת ידיים|מים ראשונים]], והייתם קדשים - אלו מים אחרונים. | מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערה|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו [[נטילת ידיים|מים ראשונים]], והייתם קדשים - אלו מים אחרונים. | ||
במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין. | במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין אמנם ראה בתוספות בעירובין שם ובחידושי הריטב"א (והובא גם בשלחן ערוך בשם יש אומרים) שכתבו שדין זה איננו נוהג בימינו. | ||
==עניינה== | ==עניינה== |