שתי מתנות שהן ארבע: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - נתינות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבעת צדדי המזבח.
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - זריקות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבעת צדדי המזבח.


מקום הנתינה הוא בקרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.
מקום הנתינה הוא ב{{מונחון|קרנות=פינות}} - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.


== אופן נתינת הדם ==
== אופן נתינת הדם ==


נחלקו [[רב]] ושמואל באופן נתינת הדם.
[[רב (אמורא)|רב]] ושמואל נחלקו באופן נתינת הדם.


רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמא מזרחית צפונית, נותן פעמיים, בצד המזרחי של הקרן ובצד הצפוני של הקרן. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט מאליו לשתי הצדדים, כמין אות כ"ף פשוטה.
רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמה מזרחית צפונית, הכהן נותן גם בצד המזרחי וגם בצד הצפוני. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט לבד לשתי הצדדים, כמו אות כ"ף פשוטה.


ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
שורה 15: שורה 15:
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.


הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן.
הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של [[יהודה]] ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן.


ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.  
ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.  
4,291

עריכות

תפריט ניווט