4,291
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - | '''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - זריקות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבעת צדדי המזבח. | ||
מקום הנתינה הוא | מקום הנתינה הוא ב{{מונחון|קרנות=פינות}} - מזרחית צפונית, מערבית דרומית. | ||
== אופן נתינת הדם == | == אופן נתינת הדם == | ||
[[רב (אמורא)|רב]] ושמואל נחלקו באופן נתינת הדם. | |||
רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, | רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמה מזרחית צפונית, הכהן נותן גם בצד המזרחי וגם בצד הצפוני. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט לבד לשתי הצדדים, כמו אות כ"ף פשוטה. | ||
ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות. | ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות. | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו. | הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו. | ||
הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן. | הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של [[יהודה]] ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן. | ||
ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי. | ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי. |