שער היחוד והאמונה - פרק א': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(25 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק א'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר כי מאמר ה' בו ברא את הרקיע ושאר הברואים הוא מהווה את כל העולמות, על ידי [[השתלשלות]] המדריגות, ואילו היו מסתלקות האותיות מאמר ה' מהברואים רעג אחד היו כולם חוזרים להיות אין כמו קודם בריאתם.
'''פרק א - שיטת הבעל שם טוב, היא שהעולם נברא כל רגע מחדש מאין ליש'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בחלקו הראשון של [[שער היחוד והאמונה]]{{הערה|פרקים א-ז.}} שואל [[אדמו"ר הזקן]], שמאחר ו[[ה' אחד]] הוא - כיצד יתכן להבין זאת בשני אופנים?


{{פרק תניא|פרק=א'|טקסט הפרק="וידעת ה[[יום]] והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. וצריך להבין וכי תעלה על דעתך שיש אלהים נשרה במים מתחת לארץ שצריך להזהיר כ"כ והשבות אל לבבך. הנה כתיב לעולם [[הויה|ה']] דברך נצב בשמים ופי' [[הבעש"ט]] ז"ל כי דברך שאמרת יהי רקיע בתוך המים וגו' תיבות ואותיות אלו הן נצבות ועומדות לעולם בתוך רקיע השמים ומלובשות בתוך כל הרקיעים לעולם להחיותם כדכתיב ודבר אלהינו יקום לעולם ודבריו חיים וקיימים לעד כו' כי אילו היו האותיות מסתלקות כרגע ח"ו וחוזרות למקורן היו כל השמים אין ואפס ממש והיו כלא היו כלל וכמו קודם מאמר יהי רקיע כו' ממש וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים ואפי' [[ארץ]] הלזו הגשמית ובחי' דומם ממש אילו היו מסתלקות ממנה כרגע ח"ו האותיות מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית היתה חוזרת לאין ואפס ממש כמו לפני ששת ימי בראשית ממש וז"ש [[האר"י]] ז"ל שגם בדומם ממש כמו אבנים ועפר ומים יש בחי' [[נפש]] וחיות רוחנית דהיינו בחי' התלבשות אותיות הדבור מעשרה מאמרות המחיות ומהוות את הדומם להיות יש מאין ואפס שלפני ששת ימי בראשית ואף שלא הוזכר שם אבן בעשרה מאמרות שבתורה אעפ"כ נמשך חיות לאבן ע"י צירופים וחילופי אותיו' המתגלגלות ברל"א שערים פנים ואחור כמ"ש בס' יצירה עד שמשתלשל מעשרה מאמרות ונמשך מהן צירוף שם אבן והוא חיותו של האבן וכן בכל הנבראים שבעולם השמות שנקראים בהם ב[[לשון הקדש]] הן הן אותיות הדבור המשתלשלות ממדרגה למדרגה מעשרה מאמרות שבתורה ע"י חילופים ותמורות האותיות ברל"א שערים עד שמגיעות ומתלבשות באותו [[נברא]] להחיותו לפי שאין פרטי הנבראים יכולים לקבל חיותם מעשרה מאמרות עצמן שבתורה שהחיות הנמשך מהן עצמן גדול מאד מבחי' הנבראים פרטיים ואין כח בהם לקבל החיות אלא ע"י שיורד החיות ומשתלשל ממדרגה למדרגה פחותה ממנה ע"י חילופים ותמורות האותיות וגימטריאות שהן חשבון האותיות עד שיוכל להתצמצם ולהתלבש ולהתהוות ממנו נברא פרטי וזה שמו אשר יקראו לו בלה"ק הוא כלי לחיות המצומצם באותיות שם זה שנשתלשל מ[[עשרה מאמרות]] שב[[תורה]] שיש בהם כח וחיות לברוא יש מאין ולהחיותו לעולם דאורייתא וקב"ה כולא חד:"}}
ומסביר: ליחוד ה' אכן יש רק פירוש אחד{{הערה|ומוסבר באריכות בפרקים א'.}}, אך '''באופן''' הביטול יש שתי דרגות, [[יחודא עילאה]] ו[[יחודא תתאה]]{{הערה|כפי שיוסבר בפרק ז'.}}
 
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק א'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
קודם להסבר '''יחוד ה''''{{הערה|שיוסבר לקמן בפרק ו'.}} יש להקדים מהי מציאות '''הנבראים'''. תחילת ההסבר היא שהעולם (גם אחרי שנברא) בטל במציאותו לאלוקות.


==צילום דפוס התניא==
עשר המאמרות{{הערה|יהי אור, יהי רקיע וכו'.}} ממשיכים להוות ולחיות את הנבראים מאין ליש ללא הפסק כל רגע מחדש.
 
דבר זה נכון גם לגבי הנבראים שלא הוזכרו במפורש בעשר המאמרות (כדוגמת אבן).


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]
* [[רל"א שערים]]
 


{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|פרק ב']]|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ב''|פרק ב']]}}
{{סדרה|הקודם=[[ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן|ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן]]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|פרק ב']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
1,616

עריכות

תפריט ניווט