שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 159 בתים ,  23:08, 2 באוגוסט 2023
שינויי לשונות ודיוקים.
{{לשכתב}}
[[קובץ:שער צמח צדק.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער אחד מהכרכים]][[קובץ:צמח צדק 7.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת הספר 'שו"ת צמח צדק']]
סדרת הספרים '''צמח צדק'''{{הערה|בארון הספרים היהודי כבר קיים ספר נוסף הנושא את אותו שם, שחובר על ידי הרב מנחם מנדל קרוכמל, שכיהן כרבה של העיר ניקלשבורג, וחי בין השנים ה'ש"ס-ה'תכ"א. נהוג לכנות את ספרו של הרב קרוכמל בשם "צמח צדק הקדמון", להבדיל מ"שו"ת צמח צדק", שכוונתו לסדרת הספרים של [[אדמו"ר הצמח צדק]].}}, היא סדרת בת תשעה כרכים (במהדורות הישנות - עשרה כרכים) שנכתבה על ידי כ"ק אדמו"ר [[הצמח צדק]] נכדו של ה[[אדמו"ר הזקן]]. סדרה זו מכילה תשובות, פסקי דינים וחידושים על הש"ס.
==כתיבתם==
הצמח צדק היה אחד מגדולי המשיבים בדורו, ותשובותיו שנדפסו הנדפסות מגיעות ללמעלה מאלף תשובות. אך רוב התשובות שכתב חלק גדול מתשובותיו ויתכן אף שרובן נאבדו או נשרפו בשריפות שהיו בעיירה [[ליובאוויטש]].
בתחילה, כאשר היה כותב את התשובות, היה כורכם יחד עם השאלות, ומסדרם בקבצים שהיו מכונים אצלו חלק א, חלק ב וכן הלאה. לאחר שנאבדו חלק מהתשובות וכן נוספו רבות חדשות, החל לקרוא להם "{{מונחון|בוך נומר|ספר מספר}} א" וכן הלאה.
==ההוצאה לאור==
===דפוס ראשון===
משך כמה זמן לאחר הסתלקותו{{הערה|ב[[לקוטי סיפורים]] פרלוב עמ' קלג מסופר שר' [[יוסף תומרקין]] החל להתעסק בזה עוד בחיי הצ"צ.}}, החלו ר' חיים יעקב ווידרביץ' ור' שמעון (בן דוד) להכין את התשובות לדפוס.
בין השנים [[תרל"א]] ל[[תרמ"ד]] נדפסו ב[[וילנא]] תשעה חלקים מסדרה זו: חלק אחד על [[אורח חיים]], שלושה מיורה מ[[יורה דעה]], שניים מאבן מ[[אבן העזר]], שני חלקי "פסקי דינים" וחידושים על השה[[ש]].
שם הספר נקבע ל"צמח צדק" מכיוון שהוא ב[[גימטריה]] של שמו: מנחם = צמח (138). מענדל = צדק (194). ומאוחר מאוחר יותר שם זה הפך גם לכינויו האישיהספר נקשר בדמותו ככינויו העיקרי והנפוץ.
תשובות נוספות הגיעו אל המוציאים לאור כל הזמן, ולכן הם הוסיפו בכל חלק שהוציאו השלמות לחלקים הקודמים. בשנת [[תרס"ה]] כשהדפיסו את [[שולחן ערוך אדה"ז]] מחדש, הכניסו כהוספה את התשובות שהגיעו מאזשהתגלו לאחר סיום סידור כל הכרכים של שו"ת הצמח צדק.
===הוצאת קה"ת===
על-פי הוראת [[אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תש"ה]], הדפיס [[הרבי]] שעמד בראש ספריית [[אוצר החסידים]] שב[[הוצאת קה"ת]] את הסדרה מחדש, בתחילתה כתב הרבי "פרשת דבר" - תיאור ההוצאה.
בהמשך לכך גם סידר [[הרבי]] כרך עשירי, ובו הנדפס יחד עם השולחן ערוך (משנת [[תרס"ה]]), בספרים ובספרים אחרים וכן מכתבי יד שהגיעו לידו. כמו כן נוסף בו חלק [[חושן משפט ]] שה[[צנזור]] לא נתן להדפיס אישר את הדפסתו בתחילה.
עד שנת [[תשמ"ו]] המשיכו להתפרסם עוד תשובות חדשות - בהדפסות החדשות, וב[[קובץ יגדיל תורה]].
בשנת [[תשמ"ט]] בעקבות הוראת [[הרבי]] להדפיס ספרים באותיות מרובעות, החלו להכין את הסדרה מחדש לדפוס. חלקי סדרה זו הם: א) [[אורח חיים]]. ב) [[יורה דעה]]. ג-ד) [[אבן העזר]]. ה) [[חושן משפט]]. ו) חידושים על השה[[ש]]. ז) פסקי דינים. לאחר מכן נוסף לסדרה זו כרך נוסף של מפתחות עם מבוא לסדרה זו.
בשנת [[תשס"ט]] נדפס חלק נוסף בשם "שער המילואים ח"ה", ובו תשובות חדשות שהגיעו מכתבי יד שונים, בעיקר מ[[רוסיה]]. בסופו נדפס "שער השמועה" - דברים שנכתבו בשם רבנו.
בשנת [[תשע"ח]] החלו קה"ת בהדפסת מהדורה חדשה - מבוארת ומפוסקת ובהוספת ריבוי הערות ומראי מקומות, לעת עתה יצאו שתי שני כרכים על שו"ת אורח חיים.
===פסקי דינים===
משתמש אלמוני

תפריט ניווט