חב"דפדיה:פארבריינגען: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(סידורים טכניים)
שורה 99: שורה 99:
:::::::::::::::::אני רואה שבאתם שתויים להתוועדות, עוד לפני שלקחתם משקה. מה זה? חסיד, מתנדנד שמאלה. שלום, ימינה.. נו, העיקר שיהיה א פריילעכ'ן פורים וב-770 עם משיח צדקנו. --בהצלחה! [[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]] 20:46, 1 במרץ 2010 (UTC)
:::::::::::::::::אני רואה שבאתם שתויים להתוועדות, עוד לפני שלקחתם משקה. מה זה? חסיד, מתנדנד שמאלה. שלום, ימינה.. נו, העיקר שיהיה א פריילעכ'ן פורים וב-770 עם משיח צדקנו. --בהצלחה! [[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]] 20:46, 1 במרץ 2010 (UTC)
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
== התוועדות ענקית לכבוד סעודת משיח ==
{{פסח}}
הקדמה: היות ויש כמה משתתפים חשובים שנמים כעת את שנתם, והיוך ואיני יכול לחכות עד שיתעוררו אפעל בשיטה התורתית:
יש דין של "זיכוי" או "זכיה" המבואר בפרק שני ד[[מסכת קידושין]] והוא: שמלבד דין [[שליח]], שהוא כידוע לכל כאשר אדם ממנה שליח אדם אחר שיעשה בשבילו דבר, רי יש דין נוסף של זיכוי, שאינו דין מדיני שליחות, אבל עובד באופן דומה לשליחות, ויסודו: כאשר אדם יודע על פעולה מסוימת שחבירו חפץ בה, יכול הוא לזכות לו את הפעול ולהעשות שליח עבורו, וזאת גם ללא מינוי.
גם כאן: מכיון שברור לי, כי משתמש:חסיד ומשתמש:חיים נהר רוצים להשתתף בהתוועדות, אזכה עבורם את ההשתתפות, ואף אחתום בשמם במהלך התוועדות זו, אם כי ההני מגלה דעת כי מכיון שאין זו אלא זיכוי, יתכן שאין זו מה שבאמת רצו לומר, לכן אין לייחס את הדברים להם. [[משתמש:שלום|שלום]]
=== התוועדות מתחילה ===
הרבי מבאר כי ב[[אחרון של פסח]] מתגלת הארת המשיח ש"יכוף את כל ישראל", והארה זו היא בפועל ממש בכל שנה ושנה.
ומעניין כי יש מנהגים חלוקים בענין. יש העורכים את הסעודה באחרון של פסח עצמו, ויש העורכים את הסעודה במוצאי החג.
שמעתי טעם מעניין לאלו העורכים את הסעודה במוצאי החג: מכיון ש[[משיח]] יבוא במוצאי פסח, וממילא ליל הסדר הראשון יהיה במוצאי שביעי של פסח וזו היא סעודת משיח שאנו עורכים.
מישהו שמע? [[משתמש:שלום|שלום]]
:לא שמעתי. [[משתמש:חיים נהר|חיים נהר]].
טוב, בכל אופן צריך לדעת מה עלינו לעשות למעשה מכח הארה זו.
::יתכן לומר, שאכן מכיון שזו הארת משיח, אין עלינו לעשות כלום, כי הרי זו הארת משיח עצמו, ש"יכוף את כל ישראל", וזו אתערותא דלעילא. [[משתמש:חסיד|חסיד]].
:מישהו מכיר את ה[[ניגון לר' טוביה בלקין]]? למה אין קישור?
:טוב אז נשיר את [[ניגון הופ קוזק]] הנהוג לשיר בסעודת משיח. מישהו יודע האם יש כמה נוסחאות לשיר? [[משתמש:שלום|שלום]].
::נדמה לי, שיש רק גירסא אחת. [[משתמש:חסיד|חסיד]].
:והא ראיה שבערך על זה לא מוזכר שני הגירסאות. [[משתמש:חיים נהר|חיים נהר]].
:מישהו יודע אולי מה המקור למילה "משיח"? ידוע לי כי זה מוזכר בתורה בקשר לכהן גדול המשוח בשמן המשחה, ועכשיו חשבתי שאולי הפשט כך:
:ידוע שמלך צריך משיחה, אבל מלך מ[[מלכי בית דוד]] אינו צריך משיחה, מפני שזה עובר בירושה. אבל כאשר יש מחלוקת צריך משיחה להודיע מלכותו נגד הקמים וחולקי עליו.
:אם כן, יתכן ש[[מלך המשיח]], מכיון שבפרט זה של מלכותו כמלך המשיח, לא יהיה ידוע בבירור מי הוא, ואף יש כאלו אשר חרפו עקבות משיחך, לכן צריך המשיח משיחה בשמן המשחה וזהו שמו משיח.
:אבל מי ימשח אותו? [[משתמש:שלום|שלום]].
::מסתמא [[אליהו הנביא]], שהרי המשיחה נעשית על פי [[נבואה]], וכמו שאול הנביא שנמשח על ידי שמואל הנביא, ודוד המלך. [[משתמש:חסיד|חסיד]].
:אבל השאלה היא אם [[אליהו הנביא]] יבוא בכלל לפני ביאת משיח, דבר שהרמב"ם עצמו מסתפק בזה, ואומר כי אין הדבר ברור מכיון שאין קבלה בכך.
:מעניין גם שה[[רמב"ם]] מסיים שאין כל דברים אלו מעיקרי האמונה, ואין מצווה לחקור ולברר יותר מדי מה יהיה, וכשיהיה יהיה... [[משתמש:שלום|שלום]].
:יתכן שדווקא מהלכות [[לימוד התורה]] וכיו"ב אין זה מצווה, אבל כדי לחזק ה[[אמונה]] בביאת משיחנו אין לך מצווה גדולה מזו. [[משתמש:חסיד|חסיד]].
::נכון, כי כאשר מדברים על משיח אין הוא משתכח מן הלב ומצפים לביאתו.
:וכמעשה מ[[אדמו"ר הריי"צ]]. כאשר סיפר לו חתנו [[הרבי]] שאומרים שהוא משיח, הגיב הריי"צ: העיקר שמדברים ממשיח... (מובא בערך [[הקריאה והקדושה]]). [[משתמש:שלום|שלום]].
אבל יש להעיר שוודאי גם מהלכות לימוד התורה זה מצווה לדבר ממשיח, שהרי יש נ"מ הלכה למעשה המובא בגמרא עירובין בנוגע למי שאומר הריני נזיר ביום שבן דוד בא, אם מותר לשתות מים, ובגמרא שם נאמר שמותר לו לשתות יין רק בשבת, מכיון שאין אליהו בא בער"ש כדי שלא להפריע לישראל ממהכנות, ממילא אין משיח בא בשבת, שהרי אליהו הנביא חייב לבוא יום אחד לפני ביאת משיח.
אבל לפלא שהרמב"ם כותב שזה דין ספק, ואין ברור אם המשיח אכן לא יבוא בשבת, וכן כתב הרמב"ם הן בהלכות נזירות והן בהלכות מלכים, וצ"ע מנין לו להרמב"ם להסתפק בדבר שהוא פשטות הגמרא. [[משתמש:החפץ בעילום שמו]].
::עכשיו נפל בדעתי, מה שבגנרא סנהדרין מובא שם בכמה אמוראים שכל אחד אמרו תלמידיו עליו שרבם משיח, ותלמידיו דבי שליא אמו הפסוק של שילוה שמו, ותלמידי רבי ינאי אמרו הפסוק של ינון שמו, וכו' ומכך שהגמרא אומרת זאת מוכח שיש ענין לומר על הרבי שלו שהוא משיח, ולכאורה מה הענין בזה?
ויש לומר, שהוא דין בהלכות הציפיה למשיח, כאשר רוצים שענין הציפיה למשיח יהיה מוחשי ויצפו לו ב[[אמת]], צריך לומר שהרבי הוא משיח, וממילא ענין הציפיה יהיה מוחשי. [[משתמש:שלום|שלום]]
מה באמת הענין של ציפיה למשיח? זה סימן או סיבה? כלומר: זה סימן שמאמינים באמת ובתמים למשיח, או שזה סיבה, כלומר שזה מצווה לעצמה? [[משתמש:למדן|למדן]]
בפשטות היה צריך לומר כהאפשרות הראשונה. [[משתמש:שלום|שלום]]
::
39,916

עריכות

תפריט ניווט