2,856
עריכות
(שקר) |
(←ענינו) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==ענינו== | ==ענינו== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
הפלפול - | הפלפול - הוא דרך ב[[לימוד התורה]], בו על ידי העמקה בלימוד מתעוררות שאלות על הנלמד, וכך מגיעים להבנה עמוקה יותר בטקסט. לעיתים גם על המסקנה הראשונה מתעוררות שאלות, וכך מתקרב הלומד לעומק העניין. עיקרו של הפלפול הוא ב[[תורה שבעל פה]]. שורשה של דרך זו התפתח בעיקר ב[[אמוראים]] חכמי ה[[תלמוד]], על מנת להגיע ל[[הלכה]] למעשה. | ||
אף שעיקר הכוונה בפלפול הוא להגיע למסקנה [[הלכה|הלכתית]], ישנה דרך בפני עצמה של פלפול בעניין גם אחרי שנפסקה ההלכה, וגם לאחר המסקנה ממשיכים להעמיק בעניין על מנת להגיע להבנה האמיתית, כפי שדרשו [[חז"ל]]{{הערה|[[מסכת חולין]] דף סז, ב.}} על הפסוק{{הערה|[[ישעיה]] מב, כא.}} "יגדיל תורה ויאדיר": {{ציטוטון|דרוש וקבל שכר}}{{הערה|שם=תשנ|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15986&st=%d7%a4%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9c&pgnum=368 ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 356].}}. כמו כן יש פעמים שהפלפול הוא אף כשודאי שהכוונה היא לא כזו. דוגמאות מהגמרא לפלפולים מסוג כזה: {{הדגשה|[[רבי מאיר]] היה אומר על [[טומאה|טמא]] - [[טהרה|טהור]], ומראה לו פנים, ועל טהור - טמא, ומראה לו פנים}}{{הערה|שם=עירובין|[[מסכת עירובין]], דף י"ג, ב'.}}. {{הדגשה|תנא, תלמיד ותיק היה ב[[יבנה]], שהיה מטהר את ה[[שרץ]] בק"נ טעמים}}{{הערה|שם=עירובין}}. | |||
אף שעיקר הכוונה בפלפול הוא להגיע למסקנה [[הלכה|הלכתית]] | |||
==סדר הלימוד== | ==סדר הלימוד== |
עריכות