תרי"ג מצוות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,240 בתים ,  7 באפריל 2010
איחוד
אין תקציר עריכה
(איחוד)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{מצוות}}
{{מצוות}}
'''תרי"ג מצוות''' הם שש מאות ושלוש עשרה [[מצווה|מצוות]] אותם ציווה הקב"ה ב[[תורה]].
'''תרי"ג מצוות''' הם שש מאות ושלוש עשרה [[מצווה|מצוות]] אותם ציווה הקב"ה ב[[תורה]]. מבואר כי תרי"ג מצוות יחד עם שבע מצוות דרבנן הם תר"ך עמודי אור גימטריא של [[כתר]].  
 
מבואר כי תרי"ג מצוות יחד עם שבע מצוות דרבנן הם תר"ך עמודי אור גימטריא של [[כתר]].  


==ענינם==
==ענינם==
שורה 10: שורה 9:


==חלוקתם==
==חלוקתם==
תרי"ג מצוות מתחלקים ל[[רמ"ח מצוות עשה]], ו[[שס"ה מצוות לא תעשה]], שהם כנגד רמ"ח איברים ושס"ה גידים. מבואר החילוק בענינם הוא ש[[רמ"ח מצוות עשה]] נמשכים מ[[רמ"ח איברין דמלכא]] שעל ידי קיום מצוות עשה ממשיך [[אור אין סוף]] להתלבש בבחינת איברים דמלכא. ועניין [[שס"ה מצוות לא תעשה]] הוא גבוה יותר, שממשיך אורות גבוהים כל כך שאין יכולים להתלבש בכלים.
תרי"ג מצוות מתחלקים לרמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות לא תעשה, שהם מקבילים כנגד רמ"ח איברי האדם ושס"ה גידיו. בנוסף לכך הם גם מקבילים לאבריו של הקב"ה  -[[רמ"ח איברין דמלכא]], שעל ידי קיום מצוות עשה ממשיך [[אור אין סוף]] להתלבש בבחינת איברים דמלכא. ועניין [[שס"ה מצוות לא תעשה]] הוא גבוה יותר, שממשיך אורות גבוהים כל כך שאין יכולים להתלבש בכלים.
 
שרש מצוות עשה הוא נמוך יותר משרש מצוות לא תעשה, כמו שנאמר: שמי עם י"ה שס"ה, זכרי עם ו"ה רמ"ח. כלומר, שמצוות לא תעשה ענינם הוא בחלקה הראשונה של [[שם הוי"ה]], שהוא [[י"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתכסיא]], לעומת מצוות עשה שענינם הוא עם חלקו השני של [[שם הוי"ה]], שהוא [[ו"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתגלייא]] הנמוך יותר.
 
===רמ"ח מצוות עשה===
רמ"ח מצוות עשה הם מאתים וארבעים ושמונה מצוות העשה מתוך תרי"ג מצוות והם מקבילים ל[[רמ"ח איברין דמלכא]].
 
והענין הוא שרמ"ח מצוות עשה ענינם שנמשכים מבחינת ו"ה שהוא [[זעיר אנפין]] של [[עולם האצילות]] שהאורות מחולקים בתוך הכלים, שהם רמ"ח איברים של זעיר אנפין שמשם נמשכים רמ"ח מצוות עשה. ולכן המקיים מצוות עשה ממשיך עליו אור עליון של [[זעיר אנפין]]. לעומת זאת, שורש מצוות לא תעשה הוא גבוה יותר, מבחינה ומדריגה גבוהה שאין יכול להתלבש בתוך כלים כמו המצוות עשה, שהתפילין והאתרוג הם כלים לאור. מה שאין כן מצוות הלא תעשה, שאין לאותו האור כלי שיוכל לשכון בו, אלא רק על ידי לאו ושלילה הוא מושג, שאין יכולים להכיר מהותו אלא רק לשלול ההיפוך כמו לא תאכל חלב ודם. ועל ידי שלילת ההיפוך נמשך גלוי האור, אבל אי אפשר להמשיכו על ידי מעשה כמו על ידי תפילין וציצית.
 
ה[[אהבה]] היא שורש לכל רמ"ח מצוות עשה, וה[[יראה]] היא שורש לשס"ה מצוות לא תעשה.
 
===שס"ה מצוות לא-תעשה===
שס"ה מצוות לא תעשה הם שלוש מאות ששים וחמישה מצוות הלא תעשה מבין תרי"ג מצוות.


==ראו גם==
והענין הוא שרמ"ח מצוות עשה ענינם שנמשכים מבחינת ו"ה שהוא [[זעיר אנפין]] של [[עולם האצילות]] שהאורות מחולקים בתוך הכלים, שהם רמ"ח איברים של זעיר אנפין שמשם נמשכים רמ"ח מצוות עשה. ולכן המקיים מצוות עשה ממשיך עליו אור עליון של [[זעיר אנפין]]. לעומת זאת, שורש מצוות לא תעשה הוא גבוה יותר, מבחינה ומדריגה גבוהה שאין יכול להתלבש בתוך כלים כמו המצוות עשה, שהתפילין והאתרוג הם כלים לאור. מה שאין כן מצוות הלא תעשה, שאין לאותו האור כלי שיוכל לשכון בו, אלא רק על ידי לאו ושלילה הוא מושג, שאין יכולים להכיר מהותו אלא רק לשלול ההיפוך כמו לא תאכל חלב ודם. ועל ידי שלילת ההיפוך נמשך גלוי האור, אבל אי אפשר להמשיכו על ידי מעשה כמו על ידי תפילין וציצית.
*[[רמ"ח מצוות עשה]]
*[[שס"ה מצוות לא תעשה]]


[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]

תפריט ניווט