שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 65 בתים ,  21:42, 1 באפריל 2010
עריכה כללית
{{ניגוני רבו"נ}}[[תמונה:אלף.jpg|left|thumb|250px|תווי הניגון]]
'''ארבע בבות''' (או '''ניגונו של [[אדמו"ר הזקן]]''' ולפעמים גם '''ניגונו של הרב''') הוא ה[[ניגון]] היסודי והראשי של המרכזי והעמוק מבין ניגוני [[חסיד|חסידי חב"ד]] אותו יצר וחיבר . חובר על ידי אדמו"ר הזקן עוד בהיותו אצל מורו ורבו [[המגיד ממעזריטש]], אך שיכללו ושיכללו לאחר התמנותו ל[[רבי]].
בניגון זה עמקות גדולה וכל תנועה ותנועה שלו מכוונת לעניין ארבעת קטעי הניגון (בבות) מקבילים לארבעת ה[[רוחניותעולם|עולמות]] ה[[רוחני]] נעלהים; [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]. כל תנועות הניגון מכוונות לעניינים רוחניים ולכן נזהרים חסידי חב"ד זהירים לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים מיוחדים כמו, כגון: יום אחרון של [[שלושת הרגלים]], [[פורים]], [[י"ט כסלו]], [[י"ב תמוז]] וכדומה. נהוג לנגן ניגון זה וכן בשעת ה[[חופה]] כאשר מובילים את הובלת החתן, וכאשר מסובבים את לחופה ובסיבובי הכלה סביב החתן. בהזדמנות מסויימת אמר [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[שיחה]]על הניגון: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימי זהו זמן המוכשר ל[[תשובה]] ו[[התקשרות]] וכשמנגנים את הניגון עם טהרת ה[[לב]], אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר [[קריאת שמע שעל המיטה]] באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים"{{מקור}}. כשמנגנים ניגון זה אצל [[אדמו"ר שליט"א]] ב[[התוועדות|התוועדויות]], הוא מדגיש בכל פעם שינגנוהו במתינות גדולה וברצינות עמוקה. על הבבא הרביעית חוזרים, שלושה שלוש פעמים.
ניגון זה הוא ניגון ראשון ב[[ספר הניגונים]].
==משמעות הניגון==
הניגון בנוי בסדר של עליה מלמטה למעלה. על דרך ה[[תפילה]] שפותחת ב"ברוך שאמר", ממשיכה ב"פסוקי דזמרה", ברכות [[קריאת שמע]], קריאת שמע ומסיימת ב[[שמונה עשרה]]. כל קטע מהניגון פועל פעולה פרטית, בדרך [[פנימי]]ת או בדרך [[מקיף]]. בניגון זה מבאר הרבי ריכז אדמו"ר הזקן את שיטתו בחסידות ומראה את דרך ודרך העבודה של [[חסיד חב"ד]].
כל אחד מארבעת הקטעים בניגון קטעי הניגון מקביל למספר עניינים (כדלקמן):
*[[עולמות|עולם]] [[רוחני]].
*[[אותיות|אות]] מ[[שם הוי']].
*[[אור]] [[אלוקי]].
===;בבא ראשונה===מקביל מקבילה ל:
*עולם רוחני - [[אצילות]].
*אות משם הוי' - [[יו"ד]].
בבא זו משמעה - העתקה והעמקה. תחילתה פועלת הזזה מהסביבה ה[[חול]]ין. המשכה פועלת העמקה - להתבונן על מה צריך אותו ועל מה [[מציאות]]ו ב[[עולם]].
===;בבא שניה===מקביל מקבילה ל:
*עולם רוחני - [[בריאה]].
*אות משם הוי' - [[ה"א (עילאה)]].
בבא זו יש לה שייכות לבבא שלפניה בכך שתחילתה בנימה של מרירות, אך מיד ממשיך בתקווה של עליה. תנועת המרירות לעומת התקווה והעליה הוא פועל יוצא של ההזזה והעמקה שבבא הראשונה.
===;בבא שלישית===מקביל מקבילה ל:
*עולם רוחני - [[יצירה]].
*אות משם הוי' - [[וא"ו]].
בבא זו פועלת רוממות הנפש. אמנם היא מגיע אחרי בבא מרירה בתוקף, מכל מקום כאן עיקר ההרגש הוא - רוממות והשתפכות הנפש.
===;בבא רביעית===מקביל מקבילה ל:
*עולם רוחני - [[עשיה]].
*אות משם הוי' - [[ה"א (תתאה)]].

תפריט ניווט