39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]].סיבת תיעובו מופיעה בתורה : | '''עמלק''' הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]]. סיבת תיעובו מופיעה בתורה: | ||
"אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים(עמלק)". | "אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים ( - עמלק)". | ||
חז"ל מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון" וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת הקב"ה על בנ"י פחתה. | חז"ל מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון" וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת הקב"ה על בנ"י פחתה. | ||
והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א' לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל. | והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א' לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל. | ||
על מלחמה זו נאמר בתורה ב' דברים: | על מלחמה זו נאמר בתורה ב' דברים: | ||
א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות | א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות | ||
התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם:"ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ | התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם: "ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ | ||
למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה". | למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה". | ||
ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על | ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על | ||
כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר: | כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר: | ||
שורה 15: | שורה 18: | ||
כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא | כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא | ||
להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג. | להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג. | ||
שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה). | שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה). | ||
כאשר בא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג. | כאשר בא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג. | ||
שאול הוענש ע"ז, נלקח ממנו מלכותו וניתנה ל[[דוד]] | |||
שאול הוענש ע"ז, נלקח ממנו מלכותו וניתנה ל[[דוד]] שהיתה בו קבלת עול - דוד עבדי. | |||
כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהי' להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים. | כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהי' להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים. | ||
כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים, | כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים, | ||
וגם עמלק איבד את זהותו | וגם עמלק איבד את זהותו, וא"כ עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע מיהו, | ||
וכשניגאל | וכשניגאל ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה יוכר זרעו של עמלק ויוכרת. | ||
== עמלק על פי תורת החסידות == | |||
ע"פ | ע"פ תורת החסידות, עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית, ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים | ||
הם, והם הוראה לכל יהודי בכל מקום ובכל זמן. | |||
עמלק הוא עצם מציאות | עמלק הוא עצם מציאות ה[[רע]] שבכל [[יהודי]], המפריע ומנגד לכל דבר שב[[קדושה]] ללא שום סיבה. | ||
בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י [[עבודת התפילה]], שבה נוכח האדם לדעת | בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י [[עבודת התפילה]], שבה נוכח האדם לדעת ש[[הקב"ה]] הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה היות וטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו הסיבה לשנאה הגדולה שהי' לחסידים על עמלק<REF>ע"ע [[זלמן זעזמער]])</REF>. | ||
אשר על כן הדרך למלחמה | אשר על כן הדרך למלחמה ה[[רוחניות|רוחנית]] בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד עצם ה[[טוב]] והקדושה שבכאו"א (עצם הנשמה). | ||
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] |
עריכות