המשך וככה תרל"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:שער וככה תרל''ז.jpg|300px|ממוזער|שמאל|שער הספר]]
[[קובץ:שער וככה תרל''ז.jpg|300px|ממוזער|שמאל|שער הספר]]
[[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] מאחת ההוצאות הראשונות]]
[[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] - הוצאת [[תש"ה]]]]
[[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
[[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
'''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה בתש"ה כתב הרבי מלך המשיח: {{ציטוטון|המשך '''"וככה - תרל"ז"''' הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם '''"וככה הגדול"'''}}.}}.
'''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה (קה"ת, תש) כתב הרבי מלך המשיח: {{ציטוטון|המשך '''"וככה - תרל"ז"''' הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם '''"וככה הגדול"'''}}.}}.


ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]].
ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]].


ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]]. כמה עשורים לאחר מכן הודפס מחדש באותיות מרובעות ב[[יו"ד שבט]] [[תשע"ג]] ע"י [[מערכת אוצר החסידים]], ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך (הנחה בלתי מוגה - מתוך [[ספר המאמרים לפי סדר הפרשיות והמועדים]]) דשנת תשל"ז, שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו.
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת, מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]].
 
רק שנים רבות לאחר מכן, ב[[יו"ד שבט]] [[תשע"ג]], הודפס מחדש ע"י [[מערכת אוצר החסידים]] באותיות מרובעות - ע"פ הוראת הרבי מלך המשיח שליט"א{{הערה|אודות הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח להדפסת חסידות באותיות מרובעות, ראה שיחת ש"פ קדושים, ב' דר"ח אייר תשמ"ט (סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 431), ושיחת ש"פ וארא תנש"א (סה"ש תנש"א ח"א ע' 270).}}, ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך{{הערה|בלתי מוגה.}} דשנת [[תשל"ז]], שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו. וכן בכמה מקומות שהי' נראה "פליטת הקולמוס" מוער על כך בשולי הדף.


==אודותיו==
==אודותיו==
שורה 17: שורה 19:
[[הרבי מלך המשיח]] מפליא במעלת ההמשך ומדבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של [[המשך תרס"ו]]. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו [[חסידות]] לעומת [[נגלה]]. או אפילו כמו [[תורה שבעל פה]] לגבי [[תורה שבכתב]]. {{ציטוטון|המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל - נדפס בסיום ההוצאה החדשה של ההמשך (קה"ת, תשע"ג) ע' קנז, וכן ב[[המשך תרס"ו]] (קה"ת, תשע"ז) ע' תשסו ואילך.}}}}.
[[הרבי מלך המשיח]] מפליא במעלת ההמשך ומדבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של [[המשך תרס"ו]]. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו [[חסידות]] לעומת [[נגלה]]. או אפילו כמו [[תורה שבעל פה]] לגבי [[תורה שבכתב]]. {{ציטוטון|המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל - נדפס בסיום ההוצאה החדשה של ההמשך (קה"ת, תשע"ג) ע' קנז, וכן ב[[המשך תרס"ו]] (קה"ת, תשע"ז) ע' תשסו ואילך.}}}}.


בשיחה אחרת{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א}} ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"א עמ' 163}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ ([[דברי משיח]] [[תש"נ]] ח"א ע' 80).}}.
בשיחה אחרת{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א.}} ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו ([[התוועדויות]] [[תשמ"ו]] ח"א ע' 163).}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ ([[דברי משיח]] [[תש"נ]] ח"א ע' 80).}}.


הרבי מחבב את ההמשך הזה מאוד, ומצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.
הרבי מחבב את ההמשך הזה מאוד, ומצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.
שורה 24: שורה 26:


==הדפסת ההמשך==
==הדפסת ההמשך==
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]].


בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], לעילוי נשמת אמו [[הרבנית שטערנא שרה]]{{הערה|במהדורות הבאות הובא צילום הקדשה זו.}}.
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי]]{{הערה|שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת}} מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]].
 
בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], לעילוי נשמת אמו [[הרבנית שטערנא שרה]]{{הערה|גם בהוצאה החדשה (קה"ת, תשע"ג) נכנסה הקדשה זו בראש הספר.}}.


במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' ע"ג.}}: {{ציטוטון|נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים}}.
במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח{{הערה|אגרות־קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' עג.}}: {{ציטוטון|נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
9,454

עריכות

תפריט ניווט