27,797
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "כח הצומח " ב־"כח הצומח ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מפנה|ארץ}} | {{מפנה|ארץ}} | ||
'''הארץ''' הגשמית משתלשלת מבחינת הארץ הרוחנית ([[ספירת המלכות]]), ולכן מהווה לה משל{{הערה|על דרך "מבשרי אחזה אלוקה". דמכיון שהנשמה השתלשלה מעשר הספירות האלוקיות{{הערה|תניא פרק ג'.}} לכן אפשר ללמוד על הספירות וכו' מכוחות הנפש. וכן מכיון שאברי גוף האדם מתאימים לכוחות הנפש - אפשר ללמוד גם מהם.}}. והיינו, ארבעת העניינים שבה - '''א.'''עבה '''ב.''' כדורית '''ג.'''כבדה ו'''ד.''' מצמיחה, רומזים לכללות ארבעת ענייניה של ספירת המלכות{{הערה|וידעת מוסקבה - מאמרים תרנ"ז עמ' מ"ט.}}. העובי הוא עניין הגסות, הכדוריות היא מה שהמלכות מקבלת מהאורות דאצילות שמקיפים עליה{{הערה|כדרך השמים המקיפים על הארץ.}}, הכובד הוא מה שמלכות היא למטה מכל הספירות{{הערה|על דרך יסוד העפר שלמטה מד' היסודות האחרים.}}, | '''הארץ''' הגשמית משתלשלת מבחינת הארץ הרוחנית ([[ספירת המלכות]]), ולכן מהווה לה משל{{הערה|על דרך "מבשרי אחזה אלוקה". דמכיון שהנשמה השתלשלה מעשר הספירות האלוקיות{{הערה|תניא פרק ג'.}} לכן אפשר ללמוד על הספירות וכו' מכוחות הנפש. וכן מכיון שאברי גוף האדם מתאימים לכוחות הנפש - אפשר ללמוד גם מהם.}}. והיינו, ארבעת העניינים שבה - '''א.'''עבה '''ב.''' כדורית '''ג.'''כבדה ו'''ד.''' מצמיחה, רומזים לכללות ארבעת ענייניה של ספירת המלכות{{הערה|וידעת מוסקבה - מאמרים תרנ"ז עמ' מ"ט.}}. העובי הוא עניין הגסות, הכדוריות היא מה שהמלכות מקבלת מהאורות דאצילות שמקיפים עליה{{הערה|כדרך השמים המקיפים על הארץ.}}, הכובד הוא מה שמלכות היא למטה מכל הספירות{{הערה|על דרך יסוד העפר שלמטה מד' היסודות האחרים.}}, ו[[כח הצומח]] שבארץ רומז לבריאת היש מאין שע"י המלכות. | ||
==עבה וגסה== | ==עבה וגסה== | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
==מצמיחה== | ==מצמיחה== | ||
כח הצומח שבארץ הוא גילוי כח האין סוף לברוא יש מאין. כשם שהבריאה יש מאין בכללות היא ע"י מידת המלכות{{הערה|היינו, עניינה של המלכות הוא "דיבור", כמו שנאמר "מלכות, תורה שבעל פה קרינן לה"{{הערה|תיקוני זוהר י"ז.}}. ועניינו של הדיבור האלוקי הוא בריאת העולמות יש מאין "בעשרה '''מאמרות''' שבהם נברא העולם"{{הערה|אבות ה' א'.}}, ראה תניא, שער היחוד והאמונה פרק א'.}}, כך בריאת יש גשמי מהאין הרוחני{{הערה|שהרי | [[כח הצומח]] שבארץ הוא גילוי כח האין סוף לברוא יש מאין. כשם שהבריאה יש מאין בכללות היא ע"י מידת המלכות{{הערה|היינו, עניינה של המלכות הוא "דיבור", כמו שנאמר "מלכות, תורה שבעל פה קרינן לה"{{הערה|תיקוני זוהר י"ז.}}. ועניינו של הדיבור האלוקי הוא בריאת העולמות יש מאין "בעשרה '''מאמרות''' שבהם נברא העולם"{{הערה|אבות ה' א'.}}, ראה תניא, שער היחוד והאמונה פרק א'.}}, כך בריאת יש גשמי מהאין הרוחני{{הערה|שהרי ב[[כח הצומח]] הרוחני אין שום דבר ממנו אפשר "לעשות" דבר גשמי, ומה שצומח ממנו צמח גשמי הוא יש מאין ממש.}} הוא ע"י [[כח הצומח]] שבארץ{{הערה|אגרת הקודש כ' (איהו וחיוהי) בסופה.}} | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[ספירת המלכות]], [[אדמה]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[ספירת המלכות]], [[אדמה]]}} |