31,664
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 24: | שורה 24: | ||
== תוכן המזמור == | == תוכן המזמור == | ||
בספר [[ואני תפלתי]]{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15758&st=&pgnum=93 תפילת שחרית לשבת, עמוד 85].}} שהתוכן שלו היה למראה עיני הרבי, מופיע בתיאור המזמור שהוא "פיוט נפלא המוקדש לעיר הקודש ירושלים, עיר של יראה ושלום. הוא חובר על ידי דוד ברוח הקודש, כאשר הוא רואה בעיני קודשו את העיר ובית המקדש גדושים בעול רגל שמחים המגיעים מכל שבטי ישראל" | בספר [[ואני תפלתי]]{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15758&st=&pgnum=93 תפילת שחרית לשבת, עמוד 85].}} שהתוכן שלו היה למראה עיני הרבי, מופיע בתיאור המזמור שהוא "פיוט נפלא המוקדש לעיר הקודש ירושלים, עיר של יראה ושלום. הוא חובר על ידי דוד ברוח הקודש, כאשר הוא רואה בעיני קודשו את העיר ובית המקדש גדושים בעול רגל שמחים המגיעים מכל שבטי ישראל" (ובתמציתיות יותר בכותרת המזמור שב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]]: "מספר המשורר משבח ירושלים והניסים שנעשו בירושלים"). | ||
ובתמציתיות יותר בכותרת המזמור שב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]]: "מספר המשורר משבח ירושלים והניסים שנעשו בירושלים". | |||
הגמרא מבארת כיצד ייתכן שדוד המלך מספר על העלייה לבית המקדש בעוד בימי חייו הוא עדיין לא נבנה, שדוד המלך אמר לפני הקב"ה שהוא שומע בני אדם שאומרים "מתי ימות זקן זה, ויבא שלמה בנו ויבנה בית הבחירה ונעלה לרגל, ושמחתי", כלומר ששמח על ההשתוקקות של בני ישראל לבית המקדש, על אף שתלו את הדעת בכך שהוא יעבור מן העולם{{הערה|מסכת מכות י, א.}}. | הגמרא מבארת כיצד ייתכן שדוד המלך מספר על העלייה לבית המקדש בעוד בימי חייו הוא עדיין לא נבנה, שדוד המלך אמר לפני הקב"ה שהוא שומע בני אדם שאומרים "מתי ימות זקן זה, ויבא שלמה בנו ויבנה בית הבחירה ונעלה לרגל, ושמחתי", כלומר ששמח על ההשתוקקות של בני ישראל לבית המקדש, על אף שתלו את הדעת בכך שהוא יעבור מן העולם{{הערה|מסכת מכות י, א.}}. | ||
שורה 37: | שורה 35: | ||
הקשר המיוחד בין אמירת המזמור לשבת, היא מכיון שיש שביתה מעניני העולם ב[[עולם שנה נפש]], וכמו שירושלים היא שביתה מעניני העולם במקום, כך השבת היא שביתה מעניני העולם ב[[זמן]]{{הערה|ראו 'ואני תפילתי' שם.}}. | הקשר המיוחד בין אמירת המזמור לשבת, היא מכיון שיש שביתה מעניני העולם ב[[עולם שנה נפש]], וכמו שירושלים היא שביתה מעניני העולם במקום, כך השבת היא שביתה מעניני העולם ב[[זמן]]{{הערה|ראו 'ואני תפילתי' שם.}}. | ||
ארבעת הפסוקים החותמים את הפרק כתובים בחריזה. | |||
==בביאורי תורת החסידות== | ==בביאורי תורת החסידות== |
עריכות