חסידות צאנז: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 102 בתים ,  24 במרץ 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
[[תמונה:צאנז 2.jpg|left|thumb|250px|רבי צבי אלימלך הלברשטאם בהכנסת ס"ת לבית חב"ד]]
[[תמונה:צאנז 2.jpg|left|thumb|250px|רבי צבי אלימלך הלברשטאם בהכנסת ס"ת לבית חב"ד]]
[[תמונה:שמרלר.jpg|left|thumb|250px|רבי אליהו שמרלר נושא דדברים במעמד [[שערי הוראה]]]]
[[תמונה:שמרלר.jpg|left|thumb|250px|רבי אליהו שמרלר נושא דדברים במעמד [[שערי הוראה]]]]
[[תמונה:צאנזז.jpg|left|thumb|250px|הרב שמרלר והרב לייזרוביץ בביקור בישבת חנוך לנער דלתון]]
[[תמונה:צאנזז.jpg|left|thumb|250px|הרב שמרלר והרב לייזרוביץ בביקור בישיבת חנוך לנער דלתון]]
חסידות צאנז, יסודה מרבי חיים הלברשטאם מצאנז, בעל הדברי חיים, שהיה תלמידו של רבי נפתלי צבי מרופשיץ, תלמידו המובהק של החוזה מלובלין.
חסידות צאנז, יסודה מרבי חיים הלברשטאם מצאנז, בעל הדברי חיים, שהיה תלמידו של רבי נפתלי צבי מרופשיץ, תלמידו המובהק של החוזה מלובלין.


יסודות החסידות הינן - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות ב[[תורה]].
יסודות החסידות הינן - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות ב[[תורה]].


רבי [[יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם]] ייסד את חסידות צאנז בארה"ב, ולאחר מכן ב[[ארץ ישראל]], לאחר שניצל בניסים מהנאצים. בארץ ישראל ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קרית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חנוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדות.
רבי [[יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם]] ייסד את חסידות צאנז ב[[ארה]], ולאחר מכן ב[[ארץ ישראל]], לאחר שניצל בניסים מהנאצים. ב[[ארץ ישראל]] ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קרית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חינוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדות.


רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא בליובאוויטש.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=38926 חב"ד אינפו]</REF>
רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא בליובאוויטש.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=38926 חב"ד אינפו]</REF>


לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליט"א, בארץ ישראל, ובנו השני בברוקלין.
לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליט"א, בארץ ישראל, ובנו השני רבי שמואל דוד הלברשטאם שליט"א, בברוקלין.


רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"ד, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46810 בהכנסת ספר תורה לבית חב"ד].</REF>
רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"ד, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46810 בהכנסת ספר תורה לבית חב"ד].</REF>


רבים מרבני צאנז היו בקשר אדוק עם הרבי, החל מרבי [[אליהו שמרלר]] שחתם על פסק דין כי הרבי משיח, והמשך ברבי [[אהרן וידר]], רבה של צאנז בניו יורק, ורבי [[שמואל אלכסנדר אונסדורפר]], שהוא גם חותנו של האדמו"ר מצאנז הנוכחי.
רבים מרבני צאנז היו בקשר אדוק עם הרבי, החל מרבי [[אליהו שמרלר]] שחתם על פסק דין כי הרבי משיח, והמשך ברבי [[אהרן וידר]], רבה של צאנז בניו יורק, וחותנו של האדמו"ר מצאנז - ארה"ב, ורבי [[שמואל אלכסנדר אונסדורפר]], חותנו של האדמו"ר מצאנז - א"י הנוכחי.


==רבי שמואל אלכסנדר אונסדורפר==
==רבי שמואל אלכסנדר אונסדורפר==
שורה 27: שורה 27:
במעמד סיום ה[[רמב"ם]] השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד ה[[רמב"ם]] שעל ידי אדמו"ר שליט"א.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32 הפרדס חוברת ה' שנה סו]</REF>
במעמד סיום ה[[רמב"ם]] השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד ה[[רמב"ם]] שעל ידי אדמו"ר שליט"א.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32 הפרדס חוברת ה' שנה סו]</REF>


בסיום ה[[רמב"ם]] [[תשס"ג]] נאם בנו הרב [[שלמה זלמן אונסדורפר]], בהזכירו את ההערצה העצומה שרכש אביו זצ"ל כלפי הרבי. הרב אונסדורפר הזכיר את היות תאריך הסיום זמן סגולה, בין חג הגאולה ו[[יום הולדת]] ו[[הסתלקות]] [[אדמו"ר האמצעי]] ט-י כסלו, לחג הגאולה י"ט כסלו. אחר עמד הרב אונסדורפר על השייכות של תקנת לימוד הרמב"ם לפרשת השבוע בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד הרמב"ם את הנצחון על הקליפות, בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את [[משיח]] צדקנו. הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת יעקב אבינו ומעורר כל יהודי בידו החזקה – ע"י חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד הרמב"ם יחישו את ביאת משיח תכף ומיד ממש. <REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 חב"ד אינפו]</REF>
בסיום ה[[רמב"ם]] [[תשס"ג]] נאם בנו הרב [[שלמה זלמן אונסדורפר]], בהזכירו את ההערצה העצומה שרכש אביו זצ"ל כלפי הרבי. הרב אונסדורפר הזכיר את היות תאריך הסיום זמן סגולה, בין חג הגאולה ו[[יום הולדת]] ו[[הסתלקות]] [[אדמו"ר האמצעי]] ט-י כסלו, לחג הגאולה י"ט כסלו. אחר עמד הרב אונסדורפר על השייכות של [[תקנת לימוד הרמב"ם]] לפרשת השבוע, בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד ה[[רמב]] את הנצחון על ה[[קליפות]], בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את [[משיח]] צדקנו. הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת [[יעקב אבינו]] ומעורר כל יהודי בידו החזקה – ע"י חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד הרמב"ם יחישו את ביאת משיח תכף ומיד ממש. <REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 חב"ד אינפו]</REF>


=== בא לחזק את אמירת יחי אדונינו ===
=== בא לחזק את אמירת יחי אדונינו ===


הרב ליפש מספר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1097 שבועון בית משיח 451]</REF>: אני זוכר לדוגמא את ביקורנו אצל הרב שמואל אונסדורפר, שדיבר איתנו בחמימות רבה, ואמר כי עד ג’ תמוז היה ברור לו שהרבי הוא משיח, אבל כיום, לאחר ג’ תמוז, היכן ישנן מקורות לכך? חזרתי בפניו את דברי המהרש”א במסכת [[סנהדרין]]<REF>דף ל”ח ע”ב.</REF> המבארים כי מלכי בית דוד מתחדשים כמו הירח, וכשם שטרם התחדשות הלבנה חייב להיות הסתר מוחלט, ורק לאחר התחדשותה מברכים ומקדשים אותה, כך גם בנוגע למלכות בית דוד, חייב להיות שלב הסתר כזה.  
הרב ליפש מספר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1097 שבועון בית משיח 451]</REF>: אני זוכר את ביקורנו אצל הרב שמואל אונסדורפר, שדיבר איתנו בחמימות רבה, ואמר כי עד ג' תמוז היה ברור לו שהרבי הוא משיח, אבל כיום, לאחר ג' תמוז, היכן ישנן מקורות לכך? חזרתי בפניו את דברי המהרש"א במסכת [[סנהדרין]]<REF>דף ל”ח ע”ב.</REF> המבארים כי מלכי בית דוד מתחדשים כמו הירח, וכשם שטרם התחדשות הלבנה חייב להיות הסתר מוחלט, ורק לאחר התחדשותה מברכים ומקדשים אותה, כך גם בנוגע למלכות בית דוד, חייב להיות שלב הסתר כזה.  


“הרב אונסדורפר שמע והגיב כי על פי השולחן ערוך, אינני נאמן לחזור את הדברים, עליו לראות את המקור בעצמו... הוא פתח את הגמרא ולמד את הנושא כעשרים וחמש דקות, ולאחר מכן הרים את ראשו וחייך באומרו: “מאיפה הגעת לזה”?  
הרב אונסדורפר שמע והגיב כי על פי השולחן ערוך, אינני נאמן לחזור את הדברים, עליו לראות את המקור בעצמו... הוא פתח את הגמרא ולמד את הנושא כעשרים וחמש דקות, ולאחר מכן הרים את ראשו וחייך באומרו: מאיפה הגעת לזה?  


“הוא הוסיף וסיפר כי הגעתו לכינוסי י”א ניסן בכפר חב”ד, היא בכדי לחזק את קריאת והכרזת ‘יחי אדוננו’, וציין גם כי ידוע לו שהאדמו”ר מצאנז אף הוא היה בעד כל הענין, אך לפועל לא הסכים לחתום, בהסבירו כי זה לו כבר עשר או חמש עשרה שנים, שאינו חותם על שום מסמך קריאה...  
הוא הוסיף וסיפר כי הגעתו לכינוסי [[י"א ניסן]] ב[[כפר חב"ד]], היא בכדי לחזק את קריאת והכרזת ‘יחי אדוננו’, וציין גם כי ידוע לו שהאדמו”ר מצאנז אף הוא היה בעד כל הענין, אך לפועל לא הסכים לחתום, בהסבירו כי זה לו כבר עשר או חמש עשרה שנים, שאינו חותם על שום מסמך קריאה...  


“הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט”.
הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט.


==רבי אליהו שמרלר==
==רבי אליהו שמרלר==
39,916

עריכות