אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח אדיאולוגי בין חסידי [[חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את זהותו של [[הרבי]] כ[[משיח]]. ויכוח זה החל בעיקר משנת [[תש"נ]] והלאה והודגש בעיקר בתקופה בה הרבי לא הרגיש טוב, והתעצם עוד יותר לאחר [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] שבו החל נסיון האמונה. הויכוח נמשך עד היום, אך כל זה מתוך אחווה ו[[אחדות]] חסידים. | '''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח אדיאולוגי בין חסידי [[חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את זהותו של [[הרבי]] כ[[משיח]]. ויכוח זה החל בעיקר משנת [[תש"נ]] והלאה והודגש בעיקר בתקופה בה הרבי לא הרגיש טוב, והתעצם עוד יותר לאחר [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] שבו החל נסיון האמונה. הויכוח נמשך עד היום, אך כל זה מתוך אחווה ו[[אחדות]] חסידים. | ||
למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet | למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet}} בעת [[הגאולה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים ש[[הרבי]] חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של [[הרבי]] עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של [[נשיא הדור]]. | ||
==עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים== | ==עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים== | ||
שורה 40: | שורה 40: | ||
אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות. | אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות. | ||
לאחר כשנתיים | לאחר כשנתיים מכ"ז אדר א' תשנ"ב, ב[[כ"ז באדר]] [[תשנ"ד]], עבר הרבי "סטרוק" נוסף, ומאז שהה בבית הרפואה "בית ישראל". לאחר שלושה חודשים, ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח{{הערה|[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד}}. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}. | ||
==התייחסות מחוץ לחב"ד== | ==התייחסות מחוץ לחב"ד== | ||
{{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}} | {{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}} |