רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 21: שורה 21:
*רבי ישמעאל אומר בית ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים." ופירש הר"ב; בני ישראל אני כפרתן - מתוך חיבתן היה אומר אני כפרתן. כלומר כל העונש שראוי לבוא עליהן אני מקבל על עצמי כדי לכפר עליהן. שהן בינונים וממוצעים ואינם נוטים לאחת משתי הקצוות: {{מקור|מסכת נגעים, פרק ב', משנה א'|כן}}
*רבי ישמעאל אומר בית ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים." ופירש הר"ב; בני ישראל אני כפרתן - מתוך חיבתן היה אומר אני כפרתן. כלומר כל העונש שראוי לבוא עליהן אני מקבל על עצמי כדי לכפר עליהן. שהן בינונים וממוצעים ואינם נוטים לאחת משתי הקצוות: {{מקור|מסכת נגעים, פרק ב', משנה א'|כן}}
*"פעם אחת קראתי לאור הנר ובקשתי להטותו. אמרתי כמה גדולים דברי חכמים שהיו אומרים אין קורין לילי שבת לאור הנר, [[רבי נתן]] אומר הטהו, וכתב בפנקסו ישמעאל בן אלישע הטה את הנר בשבת, לכשיבנה [[בית המקדש]] יביא [[חטאת]] שמינה" {{מקור|תוספתא שבת א ו|כן}}
*"פעם אחת קראתי לאור הנר ובקשתי להטותו. אמרתי כמה גדולים דברי חכמים שהיו אומרים אין קורין לילי שבת לאור הנר, [[רבי נתן]] אומר הטהו, וכתב בפנקסו ישמעאל בן אלישע הטה את הנר בשבת, לכשיבנה [[בית המקדש]] יביא [[חטאת]] שמינה" {{מקור|תוספתא שבת א ו|כן}}
*"ואספת דגנך- הנהג בהן מנהג דרך ארץ (כלומר, רבי ישמעאל בא לחלוק על [[רבי שמעון בר יוחאי]] שאומר שאדם צריך רק ללמוד תורה ולא לעבוד לפרנסתו, ואומר כי כתוב בתורה "ואספת דגנך", כלומר, על האדם לעבוד על מנת לחיות)... הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידן, כרבי ישמעאל ועלתה בידן" {{מקור|בבלי ברכות לה ע"ב|כן}}. *"הוי קל לראש ונוח לתשחורת והוי מקבל את כל אדם בשמחה" {{מקור|משנה אבות ג יב|כן}}.
*"ואספת דגנך- הנהג בהן מנהג דרך ארץ (כלומר, רבי ישמעאל בא לחלוק על [[רבי שמעון בר יוחאי]] שאומר שאדם צריך רק ללמוד תורה ולא לעבוד לפרנסתו, ואומר כי כתוב בתורה "ואספת דגנך", כלומר, על האדם לעבוד על מנת לחיות)... הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידן, כרבי ישמעאל ועלתה בידן" {{מקור|בבלי ברכות לה ע"ב|כן}}.  
*"הוי קל לראש ונוח לתשחורת והוי מקבל את כל אדם בשמחה" {{מקור|משנה אבות ג יב|כן}}.
*"דברי תורה לא יהיו עליך חובה, ואי אתה רשאי לפטור עצמך מהן" {{מקור|בבלי מנחות צט ע"ב|כן}}
*"דברי תורה לא יהיו עליך חובה, ואי אתה רשאי לפטור עצמך מהן" {{מקור|בבלי מנחות צט ע"ב|כן}}
*"מיום שחרב בית המקדש, דין הוא שנגזור על עצמנו לא לאכול בשר ולא לשתות יין, אלא [[אין גוזרין גזרה על הציבור אלא אם כן רוב הצבור יכול לעמוד בה]], ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזרות רעות וקשות, ומבטלת ממנו תורה ומצוות, ואין מתרת אותנו להיכנס לשבוע הבן (לפי גרסא אחרת לישוע הבן כלומר סעודת פדיון הבן), דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של [[אברהם אבינו]] כלה מאליו, אלא הנח להם לישראל, [[מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין]]" {{מקור|בבלי בבא בתרא ס ע"ב|כן}}
*"מיום שחרב בית המקדש, דין הוא שנגזור על עצמנו לא לאכול בשר ולא לשתות יין, אלא [[אין גוזרין גזרה על הציבור אלא אם כן רוב הצבור יכול לעמוד בה]], ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזרות רעות וקשות, ומבטלת ממנו תורה ומצוות, ואין מתרת אותנו להיכנס לשבוע הבן (לפי גרסא אחרת לישוע הבן כלומר סעודת פדיון הבן), דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של [[אברהם אבינו]] כלה מאליו, אלא הנח להם לישראל, [[מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין]]" {{מקור|בבלי בבא בתרא ס ע"ב|כן}}
משתמש אלמוני

תפריט ניווט