ישראל לוין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 14,924 בתים ,  21 במרץ 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=ר' ישראל לווין מנעוועל|אחר=ר' ישראל לווין מכפר חב"ד|ראו=[[ישראל לווין כפר חב"ד]]}}   
{{פירוש נוסף|נוכחי=ר' ישראל לווין מנעוועל|אחר=ר' ישראל לווין מכפר חב"ד|ראו=[[ישראל לווין כפר חב"ד]]}}   
החסיד הרב '''ישראל לווין''' נולד בט”ו [[מנחם אב]] בשנת [[תרמ"ה]] בעיירה החסידית [[נעוועל]], בן להרה”ח ר’ [[דוד אבא לוין]] ומרת חנה-עלקא ונקרא שמו ישראל, ואשר נודע לימים בשם “ר’ ישראל נעוולער”.  
החסיד הרב '''ישראל לווין''' נולד בט”ו [[מנחם אב]] בשנת [[תרמ"ה]] בעיירה החסידית [[נעוועל]], בן להרה”ח ר’ [[דוד אבא לוין]] ומרת חנה-עלקא ונקרא שמו ישראל, ואשר נודע לימים בשם “ר’ ישראל נעוולער”.  
שורה 109: שורה 110:
אך תקוותו לא התגשמה. חולשתו גברה והלכה ובט’ ב[[אייר]] [[תש”ח]] השיב נשמתו לבוראו, כשזוגתו נשארת לידו כל הזמן.
אך תקוותו לא התגשמה. חולשתו גברה והלכה ובט’ ב[[אייר]] [[תש”ח]] השיב נשמתו לבוראו, כשזוגתו נשארת לידו כל הזמן.


==ראו גם==
==כתב השיחרור==
הודעת הנאשם לוין שמואל ישראל בן דוד ביום 5 בספטמבר 1939.


*[[כתב השחרור, מתוך תיק החקירה]]
החקירה נערכה בבית הסוהר ע”י עוזר הקטיגור של אזור מוסקבה.


* [[תיק החקירה של הק.ג.ב.]]
הנחקר הנאשם לוין הסביר שהוא כופר בהאשמות שהוצאו ממנו, כי הם הוצאו ממנו תחת לחץ פיסי ע”י החוקרים.
 
כמו כן הוא כופר במה שנאמר במעמד פנים אל פנים עם פינסקי בקשר עם המפעל מעבעלשטשיק בעיר יעגאראווסק.
 
גם בקשר לעדים אני אף פעם לא ראיתים ואינני מכיר אותם - אני לא נלחמתי נגד המימשל הסובייטי, ואני מבקש שיוציאו אותי מן המעצר.
 
כל זה נקרא לפני בקול ואני חותם
 
ש. י. לוין.
 
חתימות הקטיגור וכו’.
 
 
 
בעקבות התצהיר הקודם, החליט סגן הקטיגור של אזור מוסקבה לבטל את כתב האישום:
 
הוראה-קביעה
 
בשנת 1939, ב-‏21 לספטמבר, סגן הקטיגור של אזור מוסקבה לענינים מיוחדים פודקולזין, בדק את התיק הנוכחי מס’ 10105, שבו נאשמו: פינסקי נחום בן ישראל, לוין שמואל ישראל בן דוד, כגן יואל בן רפאל, ארונשטם ישראל יוסף בן שלום, לפי הסעיפים ‎111-110-8‏ ומצא:
 
האשמה של האמורים ע”י החוקרים היתה מיוסדת על החקירות הראשוניות, שאז הם הודו בהאשמות בפעילות אנטי מהפכנית ולפי עדויות שלשת העדים גואזדיעב וראיקוב.
 
2) כשנחקרו הנאשמים עוד פעם ע”י מ”מ הקטיגור של אזור מוסקבה לענינים מיוחדים, בנוכחות נציגי הרשות של הנקוו”ד של אזור מוסקבה, הנאשמים חזרו בהם מההודאות שלהם, והסבירו שההודאות שלהם היו לא אמיתיות והוצאו מהם מתוך לחץ.
 
3) כשנחקרו עוד פעם העדים גוואזדיעב וראיקוב הם לא אישרו את העדויות, והודיעו, שהעדויות בעת החקירות ניתנו תחת השפעה.
 
לפיכך, בהתאם לסעיפים ‎204-5-4‏, אני קובע:
 
בענין תיק זה אודות האשמות
 
1) פינסקי נחום בן ישראל, יליד 1889, מקום לידה מאזיר, בלורוסיא, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, לא נשפט, עד המאסר מנהל המפעל מעבעלשטשיק בעיר יעגאראווסק;
 
2) לוין שמואל-ישראל בן דוד, יליד 1886, בעיר גורודוק בלורוסיא, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, לא נשפט, עד המאסר עובד בייצור גרביים;
 
3) כגן יואל בן רפאל, יליד 1912, ילידי העיירה אסוואט אזור וועליז’, אזור המערב, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, לא נשפט, עד המאסר מחסנאי במפעל מעבעלשטשיק;
 
4) ארונשטם ישראל יוסף בן שלום, יליד 1908, יליד נעוועל אזור קאלינין, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, בן של סוחר, לפני המאסר מחוסר עבודה;
 
לפי סעיף ‎11-1-10-58‏ - להפסיק, ולשחרר אותם ממעצר.
 
חתימות הפקידים
 
==תיק החקירה==
כתב אשמה
 
בדבר תיק מס’ 10105, המאשים את:
 
1) פינסקי נחום בן ישראל
 
2) לוין שמואל-ישראל בן דוד
 
3) כגן (כהן) יואל בן רפאל
 
4) ארונשטם ישראל יוסף בן שלום
 
לפי סעיף 58 מס’ 10 קטע 1 וקטע 11 של החוקה הפלילית של בריה”מ
 
למשרד הנקוו”ד של אזור מוסקבה הגיעו עדויות אודות כך, שהגרים בעיר יעגאראווסק פינסקי, לוין, כגן, וארונשטם, מחזיקים קשר חזק ביניהם, מנהלים פעילות חזקה ומאורגנת נגד המהפכה.
 
החקירה הביאה למסקנא, שהנאשמים בתיק זה, פינסקי נ.ד., לוין ש.י.ג., כגן י.ר. וארונשטם י.י.ש. - הם משתתפים פעילים בארגון אנטי-מהפכני של יהודי חסידים-קלריקים (כהני דת), הקיים ביעגאראווסק.
 
הנאשם פינסקי הוכנס לארגון זה בשנת 1932 ע”י רבה הראשי של מוסקבה לשעבר קליימס (הגר עכשיו בפלסטינה).
 
בשנת 1935 התקשר פינסקי עם פעיל הדת מייזעס, שהכניס אותו בארגון קיים של פעילות אנטי מהפכנית של החסידים הקלריקלים בעיר זו, שנוסד ע”י מייזעס, בתור מנהל המפעל “מעבעלשטשיק”.
 
לאחר שנתן את הסכמתו למייזעס אודות השתתפות בפעילות אנטי מהפכנית בקרב היהודים שהם חברי המפעל, פינסקי הרחיב וחיזק את הארגון האנטי-מהפכני של החסידים, ובאופן אישי, במשך השנים ‎1936-1937‏ גייס לארגון זה את כגן (כהן), פרוס, רישין, ואחרים.
 
הוא יצר קשר עם מנהלי קבוצת אנטי-מהפכנים של קלריקלים-חסידים בעיר יעגאראווסק - זלמן פלדמן וכן את הנאשם בתיק שלנו לוין שמואל ישראל בן דוד.
 
הוא ארגן אסיפות בלתי חוקיות של ארגונים אנטי מהפכניים בדירה, שניתנה ע”י לוין ופלדמן, ושם ערך תעמולה אנטי מהפכנית, וביקר בחריפות את פעולות המפלגה והממשלה הסובייטית, שיבח את חיי היהודים בפלסטינה, וגם ניהל תעמולה נגד עבודה בשבתות.
 
הנאשם לוין, בהיותו שונא המפלגה הקומונסיטית והמימשל הסובייטי, בפעילותו האנטי מהפכנית, עוד בשנת 1924 הי’ קשור עם הצדיק האנטי-מהפכני הידוע שניאורסון, שהוא מנהיג של הארגונים הקלריקלים-חסידים בחוץ לארץ, והקשור בקשר אמיץ עם שירותי הביון של פולין ולטבי’ ואשר על פי ציוויו בשנת 1924 בעיר רוסטוב על נהר דון נוסדה ישיבה בלתי חוקית, שבה למדו 20 צעירים יהודים, וביניהם ניהל לוין תעמולה אנטי סובייטית, והוציא דיבה אנטי מהפכנית, וניסה לדבר נגד השלטון בענין נושא הלאום, ביקר בחריפות את המפלגה ואת הממשלה, וחינך את הדור הצעיר ברוח אנטי מהפכנית.
 
בשנת 1925, בציוויו של שניאורסון, ייסד לוין ישיבה בלתי חוקית בעיר נעוועל, וגם אצל הנוער שם ניהל פעילות אנטי מהפכנית.
 
בשנת 1931, לוין, שגר אז בעיר טאראפעץ, למטרות פעילת אנטי מהפכנית, הוא יצר קשר עם סוחר היערות לשעבר פיינשטיין, ועל פי הוראות שניאורסון ייסד בעיר בית כנסת לא חוקי, ובין הדתיים שם ניהל פעילות אנטי מהפכנית.
 
בשנת 1933, לוין, שנקרא ע”י כוחות הבטחון של הגפא”ו, העלים את פעילותו האנטי מהפכנית, ואחר כך, בפחדו ממאסר, עבר לעיר קלימאוויטש, שם חיכה לבשורות הפעילות האנטי מהפכנית עד שנת 1934. במשך תקופה זו הוא ייסד בית כנסת לא חוקי בקלימאוויטש.
 
בשנת 1935, לוין, כשגר ביעגאראווסק, חידש את פעילותו הנ”ל, ויחד עם הפעיל הדתי פלדמן זלמן ארגן קבוצה של חסידים, השונאים את השלטון, נתן את דירתו לאסיפות לא חוקיות, שבה ניהל פעילות אנטי מהפכנית.
 
באותה שנה, 1935, התקרב לוין אל פינסקי שהגיע לכאן לעבוד במפעל מעבעלטשיק, ויחד עמו עסק בפעילות אנטי מהפכנית עד יום מאסרו.
 
הנאשם כגן הוכנס לארגון אנטי מהפכני זה בשנת 1936 ע”י אחד ממנהיגי’, פינסקי, ובשליחותו ניהל תעמולה בקרב יהודי העיר של רכילות ושנאה נגד המפלגה ונגד הממשלה, וכן תעמולה של “פלסטיניזם”.
 
נטל חלק פעיל באסיפות לא חוקיות של הארגון האנטי מהפכני של החסידים שהי’ קיים במפעל מעבעלשטשיק, שהיו מתקיימות בבית הכנסת, ושאורגנו ע”י הנאשם לוין, ושם עסק בביקורת והאשמת המפלגה והממשלה.
 
הנאשם ארונשטם, בשנים ‎1925-1929‏, הי’ משתתף פעיל של תנועת הנוער הלאומית ואנטי מהפכנית “תפארת בחורים” שהיתה בעיר נעוועל.
 
לאחר שפורקה ע”י הגפא”ו - ארונשטם, שברח מהחוק, עבר ליעגאראווסק, שם עבד במפעל מעבעלשטשיק, ונכנס בארגון הלא חוקי ואנטי מהפכני של החסידים.
 
הנאשם ארונשטם בשנים ‎1936-1937‏, ועד חודש מאי 1938 הי’ משתתף פעיל בארגון אנטי מהפכני, לא אחת נטל חלק בפעילות אנטי מהפכנית, ניהל תעמולה של רכילות ושנאה ובעלת אופי תבוסתני נגד ראשי המפלגה והממשלה.
 
לאור כל האמור, נאשמים:
 
1. פינסקי, נחום בן ישראל.
 
נולד בשנת 1889 בעיר מאזיר בבעלורוסיא, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, בן שוחט, לא נשפט מעולם, לפני המהפכה למד בישיבה (בית ספר יהודי דתי) והי’ מלמד (מורה בבית ספר דתי). לפני המאסר - מנהל המפעל מעבעלשטשיק בעיר יעגאראווסק.
 
בכך, שביום המאסר הוא הי’ המנהיג של ארגון אנטי מהפכני של יהודים חסידים בעיר יעגאראווסק במפעל מעבעלשטשיק; ארגן אסיפות בלתי חוקיות של פעילות אנטי מהפכנית; הפיץ רכילות אנטי מהפכנית נגד מנהיגי המפלגה והממשלה. ניהל תעמולה אנטי סוביטית בעלת אופי תבוסתני. עסק בגיוס משתתפים חדשים בארגון אנטי מהפכני וכו’.
 
הנאשם הודה באשמה לגמרי. ויחד עם זה [הדבר אושר] ע”י עדויות שאר הנאשמים, לוין, כגן וארונשטם, והעמדת פנים אל פנים אתם, וכן עדויות העדים גוואזדיעב ראיקוב ופטרוב והעמדת פנים אל פנים עם גוואזדיעוו וראיקוב.
 
2. לוין, שמואל-ישראל בן דוד.
 
שנת לידה 1886, בעיר גורודוק, בלורוסיא, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, במשפחה של סוחר זוטר, והאב הי’ מלמד. לא נשפט לפני כן. עד המאסר עבד לבדו בייצור גרביים
 
נאשם בכך שבהיותו במצב-רוח של שנאה אל מבנה המימשל הנוכחי, וביום המאסר הי’ אחד ממנהלי הפעילות האנטי מהפכנית של החסידים בעיר יעגאראווסק. בדירתו הי’ אסיפות לא חוקיות של הארגון. בין חברי האירגון ניהל תעמולה אנטי מהפכנית שמטרתה החלשת כח השלטון הסובייטי ותעמולה פלסטינית. עסק בגיוס חברים לארגון.
 
הנאשם הודה בכל, אבל כשהביאו לו את פרוטוקול החקירה הוא כפר בהודאתו. אך הוא נשאר נאשם על פי העדויות של שאר הנאשמים, פינסקי כגן וארונשטם, והעמדת פנים אל פנים עם פינסקי, וכן מהעדויות של וולודין וחמעלניסקי.
 
3. כגן יואל בן רפאל.
 
שנת לידה 1912, באזור המערבי של אזור וועליז’, בעיירה טסוואט, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, בן של רב שיצא לחוץ לארץ בשנת 1933 (לעיר ריגא), לא נשפט. עד המאסר הי’ המחסנאי במפעל מעבעלשטשיק.
 
בכך, שביום המאסר הי’ חלק מהארגון האנטי מהפכני של החסידים שקיים בעיר זו באותו מפעל. לפי הוראת הארגון ניהל תעמולה אנטי מהפכנית פעילה בעלת אופי תבוסתני. פעמים רבות השתתף באסיפות לא חוקיות, ושם ריכל על מנהיגי המפלגה והממשלה.  
 
הנאשם הודה בהאשמות, וגם [הדבר אושר] ע”י הנאשמים אתו פינסקי וארונשטם, והעדים גוואזדיעוו ראיקוב ופטרוב, והעמדת פנים אל פנים עם גוואזדיעוו וראיקוב.
 
4. ארונשטם ישראל יוסף בן שלום.
 
שנת לידה 1908 בעיר נעוועל אזור קאלינין, יהודי, אזרח בריה”מ, בלתי מפלגתי, בנו של סוחר - האב הי’ בעל בית חרושת לייצור מי סודה. לפני המאסר - לא עסק בשום דבר.
 
בכך, שעד חודש מאי 1938, הי’ חלק מהארגון האנטי מהפכני של החסידים בעיר הנ”ל במפעל הנ”ל, ניהל תעמולה פעילה אנטי מהפכנית בעלת אופי תבוסתני ותעמולה פלסטינית. השתתף לעתים קרובות באסיפות לא חוקיות.
 
הנאשם הודה בכל, וגם [הדבר אושר] לפי עדויות הנאשמים האחרים פינסקי וכגן (כהן) והעמדה פנים אל פנים אתם.
 
נקבע:
 
למסור את התיק הנוכחי מס’ 10105 בהאשמת 4 הנ”ל, לקטיגור של העיר מוסקבה לדון אותם כראוי.
 
פינסקי נעצר ב27 באוגוסט 1938
 
לוין נעצר ב26 באוגוסט
 
כגן (כהן) נעצר ב28 באוגוסט
 
ארונשטם נעצר ב2 בספטמבר
 
כולם יושבים בכלא טאגאן
 
חתימות המנהלים


[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב|לוין ישראל]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב|לוין ישראל]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|לוין ישראל נעוועל]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|לוין ישראל נעוועל]]

תפריט ניווט