רוחות העולם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4 בתים ,  11 בדצמבר 2022
(יצירת דף עם התוכן "'''רוחות העולם''' הם ששת הקצוות (מזרח ומערב, צפון ודרום, מעלה ומטה) המגדירים את מציאות המקום...")
 
שורה 16: שורה 16:


===כללות עניין ששת המידות===
===כללות עניין ששת המידות===
עניין ששת המידות הוא השפעה לזולת{{הערה|להבדיל מעניין המוחין – שהוא לעצמו. שבשביל להבין עניין שכלי אין צורך בזולת, ואדרבה, כשצריך להתעמק משהו הזולת מבלבל ומפריע. ולכן כשהיו צריכים הסנהדרין לפסוק בדיני נפשות היו מתבודדים לילה אחד בין הדיון לבין גמר הדין{{הערה|סנהדרין מ' א' במשנה.}}, כל פעולת המידות מתייחסת לזולת, ובאין זולת נאבדת כל פעולת המידה{{הערה|ד"ה איתא במדרש תהילים.}}.
עניין ששת המידות הוא השפעה לזולת{{הערה|להבדיל מעניין המוחין – שהוא לעצמו.}} שבשביל להבין עניין שכלי אין צורך בזולת, ואדרבה, כשצריך להתעמק משהו הזולת מבלבל ומפריע. ולכן כשהיו צריכים הסנהדרין לפסוק בדיני נפשות היו מתבודדים לילה אחד בין הדיון לבין גמר הדין{{הערה|סנהדרין מ' א' במשנה.}}, כל פעולת המידות מתייחסת לזולת, ובאין זולת נאבדת כל פעולת המידה{{הערה|ד"ה איתא במדרש תהילים.}}.


ונמצא, שה"מקום" הראשון בו "מדברים" על מציאות "זולת" (מחוץ לאלוקות) הם ששת המידות דבריאה – ולכן הן בהן חינת המקום הרוחני, המהווה שורש לבחינת המקום הגשמי.
ונמצא, שה"מקום" הראשון בו "מדברים" על מציאות "זולת" (מחוץ לאלוקות) הם ששת המידות דבריאה – ולכן הן בהן חינת המקום הרוחני, המהווה שורש לבחינת המקום הגשמי.


יש להדגיש, שמציאות "מקום" רוחני{{הערה|גדר מקום הוא שכל נברא תופס מקום, וממילא לא יכולים להיות שני נבראים במקום אחד (שהרי מקום זה כבר "תפוס"). אלא שברוחניות פירוש הדבר שבמקום שנמשכת יראה לא נמשכת אהבה וכיו"ב.{{הערה|המאור שבתורה - ביאורי הרי"כ לתניא, בפרק ז' משער היחוד והאמונה.}} מתחילה רק בעולם הבריאה, ושורש המקום הרוחני (שבבריאה) הוא במלכות דאצילות{{הערה|שער היחוד והאמונה פרק ז'.}}. ואילו המידות כפי שהן באצילות הן מופשטות לגמרי אפילו מבחינת מקום (ואפילו מבחינת מקום רוחני).
יש להדגיש, שמציאות "מקום" רוחני{{הערה|גדר מקום הוא שכל נברא תופס מקום, וממילא לא יכולים להיות שני נבראים במקום אחד (שהרי מקום זה כבר "תפוס").}} אלא שברוחניות פירוש הדבר שבמקום שנמשכת יראה לא נמשכת אהבה וכיו"ב.{{הערה|המאור שבתורה - ביאורי הרי"כ לתניא, בפרק ז' משער היחוד והאמונה.}} מתחילה רק בעולם הבריאה, ושורש המקום הרוחני (שבבריאה) הוא במלכות דאצילות{{הערה|שער היחוד והאמונה פרק ז'.}}. ואילו המידות כפי שהן באצילות הן מופשטות לגמרי אפילו מבחינת מקום (ואפילו מבחינת מקום רוחני).


===בחינת המקום (הקצוות) שבמידות===
===בחינת המקום (הקצוות) שבמידות===

תפריט ניווט