ידבר שלום (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,266 בתים ,  13 בנובמבר 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Scan_20131201.png|200px|ממוזער|שמאל|הספר ידבר שלום חלק א']]  
[[קובץ:Scan_20131201.png|200px|ממוזער|שמאל|הספר ידבר שלום חלק א']]  
הספר '''ידבר שלום''' המכיל ב' כרכים נכתב על ידי הרב [[שלום דובער הלוי וולפא]] ויצא לאור בחודש ניסן [[תשמ"ז]] (ח"א) ובשנת [[תנש"א]] (ח"ב).  
הספר '''ידבר שלום''' (ב' כרכים) נכתב על ידי הרב [[שלום דובער הלוי וולפא]] ועוסק בחידושים פילפולים וביאורים ב[[רמב"ם]] כשבמקומות רבים משיג הרב וולפא על החידושים ב[[רמב"ם]] שבספר 'אבי עזרי'.


שתי חוברות תדפיס מחלק ב' נדפסו במהלך שנת [[תשמ"ח]]: קונטרס בסוגית 'רודף ובא במחתרת' (טבת) וקונטרס בסוגית 'ובערת הרע מקרבך' (ניסן).
==תוכן הספר==
הספר עוסק בחידושים פילפולים וביאורים בכל חלקי ה[[רמב"ם]], הן בספר הי"ד החזקה והן על היוצא מהם בקשר לסוגיות ה[[ש"ס]]. לאורך הספר מביא והרב וולפא את ה'חידושים' ב[[רמב"ם]] שבספר 'אבי עזרי' ופורכם מכל וכל. עיתויו של הספר היה באותם שונים שבעל ה'אבי עזרי' נלחם ועורר שנאה בקרב שומעי לקחו כנגד חסידות חב"ד והרבי כשחיבורו של הרב וולפא ערער את למדנותו של מחבר ה'אבי עזרי'. הספר הסובב סביב דברי הרמב"ם ב[[י"ד החזקה]] נכתב גם בקשר ל[[תקנת הרמב"ם]].


על הספר ותדפיסיו נתנו את הסכמותיהם הרב [[משה פיינשטיין]], הרב [[פנחס מנחם אלתר]], הרב משה הלברשטאם והרב [[יצחק יעקב וייס]] מ[[העדה החרדית]], הרב [[מרדכי אליהו]], הרב [[אהרן סולובייצ'יק]], הרב [[מנשה קליין]], הרב [[פינחס הירשפרונג]], הרב [[אפרים אליעזר יאלעס]], הרב [[שמחה אלברג]], הרב [[ישראל יצחק פיקארסקי]], הרב [[ישראל גרוסמן]], הרב יחזקאל ראטה, הרב [[משה שטרן]] והרב דוד ליפשיץ.
הספר מכיל שני כרכים כשהחלק הראשון יצא לאור בחודש [[ניסן]] [[תשמ"ז]] והחלק השני בשנת [[תנש"א]].  


הספר נכתב גם בקשר לתקנת [[הרבי]] בלימוד ספר היד החזקה לה[[רמב"ם]].
שתי חוברות תדפיס מחלק ב' נדפסו במהלך שנת [[תשמ"ח]]: קונטרס בסוגית 'רודף ובא במחתרת' (טבת) וקונטרס בסוגית 'ובערת הרע מקרבך' (ניסן).


==תוכנו==
על הספר ותדפיסיו נתנו את הסכמותיהם הרב גדולי הרבנים מכל חוגי היהדות החרדית: [[משה פיינשטיין]], הרב [[פנחס מנחם אלתר]] - לימים האדמו"ר מגור, הרב משה הלברשטאם והרב [[יצחק יעקב וייס]] מ[[העדה החרדית]], הרב [[מרדכי אליהו]], הרב [[אהרן סולובייצ'יק]], הרב [[מנשה קליין]], הרב [[פינחס הירשפרונג]], הרב [[אפרים אליעזר יאלעס]], הרב [[שמחה אלברג]], הרב [[ישראל יצחק פיקארסקי]], הרב [[ישראל גרוסמן]], הרב יחזקאל ראטה, הרב [[משה שטרן]] והרב דוד ליפשיץ.
הספר עוסק בחידושים פילפולים וביאורים בכל חלקי ה[[רמב"ם]], הן בספר הי"ד החזקה והן בסוגיות ה[[ש"ס]]. במקומות רבים בספר משיג הרב וולפא על החידושים ב[[רמב"ם]] שבספר 'אבי עזרי'.


==התייחסות הרבי==
==התייחסות הרבי==
טרם ה[[הוצאה לאור]] של חלק א' כתב הרבי לרב וולפא שאם ישמיט מהספר את כל החלק דרגשי הנפש שלו והביטויים הקשים יתייעץ ברבני חב"ד וימסור את ההחלטה אודות ה[[הוצאה לאור]] אליהם ועל אחריותם. הרבי הסביר שלולי זאת הספר יכריח את תלמידי ישיבתו (בהווה או בעבר) של מחבר ה'אבי עזרי' (ואת המתפרנסים על ידה) - ואפילו מ'הפוסחים על שני הסעיפים' - לעמוד לימין הנ"ל ולתקוף את הפוגעים בכבודו ו(על פי הנהגתם בעבר) יכללו במלחמה זו גם מלחמה ב[[הפצת המעיינות]] ולימודם. חסרון נוסף שייצא, אם לא יושמטו רגשי הנפש והביטויים הקשים שייצא, שהספר עצמו יספק תשובה למי שיווכח בקושיה ב'אבי עזרי' שמופיעה בספר - שזו קושיה הבאה מקינתור ומרצון להלחם אישית במחבר{{הערה|ראה המענה במילואו ובלשונו בקובץ 'נלכה באורחותיו' (תשנ"ו) ע' 220 (אלא ששם נכתב בטעות שהמענה בקשר לח"ב ולא היא אלא כבפנים)}}.
אם היות שהספר יצא לאור כיוזמה אישית של הרב וולפא, ובתחילה הרבי אף הביע הסתייגות מהסגנון בו הותוותה ומסר את עצם ההחלטה על ההוצאה לאור לרבני חב"ד ועל אחריותם, בהמשך זכה הרב הרב וולפא לעידודים שונים בקשר לספר:
 
טרם ה[[הוצאה לאור]] של החלק הראשון כתב הרבי לרב וולפא אודות הספר שאם ישמיט מהספר את כל החלק דרגשי הנפש שלו והביטויים הקשים יתייעץ ברבני חב"ד וימסור את ההחלטה אודות ה[[הוצאה לאור]] אליהם ועל אחריותם. הרבי הסביר שלולי זאת הספר יכריח את תלמידי ישיבתו (בהווה או בעבר) של מחבר ה'אבי עזרי' (ואת המתפרנסים על ידה) - ואפילו מ'הפוסחים על שני הסעיפים' - לעמוד לימין הנ"ל ולתקוף את הפוגעים בכבודו ו(על פי הנהגתם בעבר) יכללו במלחמה זו גם מלחמה ב[[הפצת המעיינות]] ולימודם. חסרון נוסף שייצא, אם לא יושמטו רגשי הנפש והביטויים הקשים, שהספר עצמו יספק תשובה למי שיווכח בקושיה ב'אבי עזרי' שמופיעה בספר - שזו קושיה הבאה מקינתור ומרצון להלחם אישית במחבר כמוכח מהביטויים הנ"ל{{הערה|ראה המענה במילואו ובלשונו בקובץ 'נלכה באורחותיו' (תשנ"ו) ע' 220 (אלא ששם נכתב בטעות שהמענה בקשר לח"ב ולא היא אלא כבפנים)}}.


כשהיו שביקשו מהמחבר להסיר את הסכמתם מהספר מסיבות פוליטיות נשאל על כך הרבי ע"י המזכיר [[בנימין קליין]] בעת שהסיע את הרבי במכונית והרבי השיבו שאם יש להם תשובות על הקושיות המוצגות בספר הם מוזמנים לפרסמם{{הערה|מפי בן משפחתו של הרב וולפא}}.
כשהיו שביקשו מהמחבר להסיר את הסכמתם מהספר מסיבות פוליטיות נשאל על כך הרבי ע"י המזכיר [[בנימין קליין]] בעת שהסיע את הרבי במכונית והרבי השיבו שאם יש להם תשובות על הקושיות המוצגות בספר הם מוזמנים לפרסמם{{הערה|מפי בן משפחתו של הרב וולפא}}.
שורה 20: שורה 22:
בהתוועדות [[ט"ו שבט]] [[תשמ"ח]] דיבר הרבי אודות אלו שאינם מדפיסים חידושי תורה של עצמם ותמורת זאת פועלים כדי שיהודי אחר לא ידפיס את חידושיו ומשתמשים ב'ידיים ידי עשיו' ובשימוש בתארי זלזול לשם מניעת הדפסתם ומכירתם, ומכך שבזה הם מתעסקים מוכח שאין להם מה לענות ולהשיב לגופם של דברים. מהקשר הדברים ועיתויים הובן שכוונת הרבי היא לספר זה של הרב וולפא שאף נכח באוהה תקופה ובאותה התוועדות ב-770.
בהתוועדות [[ט"ו שבט]] [[תשמ"ח]] דיבר הרבי אודות אלו שאינם מדפיסים חידושי תורה של עצמם ותמורת זאת פועלים כדי שיהודי אחר לא ידפיס את חידושיו ומשתמשים ב'ידיים ידי עשיו' ובשימוש בתארי זלזול לשם מניעת הדפסתם ומכירתם, ומכך שבזה הם מתעסקים מוכח שאין להם מה לענות ולהשיב לגופם של דברים. מהקשר הדברים ועיתויים הובן שכוונת הרבי היא לספר זה של הרב וולפא שאף נכח באוהה תקופה ובאותה התוועדות ב-770.
   
   
בחודש [[שבט]] [[תש"נ]] כתב הרב וולפא לרבי שיש לו כתבים מוכנים לחלק ב' של הספר אבל אין לו מנוחת הנפש להכינם לדפוס ועל כך נענה: {{ציטוטון|כבר ניתן לו מזמן רב וכמו שנאמר מאויבי ד(חב"ד) תחכמני - שאין להם מנוחה וק"ל}}{{הערה|ליקוט מענות קודש תש"נ מענה קמג}}.
בחודש [[שבט]] [[תש"נ]] כתב הרב וולפא לרבי שיש לו כתבים מוכנים לחלק ב' של הספר אבל אין לו מנוחת הנפש להכינם לדפוס, ועל כך השיב הרבי: {{ציטוטון|כבר ניתן לו מזמן רב [מנוחת הנפש] וכמו שנאמר "מאויבי (דחב"ד) תחכמני" - שאין להם מנוחה וק"ל}}{{הערה|ליקוט מענות קודש תש"נ מענה קמג}}.
   
   
הוצאת הספר עוררה רעש גדול בקרב הציבור החרדי בארץ הקודש.
הוצאת הספר עוררה רעש גדול בקרב הציבור החרדי בארץ הקודש, ופורסמה אף בעיתונות הכללית ובציבור הרחב.


==שמו==
==שם הספר==
שם הספר ידבר שלום ניתן מכמה סיבות{{הערה|המבוא לספר כרך א'}}:
שם הספר ידבר שלום ניתן מכמה סיבות{{הערה|המבוא לספר כרך א'}}:


*על הפסוק כי ידבר שלום אל עמו ואל חסידיו מפרק פ"ה ב[[תהלים]], הפרק תהלים שאמר הרבי בשנת [[תשמ"ז]].
*על הפסוק "כי ידבר שלום אל עמו ואל חסידיו" מפרק פ"ה ב[[תהלים]], הפרק תהלים שאמר הרבי בשנת [[תשמ"ז]].


*על שם המחבר הרב שלום דובער וולפא.
*על שם המחבר הרב שלום דובער וולפא.


*כי כל ענינו של הספר להרבות שלום בעולם (שהרי זה [[מחלוקת]] לשם שמים).
*כי כל ענינו של הספר להרבות שלום בעולם (שהרי זו [[מחלוקת]] לשם שמים).


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי שלום דובער וולפא]]
[[קטגוריה:ספרי שלום דובער וולפא]]
3,766

עריכות

תפריט ניווט