אברהם שיינס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,325 בתים ,  17 במרץ 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בית רבי/אדמו"ר הזקן}}
{{בית רבי/אדמו"ר הזקן}}
{{בעבודה}}
הגאון החסיד רבי '''אברהם שיינעס''', הי' מגאוני שקלאוו.  
הגאון החסיד רבי '''אברהם שיינעס''', הי' מגאוני שקלאוו.  


נולד לאביו ר' צבי, שהי' מגדולי ומחשובי ה[[מתנגד]]ים.
נולד לאביו ר' צבי, שהי' מגדולי ומחשובי ה[[מתנגד]]ים.


ר' אברהם עצמו הי' [[מתנגד]] חריף מאד, וישב בשורה הראשונה של היושבים באסיפות נגד ה[[חסיד]]ים, שהתקיימו בדרך כלל ב[[שקלוב]]{{הערת שוליים|"אף היותו צעיר לימים מפני גדולו וחכמתו הי' גם הוא מאנשי האספיה" ([[ספר בית רבי]])}}.
ר' אברהם עצמו הי' [[מתנגד]] חריף מאד, וישב בשורה הראשונה של היושבים באסיפות נגד ה[[חסיד]]ים, שהתקיימו בדרך כלל ב[[שקלוב]]{{הערת שוליים|"אף היותו צעיר לימים מפני גדולו וחכמתו הי' גם הוא מאנשי האסיפה" ([[ספר בית רבי]])}}.


על התנגדו מסופר כי לקראת [[תענית ציבור]] שהתקיימה נגד ה[[חסיד]]ים הציע ר' אברהם לכנס את כל יושבי ערי ליטא שיאמרו את הסליחות: "אנשי אמנה אבדו...פסו גודרי גדר...קמי בפרץ אין..."{{הערת שוליים|בית רבי. יש שהוסיפו שהציע להקריא את פרק ק"ט ב[[תהילים]], אך לא נמצא מקור מוסמך לכך}}.
על התנגדו מסופר כי לקראת [[תענית ציבור]] שהתקיימה נגד ה[[חסיד]]ים הציע ר' אברהם לכנס את כל יושבי ערי ליטא שיאמרו את הסליחות: "אנשי אמנה אבדו...פסו גודרי גדר...קמי בפרץ אין..."{{הערת שוליים|בית רבי. יש שהוסיפו שהציע להקריא את פרק ק"ט ב[[תהילים]], אך לא נמצא מקור מוסמך לכך}}.


בהשפעת ה'חברותא' שלו הלך לשמוע את [[תיקון חצות]]לגאון הגדול ר' [[יוסף כל בו]], שהי' מחשובי [[חסיד]]י [[אדמו"ר הזקן]] ושהה ב[[שקלוב]] כדי לקרב ל[[חסידות]].{{הערת שוליים: על התקרבותו מסופר (בית רבי): "כאשר שמעו (הר"א) את התיקון חצות שלו (של ר"י) נתפעל הר"א מאד כי מעודו לא ראה ולא שמע כאלה. והבין הדבר לתכליתו כי לא כאשר חשב על החסידים כן הוא ורק דרך החסידי הוא גבוהה ומאד נעלה כו'. וע"כ נתלהב [[לב|ליבו]] להתחבר ל[[אנ"ש]] ולנסוע ל[[אדמו"ר הזקן|רבינו]]"}}. על מנת להסתיר את הדבר מבני משפחתו החל ללמוד בספר [[חסיד]]י, אך להסתירו ממשפחתו. פ"א גילה זאת אביו ר' צבי והכהו מכות נמצרות, אך ר' אברהם המשיך ללמוד בהחבא דברי [[חסידות]].
בהשפעת ה'חברותא' שלו הלך לשמוע את [[תיקון חצות]]לגאון הגדול ר' [[יוסף כל בו]], שהי' מחשובי [[חסיד]]י [[אדמו"ר הזקן]] ושהה ב[[שקלוב]] כדי לקרב ל[[חסידות]].{{הערת שוליים: על התקרבותו מסופר (בית רבי): "כאשר שמעו (הר"א) את התיקון חצות שלו (של ר"י) נתפעל הר"א מאד כי מעודו לא ראה ולא שמע כאלה. והבין הדבר לתכליתו כי לא כאשר חשב על החסידים כן הוא ורק דרך החסידי הוא גבוהה ומאד נעלה כו'. וע"כ נתלהב [[לב|ליבו]] להתחבר ל[[אנ"ש]] ולנסוע ל[[אדמו"ר הזקן|רבינו]]"}}. על מנת להסתיר את הדבר מבני משפחתו החל ללמוד בספר [[ראשית חכמה]] {{הערת שוליים|שנחשב אז ל'ספר של הכת'}}, אך להסתירו ממשפחתו. פ"א גילה זאת אביו ר' צבי והכהו מכות נמצרות, אך ר' אברהם המשיך ללמוד בהחבא דברי [[חסידות]].
 
פעם אחת הגיע [[אדמו"ר הזקן]] ל[[קאפוסט]] הסמוכה לשקלוב, ר' אברהם וחבריו ששמעו על ההזדמנות נמלטו רגלי משקלוב לקאפוסט באמצע ה[[לילה]] על-מנת שלא ירגישו בזה בני משפחותיהם. הם הגיעו לעגלת אדמו"ר הזקן ונסעו עמו ל[[ליאזנא]], שם הסתופפו בצילו.
 
ב[[בוקר]], כאשר גילו אביו ואחיו שר' אברהם אינו בביתו החלו בחיפושים אחריו{{הערת שוליים|כן מקובל במסורת, כי אם בבית רבי מספר רק כי 'לאחר זמן נודע'}}, וכעבור זמן גילו שנמצא אצל [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ליאזנא]].
 
הם ישבו עליו [[שבעה]], ואביו פנה אל אדמו"ר הזקן במכתב ובו תביעה להשיב את ר' אברהם לביתו. לאחר דין ודברים ארוך וחילופי מכתבים בין אדמו"ר הזקן לגאוני [[וילנא]] ו[[שקלוב]] כר' [[חנוך העניך שיק]]{{הערת שוליים|ופירוט כל הנ"ל מתואר באריכות ב[[ספר בית רבי]] עמ' 118-ס'}}, חזר ר' אברהם לביתו, שם סגרוהו בעליית גג ולא נתנו לו לאכול. לאחר דו"ד נוסף הצליח לשכנע אחת מאחיותיו שלא סר מהדרך והיא הביאה לו אוכל בחשאי.
 
משם הלך לגאוני שקלוב. לאחר וויכוח ארוך בינו לבין הגאונים ר' [[חנוך העניך שיק]] ור' [[משה ראסקעס]]{{הערת שוליים|פרטי הוויכוחים בהרחבה - [[ספר בית רבי]] שם}}, שם ניצחם, הורו לאביו לאפשר לו לחיות במנוחה. מאז ישב במנוחה בבית אביו ולמד נגלה וגם [[חסידות]], במהלך זמן זה גם נשא אשה.
 
כעבור זמן החליט לנסוע לאדמוה"ז, ואז נסע בריש גלי ועמו נסע מספר אברכים כר' [[פנחס רייזעס שיק]] {{הערת שוליים|בן ר' העניך, ולאחר הווכיוח לא מי\חה ר' העניך בבנו, אלא אדרבא - עודדו וכו'}}.




12,624

עריכות

תפריט ניווט