|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{לעריכה|כל הערך=כן|סיבה=צריך לעשות סדר בערך. לשון, חסר מקורות, חסר מידע..}}
| | Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah |
| {{להשלים|כל הערך=כן}}
| |
| '''[[נפש]] [[בהמה|הבהמית]]''' הינו כינוי לנפש שמצד ה[[קליפה]] שב[[יהודי]]. בלשון חז"ל [[יצר הרע]]. [[נפש]] זו מלובשת ב[[דם]] ה[[אדם]] ומחיה את ה[[גוף]]. מנפש זו מגיעים כל ה[[מידות]] ה[[רע]]ות מארבע יסודות רעים שבה.
| |
| המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי מקורה מ[[קליפת נוגה]] והיא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם ה[[טוב]] עם הרע. לנפש זו עשרה כוחות כנגד [[עשר ספירות]], במקביל וכנגד עשרה כוחות של [[הנפש האלוקית]]. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של [[נפש]] זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה על ידי ה[[צדיק]]ים. עם הנפש קיימות [[נפש אלוקית]] ו[[נפש טבעית]] - שכלית.
| |
| | |
| ==יסודותיה ==
| |
| | |
| ה[[תניא]] [[תניא - פרק א'|בפרק הראשון]] מספר שב[[נפש הבהמית]] יש ארבעה יסודות. וכידוע שהיא מכונה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות.
| |
| | |
| המידות הרעות נמשכות מהיסודות:
| |
| | |
| *'''[[ארבע יסודות#ארבעת היסודות שבאדם|יסוד האש]]''' - [[כעס]] ו[[גאווה]] - מסביר התניא שכמו שאש רוצה להגיע למעלה כל הזמן ככה הכעס נובע מזה שהאדם מרגיש שפגעו בכבודו וכדומה ופשוט רוצה להגיע למעלה כמו אש. וה[[גאווה]] מובן מאליו.
| |
| | |
| *'''[[יסוד המים]]''' - תאוות ותענוגים - בגלל שרוב התענוגים גדלים וניזוים ממים.
| |
| | |
| *'''[[יסוד הרוח]]''' - הוללות, ו[[ליצנות]] והתפארות ו[[דברים בטלים]] - מהסיבה שרוח זה דבר חולף ולא ממשי. אי אפשר לתפוס אותה כמו שאפשר [[מים]] או כל חומר.
| |
| | |
| *'''[[יסוד העפר]]''' - עצלות ועצבות - העפר, תכונתו כבדות ושקעון באדמה.
| |
| | |
| ==מרכיביה ==
| |
| [[אדמו"ר הזקן]] מציין שגם המידות הטובות שאצל יהודי; רחמנות וגמילות חסדים, באות מהנפש הבהמית. כי אצל עם ישראל ה[[נפש הבהמית]] מקורה מ[[קליפת נוגה]] שיש בה גם כן טוב והיא מסוד [[עץ הדעת]] וטוב ורע{{הערה|[[ספר התניא]], סוף [[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א']]}}. אך שורש נפשם של הגויים אינה מקליפת נוגה, אלא מ[[שלוש קליפות הטמאות]].
| |
| | |
| ==כינויים==
| |
| '''משכא דחויא''' הינה כינוי ב[[תורת הקבלה]]. שפירושו "עור הנחש" שגוף האדם הוא מה[[נפש הבהמית]] שנמשל לנחש ששניהם לא טובים, רק שעל ידי מעשים טובים ניתן לעשות מה[[גוף]] דבר טוב כמו [[עור]] הנחש שניתן לעשות ממנו דברים טובים.{{הערה|[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]] במדבר כרך ג', חקת ד"ה נחש נחשת, הוספות.}}.
| |
| | |
| ==שרשה==
| |
| לנפש הבהמית יש שורש "שמשם נלקחה", אך לשורש זה עצמו שורש נעלה לאין ערוך{{הערה|ספר הליקוטים, בערך "נפש הבהמית".}}.
| |
| | |
| שרשה של נפש הבהמית "שמשם נלקחה" הוא ב[[חיות הקודש]] וה[[אופנים]] שב[[מרכבה]]{{הערה| לקוטי תורה נשא כ"ח, ג, ובמקומות רבים.}}. ובפרטיות יותר, לכל אחת מארבע חיות המרכבה יש גם "[[פני אדם]]", והם הפנימיות של אותה דרגה. מחיצוניות [[פני שור]] משתלשלות נפשות [[בהמה|הבהמות]], ומפנימיותם (פני אדם שבפני שור) משתלשלת נפש הבהמית שב[[אדם#תואר אדם לגוף|אדם]].
| |
| | |
| אבל שורש שורשה הוא ב[[עולם התוהו]], כידוע שהכלים שנשברו ב[[שבירת הכלים]] נפלו ב[[עולם הבריאה]], ומסביר [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)|הצמח צדק]], שהם הם חיות המרכבה.
| |
| | |
| ==ראו גם==
| |
| *[[נפש אלוקית]]
| |
| *[[קליפת נוגה]]
| |
| *[[שלוש קליפות הטמאות]]
| |
| *[[יצר הרע]]
| |
| | |
| ==קישורים חיצוניים==
| |
| *[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2657 כך בנויה ופועלת הנפש הבהמית] {{וידאו}} הרב [[יאיר כלב]] בשיעור מתוך סדרת שיעורים על התניא - {{אינפו}}
| |
| | |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:נפש]]
| |
| [[קטגוריה:תורת החסידות]]
| |