הקהל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 465 בתים ,  30 בספטמבר 2022
סדר
(סדר)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ללא שם.jpg|שמאל|ממוזער|200px|המלך קורא בתורה בבית המקדש בשנת הקהל]]
[[קובץ:ללא שם.jpg|שמאל|ממוזער|200px|המלך קורא בתורה בבית המקדש בשנת הקהל]]
מצוות '''הקהל''' הינה מצווה שהייתה נהוגה בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים. במוצאי השנה השביעית, [[שנת השמיטה]], התקיים מעמד "הקהל" בבית המקדש בהשתתפות כל עם ישראל, בו היה המלך קורא בתורה פרשיות המעוררות את יראת ה' וקיום המצוות.
מצוות '''הַקְהֵל''' הינה מצווה שהייתה נהוגה בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים. במוצאי השנה השביעית, [[שנת השמיטה]], התקיים מעמד "הקהל" בבית המקדש בהשתתפות כל עם ישראל, בו היה המלך קורא בתורה פרשיות המעוררות את יראת ה' וקיום המצוות.


גם בימינו קיימת מצות הקהל במובנה הרוחני, [[הרבי]] הכריז על "[[מבצע הקהל]]" וביאר שגם כיום תפקידו של כל יהודי (בעיקר בשנת הקהל) להקהיל יהודים ולעורר אותם בתורה ומצוות, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" בגאולה האמיתית והשלימה.
גם בימינו קיימת מצות הקהל במובנה הרוחני, [[הרבי]] הכריז על "[[מבצע הקהל]]" וביאר שגם כיום תפקידו של כל יהודי (בעיקר בשנת הקהל) להקהיל יהודים ולעורר אותם בתורה ומצוות, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" בגאולה האמיתית והשלימה.
שורה 12: שורה 12:
ההכנה למעמד זה, הקיפה את [[ירושלים]] כולה - כאשר במוצאי היום טוב הראשון של [[חג הסוכות]], היו ה[[כהנים]] מתפרשים ברחובות העיר ותוקעים ב[[חצוצרות המקדש|חצוצרות של זהב]], כדי לקרוא לעם להיקהל אל בית המקדש{{הערה|תוספתא סוטה, פ"ז הט"ו.}}, מכאן נראה שהתקיעה בחצוצרות בהקהל היא מעין תקנה של [[חכמים]], ואינה חובה מן התורה.
ההכנה למעמד זה, הקיפה את [[ירושלים]] כולה - כאשר במוצאי היום טוב הראשון של [[חג הסוכות]], היו ה[[כהנים]] מתפרשים ברחובות העיר ותוקעים ב[[חצוצרות המקדש|חצוצרות של זהב]], כדי לקרוא לעם להיקהל אל בית המקדש{{הערה|תוספתא סוטה, פ"ז הט"ו.}}, מכאן נראה שהתקיעה בחצוצרות בהקהל היא מעין תקנה של [[חכמים]], ואינה חובה מן התורה.


בכמה מקומות מתעכב [[הרבי]] על השם שניתן לשנה זו, שלמרות ש[[מצות הקהל]] בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, חיובה הוא רק ב"יום הקהל" - במוצאי יום טוב הראשון של [[חג הסוכות]], נקראת השנה כולה "שנת הקהל".
בכמה מקומות מתעכב [[הרבי]] על השם שניתן לשנה זו, שלמרות שמצות הקהל בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, חיובה הוא רק ב"יום הקהל" - במוצאי יום טוב הראשון של [[חג הסוכות]], נקראת השנה כולה "שנת הקהל".


הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי השנה השביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הרי היא במשך כל ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל היא "חיזוק דת האמת", ולא רק ב"יום הקהל" אלא ב"כל הימים" שלאחרי מעמד הקהל, עד בכל השנה כולה, ועד בכל השבע שנים שלאחריו{{הערה|ראה התוועדות שבת בראשית (ב) תשמ"ח סל"ב ואילך.}}, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.
הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי השנה השביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הרי היא במשך כל ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל היא "חיזוק דת האמת", ולא רק ב"יום הקהל" אלא ב"כל הימים" שלאחרי מעמד הקהל, עד בכל השנה כולה, ועד בכל השבע שנים שלאחריו{{הערה|ראה התוועדות שבת בראשית (ב) תשמ"ח סל"ב ואילך.}}, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.


ב[[חול המועד]] של [[חג הסוכות]] שנת [[תשמ"א]] החל [[הרבי]] ל[[התוועדות|התוועד]] בכל לילה מלילות [[חול המועד]] בעקבות שנת הקהל. באותם התוועדויות החל [[הרבי]] את ה'[[קאָך]]' הגדול מעניין הקהל.
ב[[חול המועד]] של [[חג הסוכות]] שנת [[תשמ"א]] החל [[הרבי]] ל[[התוועדות|התוועד]] בכל לילה מלילות חול המועד בעקבות שנת הקהל. באותם התוועדויות החל הרבי את ה'[[קאָך]]' הגדול מעניין הקהל.


ב[[יחידות כללית]] שהתקיימה לאורחים ב[[770]] בסוף חודש [[תשרי]] תשמ"ח{{הערה|ימים ספורים לאחר פתיחת מבצע הקהל}}, איחל הרבי לכל אחד ואחד '''דו זאלסט טאן אין הקהל''' [=תתעסק בהקהל]. ייחודיותה של שנת הקהל מתבטאת בחיי היום יום של היהודי, עד כדי כך שכאשר אדם נפגש עם חברו - עליו לברכו בברכה להצלחה בהקהל, עוד לפני שאילת שלום או חג שמח{{הערה|ליל ה' דחגה"ס תשמ"ח.}}. תוכן ברכת הרבי - שתהא לו הצלחה רבה בפעולות הקהל שהוא מארגן לאנשים נשים וטף - והיות שהוא מלך עליהם - הצלחה רבה במלכותו ובפעולתו לחזק ולעורר את היהודים להוספה ביראת השם באופן של "תמיד כל הימים".
ב[[יחידות כללית]] שהתקיימה לאורחים ב-[[770]] בסוף חודש [[תשרי]] תשמ"ח{{הערה|ימים ספורים לאחר פתיחת מבצע הקהל}}, איחל הרבי לכל אחד ואחד '''דו זאלסט טאן אין הקהל''' [=תתעסק בהקהל]. ייחודיותה של שנת הקהל מתבטאת בחיי היום יום של היהודי, עד כדי כך שכאשר אדם נפגש עם חברו - עליו לברכו בברכה להצלחה בהקהל, עוד לפני שאילת שלום או חג שמח{{הערה|ליל ה' דחגה"ס תשמ"ח.}}. תוכן ברכת הרבי - שתהא לו הצלחה רבה בפעולות הקהל שהוא מארגן לאנשים נשים וטף - והיות שהוא מלך עליהם - הצלחה רבה במלכותו ובפעולתו לחזק ולעורר את היהודים להוספה ביראת השם באופן של "תמיד כל הימים".


==מצות הקהל==
==מצות הקהל==
שורה 40: שורה 40:
פעם התבטא הרבי כי "נשיא דורנו, מו"ח [=מורי וחמי] אדמו"ר שהוא דוגמת המלך שקורא בתורה בהקהל..". כמו כן מצינו בשיחותיו הרבות של הרבי את יחסו לכך שאמירת החסידות על ידי נשיא הדור זהו בבחינת "שכינה מדברת מתוך גרונו", ומקבילה לכך העובדה שבמצות הקהל יש על השומעים להתייחס לדברי התורה הנאמרים מפי המלך "כאילו מפי הגבורה שומעה".
פעם התבטא הרבי כי "נשיא דורנו, מו"ח [=מורי וחמי] אדמו"ר שהוא דוגמת המלך שקורא בתורה בהקהל..". כמו כן מצינו בשיחותיו הרבות של הרבי את יחסו לכך שאמירת החסידות על ידי נשיא הדור זהו בבחינת "שכינה מדברת מתוך גרונו", ומקבילה לכך העובדה שבמצות הקהל יש על השומעים להתייחס לדברי התורה הנאמרים מפי המלך "כאילו מפי הגבורה שומעה".


היותו של [[הרבי]] כנשיא הדור "[[ממוצע המחבר]]", אשר מעביר לנו את ה[[דברי אלוקים חיים]], אם ב[[מאמר|מאמרי החסידות]] ואם ב[[שיחות קודש|שיחות הקודש]] או במכתבים, מהווה הסבר ברור לכך ש[[הרבי שליט"א]] נטל על עצמו את המשימה הכבירה להגיע לכל שכבות העם היהודי ולעורר אותו אודות מצות הקהל. יעידו על כך ביאוריו הנפלאים בשנת [[תשמ"א]] אודות [[מצות הקהל]] ו[[מבצע הקהל|שייכותה בזמן הזה]], ההתעוררות העצומה במבצע הקהל בשנת [[תשמ"ח]] והוראותיו הרבות בדבר חיוב מצות הקהל על כל יהודי ושתפקיד כל אחד הוא להיות ה"מלך" בעצמו ולעורר את היהודי השני ליראה את השם.
היותו של [[הרבי]] כנשיא הדור "[[ממוצע המחבר]]", אשר מעביר לנו את ה[[דברי אלוקים חיים]], אם ב[[מאמר|מאמרי החסידות]] ואם ב[[שיחות קודש|שיחות הקודש]] או במכתבים, מהווה הסבר ברור לכך שהרבי נטל על עצמו את המשימה הכבירה להגיע לכל שכבות העם היהודי ולעורר אותו אודות מצות הקהל. יעידו על כך ביאוריו הנפלאים בשנת [[תשמ"א]] אודות [[מצות הקהל]] ו[[מבצע הקהל|שייכותה בזמן הזה]], ההתעוררות העצומה במבצע הקהל בשנת [[תשמ"ח]] והוראותיו הרבות בדבר חיוב מצות הקהל על כל יהודי ושתפקיד כל אחד הוא להיות ה"מלך" בעצמו ולעורר את היהודי השני ליראה את השם.


==הקהל בימינו==
==הקהל בימינו==
מצות הקהל מיוחדת מכל שאר המצוות, משום שבכל המצוות שבתורה יש לקיימם בזמן ומקום מסויימים, ומצות הקהל מתייחדת בכך, שלמרות שכבר נחרב [[בית המקדש]] ביכולתנו גם עתה לקיים את מצוה זו - כי תוכנה של המצוה היא חיזוק דת האמת - ליראה את השם, שזה ענין נצחי וניתנת לנו אפשרות לקיים את המצוה גם כאשר הפרטים הטכניים אינם בשלימותם{{הערה|כמו ש[[בית המקדש]] עדין לא ירד בירושלים, וכן שאין אנו נמצאים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות וכן הלאה.}}.
מצות הקהל מיוחדת מכל שאר המצוות, משום שבכל המצוות שבתורה יש לקיימם בזמן ומקום מסויימים, ומצות הקהל מתייחדת בכך, שלמרות שכבר נחרב [[בית המקדש]] ביכולתנו גם עתה לקיים את מצוה זו - כי תוכנה של המצוה היא חיזוק דת האמת - ליראה את השם, שזה ענין נצחי וניתנת לנו אפשרות לקיים את המצוה גם כאשר הפרטים הטכניים אינם בשלימותם{{הערה|כמו שבית המקדש עדין לא ירד בירושלים, וכן שאין אנו נמצאים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות וכן הלאה.}}.


במשך כל הדורות בהם לא התאפשר קיום המצווה כתקנה, היו מגדולי ישראל שלקראת שנה זו עוררו לקיים "זכר להקהל" באופנים שונים.
במשך כל הדורות בהם לא התאפשר קיום המצווה כתקנה, היו מגדולי ישראל שלקראת שנה זו עוררו לקיים "זכר להקהל" באופנים שונים.
שורה 50: שורה 50:


כשם שבמעמד הקהל היה על כל עם ישראל להופיע בבית המקדש - כל אחד למרות דרגתו ועבודתו, בין אם הוא חוטב עצים או שואב מים - האנשים והנשים והטף, כך יש לכל יהודי - בלי הבט על דרגתו, מעמדו ומצבו, שייכות מיוחדת להתעורר בשנת הקהל וליראה את השם, שהרי זו מצוה המוטלת על כל אחד ואחד מישראל, ובשנת הקהל, גם כאשר בית המקדש איננו קיים, מקבל הוא כוחות מיוחדים להתעורר בענין זה.
כשם שבמעמד הקהל היה על כל עם ישראל להופיע בבית המקדש - כל אחד למרות דרגתו ועבודתו, בין אם הוא חוטב עצים או שואב מים - האנשים והנשים והטף, כך יש לכל יהודי - בלי הבט על דרגתו, מעמדו ומצבו, שייכות מיוחדת להתעורר בשנת הקהל וליראה את השם, שהרי זו מצוה המוטלת על כל אחד ואחד מישראל, ובשנת הקהל, גם כאשר בית המקדש איננו קיים, מקבל הוא כוחות מיוחדים להתעורר בענין זה.
===למעשה בפועל===
===למעשה בפועל===
{{ערך מורחב|הקהל בנפש האדם}}
{{ערך מורחב|הקהל בנפש האדם}}
שורה 57: שורה 58:


*על כל אחד ואחת להאזין לדברי התורה שנאמרים על ידי המלך ומעוררים לאהבה את השם וליראה אותו - הן ל[[נשיא הדור|מלך הכללי - נשיא הדור]], והן למלך האישי (שמקבל את הכוחות מהמלך הכללי) - ה[[נשמה]], ולממש את ההתעוררות בפועל ממש, באופן שיהיה ניכר עליו שהוא התעורר כתוצאה מן ההקהל.
*על כל אחד ואחת להאזין לדברי התורה שנאמרים על ידי המלך ומעוררים לאהבה את השם וליראה אותו - הן ל[[נשיא הדור|מלך הכללי - נשיא הדור]], והן למלך האישי (שמקבל את הכוחות מהמלך הכללי) - ה[[נשמה]], ולממש את ההתעוררות בפועל ממש, באופן שיהיה ניכר עליו שהוא התעורר כתוצאה מן ההקהל.
==מטה הקהל==
{{ערך מורחב|מטה הקהל העולמי}}
[[קובץ:הקהל העולמי - את''ה.jpg|שמאל|ממוזער|200px|סמל המטה]]
'''מטה הקהל העולמי''' הוקם ב[[חודש תשרי]] [[שנת הקהל תשס"ט]] על ידי [[את"ה המרכזי 770]], בכל חודש התפרסמה בישיבות ההחלטה עולמית החודשית בה מתחזקים תלמידי התמימים בעולם כולו{{הערה|לדוגמה: [[חודש טבת]] - בלימוד תורתו של [[אדמו"ר שליט"א]], [[חודש שבט]] - בשמירת הסדרים, [[חודש אדר]] - ב[[עבודת התפילה]]}}, ופעם בשבוע התקיים "יום הקהל" בו קיימו התמימים את ההחלטה על ידי משימות מסויימות.
בהמשך לכך, בכל חודש התקהלו התמימים לראות מראות קודש של הרבי בוידאו, לעיתים בקשר לנושא החודשי, ולעיתים בנושא מיוחד שנבחר על ידי חברי "מטה הקהל העולמי".


==מבצע הקהל==
==מבצע הקהל==
שורה 75: שורה 69:
באחת השיחות חידד הרבי את משמעות ההתעסקות במבצע הקהל בכך שעל כל יהודי שמתעסק במבצע להיות "יהודי של הקהל", עד כדי כך שכאשר יסתכלו עליו יראו שכל ענינו הוא "הקהל". ובשיחה אחרת, ביאר הרבי שתפקידו של כל אחד להיות הכהן התוקע בחצוצרות ומעורר את כולם ליראה את השם.
באחת השיחות חידד הרבי את משמעות ההתעסקות במבצע הקהל בכך שעל כל יהודי שמתעסק במבצע להיות "יהודי של הקהל", עד כדי כך שכאשר יסתכלו עליו יראו שכל ענינו הוא "הקהל". ובשיחה אחרת, ביאר הרבי שתפקידו של כל אחד להיות הכהן התוקע בחצוצרות ומעורר את כולם ליראה את השם.


לאחר השיחה של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. ב[[קראון הייטס]] פעל המטה תחת [[צעירי אגודת חב"ד]] בראשות הרב [[דוד רסקין]]. בארץ הקודש פעל המטה תחת [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]] וריכז את כל פעולות ההקהל ברחבי הארץ, בראש המטה עמד ר' [[חיים לוי יצחק גינזבורג]].
[[קובץ:הקהל העולמי - את''ה.jpg|שמאל|ממוזער|200px|סמל [[מטה הקהל העולמי]] שהוקם בשנת הקהל [[תשס"ט]] על ידי [[את"ה המרכזי 770]], שריכז את פעולות ההקהל בישיבות תומכי תמימים ברחבי העולם]]
 
לאחר השיחה של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. ב[[קראון הייטס]] פעל המטה תחת [[צעירי אגודת חב"ד]] בראשות הרב [[דוד רסקין]]. בארץ הקודש פעל המטה תחת [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]] וריכז את כל פעולות ההקהל ברחבי הארץ, בראש המטה עמד ר' [[חיים לוי יצחק גינזבורג]]{{הערה|כמו כן בשנים שלאחר מכן הוקמו מטות נוספים ברחבי העולם, כמו [[מטה הקהל העולמי]] שהוקם בשנת הקהל [[תשס"ט]] על ידי [[את"ה המרכזי 770]], שריכז את פעולות ההקהל בישיבות תומכי תמימים ברחבי העולם.}}.
 
===מפעולות ההקהל===
===מפעולות ההקהל===
[[קובץ:רבבת חסידים.jpeg|שמאל|ממוזער|200px|כינוס הקהל בשנת תשע"ו]]
[[קובץ:רבבת חסידים.jpeg|שמאל|ממוזער|200px|כינוס הקהל בשנת תשע"ו]]
11,667

עריכות

תפריט ניווט