דבר מלכות כי תצא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,141 בתים ,  9 בספטמבר 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==רקע==
==תוכן השיחה==
;חלק ראשון. תמיהות בפרשה והתשובה בקצרה.
 
השיחה נפתחת ב'''שאלה''', כיצד מתאים החיבור של הפרשות [[תצא]] ו[[תבוא]] בשבת אחת, כאשר תכנן הפוך.
 
מאריך לבאר את הניגודים שבין ב' הפרשות (ס"א-ב). עד שמגיע לעיקר השאלה, כאשר מציג את ב' הפרשות כעבודה בזמן הגלות (כמרומז בפ' תצא) מול השכר בזמן הגאולה (כמרומז בפ' תבוא). וכיצד מתאחדים שניהם בשבת אחת{{הערה|כך גם בפרקי אבות שקוראים השבת, בפרק א' מדובר על עבודת בני ישראל ואילו בפרק ב' מדובר על שכרן של צדיקים לעתיד לבוא.}}.
 
ו'''התשובה''': אכן, שני הפרשות משלימות ומבארות זו את זו. העבודה בעולם בזמן הגלות (אודותיה מדובר בפרשת תצא), צריכה להיעשות באופן המתאים לתקופה של קבלת השכר בגאולה השלימה (אודותיה מדובר בפרשת תבוא) (ס"ד).
 
;הקדמה א. בני ישראל עצמות ומהות.
 
בכדי להבין זאת מקדים (בס"ה) שתי שאלות כלליות על מושג העבודה:
 
א. כיצד עבודת האדם מוגדרת ברש"י בפרשתנו כ'מלחמת הרשות', הרי זו חובתו של כל יהודי לשמש את קונו. ב. ואם זו אכן מלחמת חובה, מדוע מגיע על כך שכר?


==תוכן השיחה==
והמענה על כך (בס"ו) שמקומה האמיתי של הנשמה היא היותה דבר אחד עם עצמות ומהות, וכל בריאת העולם לצורך העבודה בו היתה בבחירתנו ורשותנו, ולכן זוהי אכן מלחמת רשות שמגיע תמורתה שכר הוגן.
;פתיחה.  
 
;הקדמה ב. מטרת העבודה – גילוי עצמות ומהות בעולם.
 
כעת ממשיך ומבאר מהו בעצם השכר אותו מקבלים על העבודה: גם כשהנשמה יורדת למטה לעולם הגשמי, ניכר בה מוצאה האמיתי בעצמותו ית', ולכן יש לה הכח לעשות את העולם כולו משכן ודירה לעצמותו ית' (ס"ז) [כמרומז כל זה גם בפרשת תבוא (ס"ח)].
וזהו השכר אותו מקבלים על העבודה, גילוי עצמותו ית'
לעתיד לבוא, [[דירה בתחתונים]] (תחילת ס"ט).
 
;מסקנה: השכר ישנו כבר כעת.
מכך מובן (המשך ס"ט) כיצד עם כל קיום מצוה מגיע מיד שכר, גילוי אור א"ס המתבטא בגאולה פרטית, ובכל רגע יכול גם להיות הגילוי האמיתי של הגאולה השלימה.
ומכך מובן בעומק יותר (וכאן חוזר למבואר בקצרה בס"ד) שעוד לפני קבלת השכר על העבודה, גם העבודה עצמה יכולה להיות באופן של שכר. כאשר תוך כדי עבודה אנו חדורים בהרגשה שתשרור לעתיד, שהכל זהו עצמות ומהות (ס"י).
 
כעת גם יובן היטב משמעותו של צימוד הפרשיות תצא-
תבוא. עבודת המלחמה בזמן הזה (תצא) צריכה להיות מתוך מנוחה והתיישבות (תבוא), מעין לעתיד לבוא (סי"א).
 
;הקשר לזמן.
 
[[חודש אלול]] באופן כללי מתקשר אף הוא לחיבור העבודה והשכר ולגאולה השלימה. והדגשה מיוחדת בחודש אלול בשנה זו [[תנש"א]], בה מסתיימת העבודה כל זמן משך הגלות, ותיכף מקבלים את השכר של ימות המשיח מיד ממש (סי"ב).
 
בהמשך הגאולה מתקשרת באופן פרטי לתאריך [[י"ד אלול]] בו חלה שבת פרשת תצא (סי"ג), ולתאריכים [[י"ג אלול|י"ג]] ו[[י"א אלול]] (נישואי [[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[הרש"ב]]), ו[[ט"ו אלול]] (התייסדות ישיבת [[תומכי תמימים]]) (סי"ד).


;המעשה הוא העיקר.
;המעשה הוא העיקר.
11,703

עריכות

תפריט ניווט