משה חיים לוצאטו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 13,017 בתים ,  1 באוגוסט 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 97: שורה 97:
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:מקובלים]]
[[קטגוריה:מקובלים]]
{{בעבודה}}
{{להשלים}}
[[קובץ:קבר הרמבם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציון הרמב"ם ב[[טבריה]] עליו הכיתוב ממשה עד משה לא קם כמשה]]
'''ממשה ועד משה לא קם כמשה''' היא מליצה קדמונית שאמרוה על הרמב"ם הייתה שגורה בפי רבותינו הריי"צ והרבי {{הערה| היא התפרסמה לראשונה על רבי משה בן מיימון [[הרמב"ם]] בספרות התורנית. רבי [[יצחק אבן לטיף]] חי ופעל רוב ימיו ב[[טולדו]], לעת זקנתו ([[1290]]) עלה לארץ ישראל והתיישב ב[[ירושלים]], בה נפטר ונקבר. הוא היה ממעריצי ה[[רמב"ם]] וכתביו הם כנראה המקור הראשון לאמרה המפורסמת אודותיו "ממשה עד משה לא קם כמשה".
וכך גם כתב החסיד רבי [[יוסף יעבץ]] זצ"ל (חי לפני למעלה מ-500 שנה, בתקופת גירוש ספרד) בספרו אור החיים (תחילת פרק ט) אשר כבר נתפרסם על הרמב"ם "ממשה ועד משה לא קם כמשה". וכן כתב עוד הרב חיים יוסף דוד אזולאי [[החיד"א]] בספרו [[שם הגדולים]] (מערכת מ אות קי) שמצא כתוב שלא היה שום תנא או אמורא שנקרא משה, והיינו דאמרי אינשי על הרמב"ם ממשה ועד משה וכו' שלא היה תנא או אמורא שנקרא משה, עיין שם. וכוונת המליצה כי מזמן [[משה רבינו]] לא מצאנו תנא או אמורא או גאון מרבנן סבוראי בשם משה שעמד וכתב את כל הלכות התורה הנמצאים ב2 התלמודים ובשאר מדרשים מסוכמים עד שבא הרמב"ם רבי משה בן מימון הנקרא בשם משה ופירש את כל התורה כולה בספרו [[היד החזקה]] ו[[משנה תורה]] להרמב"ם}}. כונה גם  "הנשר הגדול" ולעיתים יכונה בשם '''הנשר הגדול בעל הכנפיים''' והביטוי "ממשה (משה רבנו בן עמרם ויוכבד) עד משה (בן מימון אבן-עבד-אללה הדיין הספרדי) לא קם כמשה (הרמב"ם)" – ממחישים את ההערצה לאדם שהניח אבן יתד בתולדות ההלכה היהודית, מלבד השתלמותו בכל חכמות העולם חכמות התשבורת, המוזיקה, הפילוסופיה, הרפואה, ועוד תחומים רבים עד שהוכתר ל"רופא כללי" ול"רופא המלך" במדינת [[מצרים]] בעיר [[קהיר]].
==חיבורים וספרים הנושאים שם זה==
*ספר ממשה ועד משה - תולדות חייהם של הגאונים והצדיקים, הרב טייטלבוים, משה בן חיים צבי, 1915-2006, הרב הלברשטאם, משה בן יעקב, 1932-2006, הרב פריינד, משה אריה בן ישראל, 1904-1996, הרב שפירא, חזקיהו משה שמואל בן אריה, 1917-2006, הרב כ"ץ, משה זאב בן ירמיה, 1910-2006, הרב דושינסקיא, ישראל משה בן יוסף צבי, 1921-2003, נתחבר על ידי, אברהם אליעזר סופר, ירושלים, יריד הספרים, תשס"ז 2007.
*ספר ממשה עד משה - בין משנת הרמב"ם למשנת הרמב"ן, חיברו, לירן לוי.
*ספר ממשה עד משה - ספר היחס משפחת שיק מבעל מהר"ם שיק עד אבי זקנו של תוספות יו"ט חברו הרב ר' שלמה צבי שיק.
==חכמים נוספים בשם משה שנשתבחו בתואר זה==
בספר "הגות עברית באמריקה" (כרך א, ה'תשל"ב-1972) כותב על האימרה 'ממשה ועד משה לא קם כמשה' ששורה נכבדה של אישים בשם משה במשך הדורות לגביהם השתמשו במליצה זו.
חלק מהם שזכו למליצה זו של "ממשה ועד משה לא קם כמשה" הם;
*רבי [[משה איסרלש]] הנקרא [[הרמ"א]] ובעל המפה על [[שולחן ערוך]]. הרב [[יאיר בכרך]] בשו"ת חוות יאיר כותב עליו שחס ושלום שטעה, וזו לשונו; ואם כן.. הרמ"א טעה.. והוא דבר תמוה כי '''ממשה ועד משה לא קם כמשה'''... (שו"ת חוות יאיר, סימן מג).
*רבי [[משה קזיס]]. רב איטלקי. בן המאה השש עשרה, מגדולי איטליה. חי ב[[מנטובה]] איטליה, וכתב חיבורים על כמה מסכתות ה[[תלמוד בבלי|תלמוד]], בשנת תשכ"ג פרסם הרב [[אברהם סופר]] את ביאורו של רבי משה קזיס ל[[מסכת מדות]]. רבי [[מלכיאל אשכנזי]] כותב בהקדמתו לספרו "חנוכת הבית" על צורת בית המקדש (נדפס על ידי הרב אברהם סופר יחד עם ביאור מסכת מדות הנ"ל) על הרב משה קזיס "ש'''ממשה עד משה לא קם כמשה'''…" (מהדורת סופר הנ"ל עמ' 80-79).
*רבי [[משה מקיטוב]] תלמיד הבעש"ט. כתב הרב [[חיים מהורודנקה]] לאחיו הרב משה מקיטוב: '''ממשה עד משה לא קם כמשה''' ("מכתבים מהבעש"ט ותלמידיו", הוצאת רב [[דוד פרנקיל]], לבוב תרפ"ג, עמ' ו').
*רבי [[ישראל משה חזן]], חבר בית הדין בירושלים ורב במקומות רומא, האי קורפו, איטליה, ואלכסנדריה מצרים. כותב עליו רבי [[אליהו חזן]] בספרו "זיכרון ירושלים"{{הערה|(ליוורנו תרנ"ד, עמ' 51)}}: "הרב הגדול מוהר"ר משה ישראל חזן זצוק"ל אשכול המעלות והמדות, פאר השלימות (מעון) מעיין החכמות. ובצדק נוכל לומר כי '''מימות משה רבינו המימוני ז"ל לא קם עוד בישראל כמשה''' כליל בכל המדות הנאות: תלמודי מובהק, דרשן מופלא, בעל הגיון ישר, מליץ נחמד, פילוסוף, מאמין, בקי בלשונות וכתיבת העמים בשרשם ועיקרם, וכל המרבה לספר את כבודו ואת גודלו יוצא בגרעון".
*רבי [[משה חיים מבגדאד]] סבו של ריש גלותא דבבל הרב [[יוסף חיים]] בעל [[הבן איש חי]]. לפי מסורת עממית, בצעירותו הוא נחלק בהלכה עם [[אב"ד|רבה של]] בגדאד רבי [[יחזקאל אליה]], ולאחר שנשיא הקהילה היהודית בבגדאד התערב לטובתו של רבי יחזקאל, נאלץ רבי משה חיים הצעיר לעקור עם משפחתו לעיר [[בצרה (עיראק)|בצרה]] שבדרום עיראק. יהודי בצרה שהכירו בגדולתו של הרב הצעיר שנקלע לעירם שמחו על בואו ומינו אותו לרב העיר. לאחר כמה שנים הסתפקו חכמי [[בגדאד]] בעניינה של [[עגונה]] אחת, והם פנו לחכמי [[ירושלים]] שיחוו את דעתם בסוגיה. רבי משה חיים ששמע על הדיון כתב פסק ארוך ומנומק ושלח אותו לחכמי ירושלים, שהתפעלו מגדולת רבה של בצרה, ושלחו חזרה לבגדאד את תשובתו של רבי משה חיים בצירוף הסכמה נלהבת לדבריו שבה שיבחו אותו וכתבו עליו '''ממשה עד משה לא קם כמשה'''. לאחר שראו חכמי בגדאד את הערכתם של חכמי ירושלים לרבי משה חיים הם קראו לו לחזור לבגדאד ולכהן כרב העיר<ref> מסורת זו מובאת על ידי [[אברהם בן יעקב (חוקר)|אברהם בן יעקב]] בספרו [https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=145014&pagenum=5 "הרב יוסף חיים מבגדאד"] . </ref>.
* רבי [[משה קורדוברו]] הרמ"ק [[מקובל]] תושב [[צפת]] מקורבו וידידו של [[האר"י|האר"י הקדוש]]. רבי [[שבתי שפטל בן עקיבא הלוי הורוביץ]], רב, רופא ומקובל אשכנזי בפראג, מחבר הספר שפע טל בסוף הקדמת ספרו כתב על [[הרמ"ק]]; "הרמב"ם ורבינו משה קורדווירו - '''ממשה עד משה לא קם כמשה'''; זה (הרמב"ם) - בפילוסופיה אלוקית וזה (הרמ"ק) - בקבלה אלוקית, זכו וזיכו את הרבים".
*רבי [[משה כוכוז]]. רב וחכם מ[[האי קרים]]. שימוש במליצה זו אצל הקרימצ'אקים (יהודי האי קרים הוותיקים). אחד ממנהיגיהם כותב; "החכם הנבון הגביר היקר ונעלה "כבוד הרב משה כוכוז" עשה רבות למען הדפסת סידור תפילתם בעיר קלעא בשנת תצ"ח. בהקדמה לסידור "התנצלות המגיה" נאמר בשבח רבי משה כוכוז… ואפריון נמטייה ליה. וברכות ה' יחולו עליה, ו'''ממשה ועד משה לא קם בגלילותינו כמשה'''…
*רבי [[משה מפשוורסק|משה סופר]] הלוי מפשוורסק מחבר הספר [[אור פני משה]] שמקצועו היה [[סופר (פירושונים)|סופר]] סת"ם ותלמיד [[הבעש"ט]]. כן העידו [[החוזה מלובלין]] ורבי [[נפתלי מרופשיץ]] ש'''ממשה עד משה לא קם כמוהו ממש'''.
* רבי [[ישראל משה דושינסקיא]] רב ירושלמי אדמו"ר וראש ישיבה ו[[גאב"ד]] מטעם [[בד"ץ העדה החרדית]] ירושלים, על מצבתו נכתב: '''ממשה ועד משה לא קם כמשה בישראל'''.
*רבי [[משה חיים לוצאטו]] המכונה [[רמח"ל]]. [[ראש ישיבה]], ומקובל, מחבר ספרים, ורב איטלקי. חי ב[[פדובה]] איטליה ועלה לארץ ישראל ומנוחתו כבוד ב[[טבריה]] ויש אומרים ב[[עכו]]. חיבר חיבורים רבים המפורסמים שבהם ספרי הנהגה מוסר וחסידות הנלמדים בכל עולם הישיבות ונכתבו עליהם עשרות פירושים וביאורים והם הספרים [[מסילת ישרים]] ו[[דרך השם]]. המו"ל ספר "דרך עץ החיים" לרמח"ל (דפוס ז'ולקוב, תק"ל, נדפס יחד עם ספר "מסילת ישרים") משבח בהקדמתו את רמח"ל וכותב, בין היתר, שיש בידו '''עדות נאמנה מגאוני ק"ק אמסטרדם שמימות משה עד משה לא קם כמשה'''…. ועוד חכמים ו[[פרנס]]ים נוספים אשר שמם משה כ[[משה מונטיפיורי]] מקים שכונות רבות בירושלים, ועוד.
*רבי [[משה מטראני]] המכונה [[המבי"ט]] מ[[צפת]]. בראש ספרו "קרית ספר", שנדפס בחייו ([[וונציה|ויניציאה]] שנת [[ה'שי"א]]) נתפרסם שיר לכבודו. בו נאמר בין היתר: "…וממשה בר מיימון/הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו מזומן/ממשה (הרמב"ם) עד משה (המבי"ט)/לא קם כמשה/הולך תמים ופועל צדק/מחזיק כל בדק".
* רבי [[משה אלשיך]] המכונה [[האלשיך הקדוש]] מ[[צפת]] ממקורבי [[האר"י הקדוש]] ומרן הרב [[יוסף קארו|יוסף בן אפרים קארו הבית יוסף]]. בשער של הדפוס הראשון של שו"ת רבי משה אלשיך ([[וונציה|ויניציאה]], שנת [[ה'שס"ה]]) נדפס: "ותהי ראשית מלאכתו יום ה' ראש חודש תמוז סימן '''ממשה ועד משה לא קם כמשה''' (המלה כמשה נדפסה באותיות גדולות יותר. הגמטריא שלה היא שס"ה)".
*רבי [[משה פיינשטיין]] מ[[ניו יורק]] [[אמריקה]] [[ארצות הברית]] בעל ה[[אגרות משה]] וה[[דברות משה]] שהיה [[ראש מתיבתא]] [[תפארת ירושלים]]. ב"קול בורו-פארק" {{הערה|(בטאון דו-לשוני, אנגלית-יידיש, של שכונה זו שבניו יורק)}}, [[שבט]] [[ה'תשמ"ז]], כותב הרב ב. ויינברגר בדברי הספדו על הרב משה פיינשטיין: '''ממשה (רבי משה סופר – החת"ם סופר) עד משה (רבי משה פיינשטיין - האגרות משה), לא קם כמשה'''.
==לקריאה נוספת==
*[https://www.yeshiva.org.il/midrash/18313 האדמו"ר מחב"ד בביאור אמירה זאת השגורה בפי העם על הרמב"ם]
== הערות שוליים ==
122

עריכות