רבקה שניאורסון (אשת אדמו"ר המהר"ש): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 64: שורה 64:


ב[[ליל שבת]] היו מגיעים אלי' נשים מכל ליובאוויטש והיא הייתה קוראת בפניהם [[צאינה וראינה]], [[יוסיפון]] ו[[שארית ישראל]]<ref>[[רשימות]], חוברת קנ"ו.</ref>.
ב[[ליל שבת]] היו מגיעים אלי' נשים מכל ליובאוויטש והיא הייתה קוראת בפניהם [[צאינה וראינה]], [[יוסיפון]] ו[[שארית ישראל]]<ref>[[רשימות]], חוברת קנ"ו.</ref>.
==לאחר הסתלקות אדמו"ר המהר"ש==
בערב כ"ט [[אלול]] [[תרמ"ג]] נכנס אדמו"ר המהר"ש אל הרבנית ואמר לה מילים אחדות. הרבנית הבינה כי באותה שנה יסתלק מהעולם ושאלה מה יהיה על הילדים הקטנים. אדמו"ר המהר"ש השיב: 'אני אעלה 32 מדרגות למעלה ואת תעלי 32 מדרגות למטה'. אלו היו 32 השנים שהרבנית המשיכה לחיות אחר הסתלקותו עד לחורף [[תרע"ד]] בו הסתלקה<ref>[[עטרת מלכות]] פ"ד</ref>.
לאחר [[הסתלקות]] [[אדמו"ר המהר"ש]] המשיכה הרבנית לדור בדירתו שבחצר ליובאוויטש<ref>ע"פ הוראתו בצוואתו ([[אגרות קודש אדמו"ר המהר"ש]] אגרת ח')</ref>.
[[אדמו"ר הרש"ב]] הי' מבקרה מידי יום, ודברים רבים הי' נוהג לעשות בדירתה, כגון [[אפיית מצות]].
רבים מ[[תלמידי התמימים]] ד[[תומכי תמימים ליובאוויטש]] היו סועדים על שולחנה.
==ב'תומכי תמימים'==
מיד עם הקמת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]] ב[[ט"ו אלול תרנ"ז]] נרתמה הרבנית למען הישיבה, היא עבדה בפועל למען הקמת המטבח וסידור החדרים, היא הייתה מתעניינת תכופות במצבו ובמעמדו של כל תלמיד.<ref>[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] של אדמו"ר הריי"צ, ועוד.</ref>. היא הקימה בעצה את [[בית תבשיל (ליובאוויטש)|בית התבשיל של הישיבה]], והקדישה לו כמה מחדרי ביתה הפרטי<ref>[[דברי ימי התמימים]] מאת הרב [[משה רוזנבלום]].</ref>.
יחסה אל תלמיד הישיבה הי' אבהי ממש, מלבד אשר תלמיד הישיבה - במיוחד התלמידים הבאים מחו"ל - היו אוכלים אצלה תכופות, היא התייחסה אליהם כאל בני בית ממש(!), כאשר נפתחה ישיבת תו"ת ומוהרש"ב דאג לצד הגשמי שלה, אמרה לו: "מה אתה דואג? מה שנאכל אנו יאכלו גם הם..."<ref>שיחת י"ג שבט [[תש"ט]], [[לקקוטי דיבורים]] ח"ג.</ref>. היא הייתה מכנה את [[התמימים]] "די קינדער"<ref>[[לשמע אוזן]] עמ' 87.</ref>.
==הסתלקותה==
בשנותי' האחרונות סבלה רבות ממחלות קשות, ונסעה להירפא במקומות מרפא<ref>ב[[סיוון]] [[תרס"ב]] ל[[ריגא]], בקיץ [[תרס"ג]] לדובלען ולריגא (יחד עם [[הרז"א]]), ב[[שבט]] [[תרס"ד]] לבדיקת רופאים בחו"ל, ב[[תמוז]] [[תרס"ה]] ל[[יאנושפל]], מ[[תמוז]] [[תרס"ז]] ועד [[חשוון]] [[תרס"ח]] לדובלען ול[[ריגא]], ובתמוז [[תרס"ח]] שוב לדובלען. מאז לא איפשר לה מצב בריאותה לנסוע שוב.</ref>, וכל אותו הזמן דיברה ש[[הסתלקות|תסתלק]] בגיל שמונים, זאת כיוון ש[[אדמו"ר הצמח צדק]] בירכה ב[[אריכות ימים]], וכיוון שברכת צדיק לאריכות ימים היא לשמונים שנה, הרי שתסתלק בגיל שמונים<ref>[[ספר הזכרונות]] - חלק ג'</ref>.
ב[[יום חמישי]] [[ט' שבט תרע"ד]], לעת ערב, החלה לדבר ולספר רבות אודות חותנה [[אדמו"ר הצמח צדק]] ובעלה [[אדמו"ר המהר"ש]].
במהלך הלילה שהה [[אדמו"ר הריי"צ]] ליד מיטתה, בד בבד, נשלח מברק מיוחד ל[[אדמו"ר הרש"ב]] להודיעו על המצב, כיוון שהי' אז מחוץ למדינה.
לעת בוקר של [[י' שבט תרע"ד]], ביקשה מהרבי הריי"צ את ה[[סידור]], היא קראה [[קריאת שמע]] והתפללה [[תפילת שמונה עשרה]], לאחר מכן הניחה את ידי' על ראש הרבי ואמרה "יישר כח פאר דער טרחה" <ref>[[רשימות]] חוברת ה' עמ' 26.</ref> הרבי ניגש להניח את הסידור על מקומו, וכשחזר ראה שנפטרה<ref>לגרסאות אחרות ראה [[זכרון לבני ישראל]] עמ' מ"ג, [[לקוטי סיפורים]] עמ' רכ"ה, ועוד. והגרסא דכאן עיקר.</ref>
לאחר הפטירה התלבט [[אדמו"ר הריי"צ]] היכן לקברה - האם ב[[אהל הרבניות]] או ב[[אוהל אדמו"ר המהר"ש]], וכיוון שאאדמו"ר הרש"ב ששהה אז בחו"ל הי' כבר בתוך [[שבת]], לא הייתה אפשרות להיוועץ עמו. לבסוף החליט אדמו"ר הריי"צ לקברה באוהל המהר"ש וכאשר חזר אדמו"ר הרש"ב אמר לו 'יפה עשית'<ref>[[ליובאוויטש וחייליה]].</ref>.
בזמן ההלוויה בכה [[אדמו"ר הריי"צ]] מאד, ונשען על מלווים לגודל צערו. הוא חזר ואמר שוב ושוב 'נטלה עטרת תפארת משפחתנו'. הוא אמר לא' ממלויו: "כאשר נכנסים לרביים שיכנסו גם אלי', היא הכירה את כולם'.<ref>ה[[משפיע]] הרב [[שמואל גרונם אסתרמן]] התלבט רבות למה הייתה כוונת הרבי הריי"צ - האם הכוונה שהכירה את כל הטומנים האהל זה או שהכירה את כל [[התמימים]], ולבסוף בהגיע למסקנה ששניהם אמת. ([[ליובאוויטש וחיילה]]).</ref>.
לאחר ההלווי' החל א' ה[[חסיד]]ים לבכות מאד, כאשר שאלוהו: "מדוע אתה בוכה, הרי..." אמר "ראו כמה סובל [[הרבי הרש"ב|הרבי שליט"א]]"<ref>[[רשימות דברים]] לחסיד ר' [[יהודה חיטריק]], מהדורת קפלן, [[תשס"ט]].</ref>.
==לקריאה נוספת==
*[[דברי ימי הרבנית רבקה]] מאת [[אדמו"ר מוהריי"צ]] נ"ע.


==משפחתה==
==משפחתה==
12,624

עריכות

תפריט ניווט