שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 169 בתים ,  13:17, 19 ביוני 2022
מ
חייב עריכה!
{{קשר חב"די}}
{{עריכה|נראה כמו כתבה}}'''שלמה מולכו''' (דיוֹגוֹ פירס; ה'רס, 1500 - [[ה' טבת]] ה'רצ"ג, 1532) היה מסופרי המלך שניסה מלך פורטוגל, ניסה להחיש את הגאולה ולאחר לאחר מספר ויכוחים עם האפיפיור, במזימת שונאיו נידון לשריפהנשרף על קידוש ה׳.
==תולדות חיים==
=== בעולם הסוד ===
לאחר שובו ליהדות נאלץ לברוח ברח מפחד האינקיווזיציה לסלוניקי, שם למד תורה מפי רבי יוסף טאיטצ'ק - מקובל מגולי ספרד. בעיר זו, פגש מולכו גם את רבי [[שלמה אלקבץ]] מחבר הפיוט 'לכה דודי' המכונה גם 'משורר הגאולה' על שם שיריו. מפגש רב משמעות נוסף התרחש במשך שהותו בסלוניקי בין שלמה לרבי נפגש עם יוסף קארו - מחבר ה'שולחן ערוך'. הכרות זו השפיע מה שהשפיע רבות על ה'מחבר'רבי יוסף, יש הרואים במפגש של שלמה מולכו עם ה'מחבר', אירוע מכונן, כזה האומרים שמפגש זה הוא מה שהצית ברבי יוסף קארו את התשוקה ללימוד הקבלה ולסדרה של פעולות כבירות שפעל ולפעולותיו בעתיד יחד עם מקובלי צפת להבאת הגאולה{{הערה|בעיר זו, פגש מולכו גם את רבי [[שלמה אלקבץ]] מחבר הפיוט 'לכה דודי' המכונה גם 'משורר הגאולה' על שם שיריו.}}.
מסלוניקי שבטורקיה נסע לארץ ישראל. תחנה מרכזית בביקורו הייתה העיר צפת, בה ניסה לפעול בדרכים קבליות לקירוב הגאולה. המקובלים שפגשו בו, נפלאו כולם על ידיעתו הרחבה במקרא, בתלמוד ובקבלה. שלמה המשיך להשקיע עצמו בלימוד סודות הקבלה ובלהט מיוחד עסק בענייני המשיח והגאולה.
=== קול מבשר ואומר ===
באותה תקופה, פלש צבאו של קרל החמישי מלך ספרד לרומא, בירת הנצרות ובירת איטליה. החיילים בזזו את העיר, והאפיפיור נמלט ממנה בבושה והשפלה. השמעות על המתרחש ברומא, הגיעו אל מולכו והוא ראה במאורעות סימן לישועה הקרובה – תבוסת אדום כהקדמה לביאת המשיח. הוא מצא לכך רמז בדברי הילקוט שמעוני "עד אשר אבא אל אדוני שעירה - זו בית גוברין". שלמה פירש שבית גוברין היא איטליה, ששליטים רבים משלו בה. הוא סבר שאליהו יופיע לראשונה בעיר רומא, וציטט את דברי הגמרא שהמשיח עצמו יושב בפתח העיר רומי. משום כך החליט לנסוע לרומא ולהודיע למלכים ולשרים כי קרובה מלכות המשיח להגלות. הוא עזב את צפת, ושב לאיטליה שם נדד מעיר לעיר, ונשא דרשות על הגאולה הקרובה. הוא היה נואם כריזמטי וכשרוני, בכל מקום אליו הגיע, הגיעו המונים לשמוע את דבריו, ביניהם גם רבים שאינם יהודים. היה מלהיב את העם בדרשותיו הסוחפות, וקורא לשוב בתשובה ולהתכונן לביאתו הקרובה של המשיח. רבים מיהודי איטליה שמחו לקראתו והאמינו לדבריו, אך היו מי שחששו מתגובת הנוצרים לדבריו. ביניהם היו גם יהודים שברחו מספרד ומפורטוגל, וכבר טעמו את נחת זרועה האכזרית של הכנסיה. הם ראו בדבריו הזיות וחלומות, שעלולים לעורר את כעסם של הממשלות ואנשי הכמורה. כשהגיע לעיר אנקונה, עבר ניסיון קשה, בלשונו הציורית הוא מתאר זאת: "סבבוני עדת מרעים והלשינו עלי לפני ההגמון באמרם, איך שכנתי אהלי קדר – ועתה אני שלום".
כשהגיע לעיר אנקונה, הלשינו עליו להגמון, הבסיס להלשנה הייתה העובדה ששלמה הינו הניו נוצרי לשעבר ששב ששבל לאמונת ישראל, עבירה חמורה על חוקי אותם ימים. שלמה הובא הימים,הוא הובל למשפט אצל ההגמון, אך לא הסס מלענות וענה לו בעוז: "אמת הגידו לך, כי ה' אלוקים הוא אמת ותורתו אמת ואין עוד". את תגובת ההגמון מתאר שלמה: "נתאלם כפגר מת", בסיומה של השיחה שוחרר ממאסרו.{{הערה|בספרו מתאר את המקרא: "סבבוני עדת מרעים והלשינו עלי לפני ההגמון באמרם, איך שכנתי אהלי קדר – ועתה אני שלום".}}
בעקבות ההתנכלויות עבר שלמה לאורבינה, שם התקבל על ידי יהודי המדינה בכבוד ובברכה. אך לא נותר באורבינה לאורך זמן, נפשו כמהה למעשים גדולים, לגאולה. הוא שם איפוא פעמיו לרומא – בירת גלות אדום. בדרכו אל העיר עמד בשדה לתפילת מנחה מופלאה, כשהגיע לברכת "גאל ישראל" בתפילת שמונה עשרה, שמע לפתע בת קול העונה אחריו "והיה שעיר אויביו" וכך בכל ברכה וברכה שמע פסוק משלים: "בונה ירושלים" – "לי נקם ושילם", "מצמיח קרן ישועה" – "והיה אדום ירשה".
=== יושב על פתחה של רומי ===

תפריט ניווט