המשכן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,362 בתים ,  31 במאי 2022
הגהה. התחלתי עד שנמאס לי...
אין תקציר עריכה
(הגהה. התחלתי עד שנמאס לי...)
שורה 5: שורה 5:
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]]
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]]
{{לעריכה}}
{{לעריכה}}
'''המשכן''' הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל ממסעות [[עם ישראל]] ב[[מדבר]], ועד להקמת [[בית המקדש]] ב[[ירושלים]]. בו ניצב ארון העדות ובו הוקרבו הקרבנות. בעת נסיעת העם במדבר נסע המשכן יחד עמם ממקום למקום.
'''המשכן''' (מכונה בתורה גם "אוהל מועד") הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל מהאוהל שהוקם על ידי [[עם ישראל]] ב[[מדבר]], ועד לבנייתו של [[בית המקדש]] ב[[ירושלים]]. בו ניצב ארון העדות ובו הוקרבו הקרבנות. בעת נסיעת העם במדבר נסע המשכן יחד עמם ממקום למקום.


==היסטוריה==
==היסטוריה==
{{להשלים}}
{{להשלים}}
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן'. המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] במדבר. לאחר מכן כשנכנסו לארץ ישראל עבר המשכן גלגולים רבים, בתחילה כארבע עשרה שנה בגלגל, לאחר מכן בשילה שלוש מאות ששים ותשע שנה, ולאחר מכן כחמשים ושתיים שנה בנוב וגבעון.
אך עדיין לא היה 'משכן שילה' - נחלה נצחית. [[חז"ל]] אומרים על הפסוק 'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' - מנוחה זו שילה נחלה זה [[ירושלים]] - כלומר שהמשכן עדיין לא שימש כנחלה נצחית.
בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשים, אך ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבנים ובמקדש היה כולו עשוי מאבנים. ב[[חסידות]] מוסבר שפרט זה מורה שבבית המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ[[דומם]] לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה[[צומח]] - קרשי המשכן, ועל ה[[חי]] - יריעות{{הערה|תור אור תחילת פרשת ויגש.}}.
===הציווי על המשכן===
===הציווי על המשכן===
===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו===
===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו===
שורה 16: שורה 22:


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
ציוה ה' בתורתו: "[[ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם]]", והיינו, שפנימיות הכונה של [[הקב"ה]] בבריאת העולמות - שנתאוה להיות לו יתברך [[דירה בתחתונים]], בא לידי פועל בעיקר - על ידי המקדש, שבו השראת השכינה.
פנימיות הכוונה של [[הקב"ה]] ב[[בריאת העולמות]] היא שהעולם יהיה [[דירה בתחתונים]], ודבר זה בא לידי ביטוי בעיקר על ידי [[המקדש]], שבו השראת ה[[שכינה]].
ואמרו רז"ל: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד מישראל, הוה אומר, שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל.


ומכיון "שכל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה" (לאדם), לפיכך על ידי המשכת השכינה מהמשכן לישראל, נמשכת השכינה גם לכל הבריאה כולה.
על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" אמרו [[חז"ל]]: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם", והכונה היא בתוך כל אחד מישראל, כלומר שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל. ועל ידי המשכת השכינה מהמשכן לישראל, נמשכת השכינה גם לכל הבריאה כולה.


במקדש היו "שלושה דיורין", שהם: "[[עזרה]]", "קודש" ו"[[קודש הקדשים]]".
במקדש היו "שלושה דיורין", שהם: [[עזרת הנשים (בית המקדש)|עזרה]], [[עזרת ישראל|קודש]] ו[[קודש הקדשים]].


בעזרה עמד המזבח החיצון שעליו הקריבו קרבנות. בקודש עמד המזבח הפנימי שעליו הקטירו קטורת. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה.
בעזרה עמד [[המזבח החיצון]] שעליו הקריבו [[קרבנות]]. בקודש עמד [[המזבח הפנימי]] שעליו הקטירו [[קטורת]]. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה.


עיקר השראת השכינה והתגלות [[עצמותו]] יתברך במקדש - הייתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"[[מקום הארון אינו מן המדה]]" - "[[נמנע הנמנעות]]".
עיקר השראת השכינה והתגלות ה[[עצמות]] במקדש - הייתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"[[מקום הארון אינו מן המדה]]" - "[[נמנע הנמנעות]]".


בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך יאשיהו את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת הר הבית, כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים.  
בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך [[יאשיהו]] את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת [[הר הבית]], כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים.  


עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים:
עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים:

תפריט ניווט