2,745
עריכות
אין תקציר עריכה |
(הגהה. התחלתי עד שנמאס לי...) |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]] | [[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]] | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
'''המשכן''' הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל | '''המשכן''' (מכונה בתורה גם "אוהל מועד") הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל מהאוהל שהוקם על ידי [[עם ישראל]] ב[[מדבר]], ועד לבנייתו של [[בית המקדש]] ב[[ירושלים]]. בו ניצב ארון העדות ובו הוקרבו הקרבנות. בעת נסיעת העם במדבר נסע המשכן יחד עמם ממקום למקום. | ||
==היסטוריה== | ==היסטוריה== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן'. המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] במדבר. לאחר מכן כשנכנסו לארץ ישראל עבר המשכן גלגולים רבים, בתחילה כארבע עשרה שנה בגלגל, לאחר מכן בשילה שלוש מאות ששים ותשע שנה, ולאחר מכן כחמשים ושתיים שנה בנוב וגבעון. | |||
אך עדיין לא היה 'משכן שילה' - נחלה נצחית. [[חז"ל]] אומרים על הפסוק 'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' - מנוחה זו שילה נחלה זה [[ירושלים]] - כלומר שהמשכן עדיין לא שימש כנחלה נצחית. | |||
בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשים, אך ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבנים ובמקדש היה כולו עשוי מאבנים. ב[[חסידות]] מוסבר שפרט זה מורה שבבית המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ[[דומם]] לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה[[צומח]] - קרשי המשכן, ועל ה[[חי]] - יריעות{{הערה|תור אור תחילת פרשת ויגש.}}. | |||
===הציווי על המשכן=== | ===הציווי על המשכן=== | ||
===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו=== | ===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו=== | ||
שורה 16: | שורה 22: | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
פנימיות הכוונה של [[הקב"ה]] ב[[בריאת העולמות]] היא שהעולם יהיה [[דירה בתחתונים]], ודבר זה בא לידי ביטוי בעיקר על ידי [[המקדש]], שבו השראת ה[[שכינה]]. | |||
על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" אמרו [[חז"ל]]: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם", והכונה היא בתוך כל אחד מישראל, כלומר שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל. ועל ידי המשכת השכינה מהמשכן לישראל, נמשכת השכינה גם לכל הבריאה כולה. | |||
במקדש היו "שלושה דיורין", שהם: | במקדש היו "שלושה דיורין", שהם: [[עזרת הנשים (בית המקדש)|עזרה]], [[עזרת ישראל|קודש]] ו[[קודש הקדשים]]. | ||
בעזרה עמד המזבח החיצון שעליו הקריבו קרבנות. בקודש עמד המזבח הפנימי שעליו הקטירו קטורת. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה. | בעזרה עמד [[המזבח החיצון]] שעליו הקריבו [[קרבנות]]. בקודש עמד [[המזבח הפנימי]] שעליו הקטירו [[קטורת]]. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה. | ||
עיקר השראת השכינה והתגלות [[ | עיקר השראת השכינה והתגלות ה[[עצמות]] במקדש - הייתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"[[מקום הארון אינו מן המדה]]" - "[[נמנע הנמנעות]]". | ||
בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך יאשיהו את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת הר הבית, כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים. | בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך [[יאשיהו]] את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת [[הר הבית]], כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים. | ||
עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים: | עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים: |
עריכות