שושנת יעקב (פיוט): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,986 בתים ,  2 באפריל 2022
(הוספת ערך - בעבודה מתמשכת)
תגית: הסרת הפניה
שורה 28: שורה 28:
להלן תמצית של ביאורים על לשון הפיוט:
להלן תמצית של ביאורים על לשון הפיוט:


לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ{{הערה|על פי הפסוק ב{{תנך|ישעיהו|מט|כג}}: "וְיָדַעַתְּ כִּי אֲנִי ה' אֲשֶׁר לֹא יֵבֹשׁוּ קֹוָי"}}
 
*'''שושנת יעקב''' – עם ישראל, שנמשלו לשושנה{{הערה|שיר השירים ב, ב, ושם נסמן.}}, ומכונים בפיוט דווקא בלשון זו היות שהיא 'לשון נופל על לשון' של העיר שושן, בה אירע סיפור המגילה{{הערה|ספר הליקוטים דא"ח, ערך שושנה. לקוטי לוי יצחק בראשית עמוד IV.}}.
*'''צהלה ושמחה''' – לשון נופל על לשון המגילה, 'והעיר שושן צהלה ושמחה'{{הערה|מגילת אסתר ח, טו.}}.
*'''בראותם יחד'''
*'''תכלת מרדכי''' – מבוסס על לשון הפסוק "'''ומרדכי''' יצא מלפני המלך בלבוש מלכות '''תכלת''' וחור", והדגש על תכלת דווקא, שמעורר ומזרז קיום המצוות{{הערה|זוהר חלק ב, קנב, ב.}}.
*'''לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ''' - מבוסס על לשון הפסוק{{הערה|ישעיהו מט, כג.}}: "וְיָדַעַתְּ כִּי אֲנִי ה' אֲשֶׁר לֹא יֵבֹשׁוּ קֹוָי".
*'''ארור המן . . ברוך מרדכי''' – על פי לשון רבא{{הערה|במסכ מגילה ז, ב.}}.
*'''מרדכי היהודי''' – מבוסס על לשון הפסוק{{הערה|מגילת אסתר ב, ה.}}.
*'''אסתר בעדי''' – בלשון הפיוט בהרבה מהנוסחים מופיע 'מגינה בעדי'.
*'''ארורים כל הרשעים ברוכים כל הצדיקים''' – במשפט זה ישנם נוסחאות רבות, וב[[ספר המנהגים]] בהערה מופיע שהטעם לכך הוא ככל הנראה מפנת יראת הצנזורה, ששינו את הלשון מ'עובדי גילולים' ל'רשעים'.
*'''חרבונה זכור לטוב''' – הנוסח הוא חרבונה בה' ולא בא'{{הערה|במגילה מופיע בא' – פרק א' פסוק ט'.}}, כיון שחרבונא הוא מלשון חורבן, וובה' הוא לשון בנין – 'חור בונה'{{הערה|החיוב לומר זאת מופיע בירושלמי מגילה ג, ז. טור ושולחן ערוך תרצ, טז.}}.


==לחנים==
==לחנים==
31,229

עריכות

תפריט ניווט