37,412
עריכות
חייל של המלך (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (הסרת קישורים עודפים) |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
בכנסיה הגדולה השלישית שהתקיימה במרינבד ב[[אלול]] [[תרצ"ז]] החליטו חברי המועצה לדחות את תוכנית ועדת פיל לחלוקת ארץ ישראל בכתבם דברים חשובים וידועים:"הארץ הקדושה אשר הקב"ה הציב גבולותיה בתורה הקדושה, נתונה לעם ישראל עַם עולם, וכל ויתור שהוא על אדמות קודש הנתונה לנו על ידי הקב"ה בגבולותיה, אין בו ממש". | בכנסיה הגדולה השלישית שהתקיימה במרינבד ב[[אלול]] [[תרצ"ז]] החליטו חברי המועצה לדחות את תוכנית ועדת פיל לחלוקת ארץ ישראל בכתבם דברים חשובים וידועים:"הארץ הקדושה אשר הקב"ה הציב גבולותיה בתורה הקדושה, נתונה לעם ישראל עַם עולם, וכל ויתור שהוא על אדמות קודש הנתונה לנו על ידי הקב"ה בגבולותיה, אין בו ממש". | ||
עם הקמתה של [[מפלגת ש"ס]] בשנת [[תשמ"ד]] הקימה המפלגה גוף דומה בשם 'מועצת חכמי התורה'. עם הקמת מפלגת 'דגל התורה' ע"י ראש [[ישיבת פוניבז']]{הערה|במסגרת מלחמתו בחסידות ובחסידים בכלל ובחסידי [[חב"ד]] ונשיאה בפרט}} הוקם גוף נוסף שמתיימר להיקרא בשם זה. | עם הקמתה של [[מפלגת ש"ס]] בשנת [[תשמ"ד]] הקימה המפלגה גוף דומה בשם 'מועצת חכמי התורה'. עם הקמת מפלגת 'דגל התורה' ע"י ראש [[ישיבת פוניבז']]{{הערה|במסגרת מלחמתו בחסידות ובחסידים בכלל ובחסידי [[חב"ד]] ונשיאה בפרט}} הוקם גוף נוסף שמתיימר להיקרא בשם זה. | ||
==התייחסויות רבותינו נשיאנו למועצה== | ==התייחסויות רבותינו נשיאנו למועצה== | ||
בעת ההחלטה על הקמת המועצה ב[[תרע"ב]] באסיפה קטוביץ גובשה פה אחד רשימה של גדולי ישראל שיהוו גרעין למועצה וביניהם [[הרבי הרש"ב]]{{הערה| ראה בס' 'אדמו"רי חב"ד ויהדות גרמניה' ע' 209}}. כשנשאל | בעת ההחלטה על הקמת המועצה ב[[תרע"ב]] באסיפה קטוביץ גובשה פה אחד רשימה של גדולי ישראל שיהוו גרעין למועצה וביניהם [[הרבי הרש"ב]]{{הערה| ראה בס' 'אדמו"רי חב"ד ויהדות גרמניה' ע' 209}}. כשנשאל הרבי הרש"ב ע"י חסידו הרב [[שמואל מיכל טריינין]] בדבר אסיפה זו בה לא נכח השיב שלא יכול לעת עתה להשיב כי לא קיבל מהם שום מסמכים מהנעשה שם ומוסיף ומציין שאמנם קיבל מהם מכתב שבחרו שיהיה גם כן חבר במועצה ומבקשים את הסכמתו אך לא השיב להם מהסיבה שלא ידוע לו בפירוט מהי מטרת האגודה ועל איזה תנאים רוצים לייסדה{{הערה|[[אגרות קודש]] שלו כרך ב' ע' תרלב, אגרת שלה}}. | ||
במכתב מ[[ח' תמוז]] [[תשי"ד]]{{הערה|[[אגרות קודש (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|אגרות קדש]] חלק ט' ע' קעו, אגרת ב'תשצח}} כותב הרבי לרב [[שלמה יוסף זוין]] שנהנה ממה שכתב שהיה בפתיחת הכנסייה הגדולה של [[אגודת ישראל]], הכנסייה הרביעית, ומאידך מביע את צערו שחבל שאין הרב זוין נוכח גם בשאר הישיבות העיקריות והרבי אף הביע את תקוותו שאם יציעו אותו בתור חבר במועצת גדולי התורה יסכים על זה{{הערה|הרבי אף מוסיף שם וכותב לרב זוין שהרי איש פרטי המשתתף באיזו מפלגה אין בזה הסכמה לכל פרטי ופעולות המפלגה כי הרי אין דיעותיהם שוות ובמילא גם בענין זה אי הסכמתו ולפרטים ופעולות מסויימות לא סותר לכניסה למועצת גדולי התורה}}. | במכתב מ[[ח' תמוז]] [[תשי"ד]]{{הערה|[[אגרות קודש (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|אגרות קדש]] חלק ט' ע' קעו, אגרת ב'תשצח}} כותב הרבי לרב [[שלמה יוסף זוין]] שנהנה ממה שכתב שהיה בפתיחת הכנסייה הגדולה של [[אגודת ישראל]], הכנסייה הרביעית, ומאידך מביע את צערו שחבל שאין הרב זוין נוכח גם בשאר הישיבות העיקריות והרבי אף הביע את תקוותו שאם יציעו אותו בתור חבר במועצת גדולי התורה יסכים על זה{{הערה|הרבי אף מוסיף שם וכותב לרב זוין שהרי איש פרטי המשתתף באיזו מפלגה אין בזה הסכמה לכל פרטי ופעולות המפלגה כי הרי אין דיעותיהם שוות ובמילא גם בענין זה אי הסכמתו ולפרטים ופעולות מסויימות לא סותר לכניסה למועצת גדולי התורה}}. | ||
שורה 22: | שורה 22: | ||
באגרת ששיגר הרבי לקראת הכנסיה הגדולה השישית שהתקיימה ב[[תש"מ]] ומוענה אל {{ציטוטון|כבוד המשתתפים בכנסיה הגדולה הששית - ובראשם מועצת גדולי התורה - של אגודת ישראל העולמית}} הביע הרבי את תקוותו שהכנסייה תחליט ברורות ובנוגע למעשה בפועל, וביניהן {{ציטוטון|ענין שהזמן גרמא, פירסומה ככל הדרוש של החלטת מועצת גדולי התורה בכנסיה הגדולה - אלול, תרצ"ז - אשר "הארץ הקדושה אשר הקב"ה הציב גבולתיה בתורה הקדושה נתונה לעם ישראל עם עולם, וכל ויתור שהוא על אדמת קודש הנתונה לנו ע"י הקב"ה בגבולתיה אין בו ממש. ובפרט ובמיוחד שמאז הוחמר המצב בענין זה באופן עקרי, וכל ויתור שהוא - הוא ענין של פיקוח נפש ממש, וכפסק דין ברור ב[[שולחן ערוך]] [[אורח חיים]] הלכות [[שבת]] סימן שכ"ט אשר, רחמנא ליצלן היה לא תהיה, תהא הארץ נוחה ליכבש לפניהם}}{{הערה|אגרות קודש חלק ל"ב}}. | באגרת ששיגר הרבי לקראת הכנסיה הגדולה השישית שהתקיימה ב[[תש"מ]] ומוענה אל {{ציטוטון|כבוד המשתתפים בכנסיה הגדולה הששית - ובראשם מועצת גדולי התורה - של אגודת ישראל העולמית}} הביע הרבי את תקוותו שהכנסייה תחליט ברורות ובנוגע למעשה בפועל, וביניהן {{ציטוטון|ענין שהזמן גרמא, פירסומה ככל הדרוש של החלטת מועצת גדולי התורה בכנסיה הגדולה - אלול, תרצ"ז - אשר "הארץ הקדושה אשר הקב"ה הציב גבולתיה בתורה הקדושה נתונה לעם ישראל עם עולם, וכל ויתור שהוא על אדמת קודש הנתונה לנו ע"י הקב"ה בגבולתיה אין בו ממש. ובפרט ובמיוחד שמאז הוחמר המצב בענין זה באופן עקרי, וכל ויתור שהוא - הוא ענין של פיקוח נפש ממש, וכפסק דין ברור ב[[שולחן ערוך]] [[אורח חיים]] הלכות [[שבת]] סימן שכ"ט אשר, רחמנא ליצלן היה לא תהיה, תהא הארץ נוחה ליכבש לפניהם}}{{הערה|אגרות קודש חלק ל"ב}}. | ||
ב[[אדר ראשון]] [[תשמ"ט]] נשאל הרבי ע"י | ב[[אדר ראשון]] [[תשמ"ט]] נשאל הרבי ע"י [[הוועד למען שלימות העם]] בקשר למצב באותה העת עם הצטרפותה של מפלגת [[אגודת ישראל]], ש[[בחירות תשמ"ט|נתמכה ע"י חב"ד בבחירות]], לממשלה ללא תיקון חוק [[מיהו יהודי]]. בשאלתם ציינו חברי הועד שעל שאלתם בנושא ענה חבר הכנסת הרב [[משה זאב פלדמן]] שהשאלה צריכה להיות מופנית למועצת גדולי התורה. על תגובה זו כתבו חברי הועד לרבי: "ברור שתשובה כזאת מעמידה אותנו במצב קשה כי אין אנו יכולים לצאת בגלוי נגד מועצת גדולי התורה". על כך ציין הרבי שעסקני יתד נאמן, שהם שהפעילו לחץ קשה בנושא באותה עת, בהחלט רוצים שהועד ייצא נגד מועצת גדולי התורה{{הערה|תשורה מזרחי-מיפעי ח' אדר א' תשפ"ב ע' 43}}. | ||
ר' [[מנחם פרוש]] סיפר{{הערה|לרב [[אברהם הערש כהן]]}} שפעם שאל את הרבי מדוע אינו מצטרף למועצת גדולי התורה והרבי השיב (תוכן): "תורת [[הבעל שם טוב]] לא התגלתה רק עתה כי אם קיימת כבר שנים ואי אפשר להרשות שראשי הישיבות ינהיגו את האדמו"רים. אתם צריכים לשמוח שאינני במועצת גדולי התורה, האם הייתי נותן למצב כזה להימשך?"{{הערה|מקדש מלך חלק ב' ע' 443}}. | ר' [[מנחם פרוש]] סיפר{{הערה|לרב [[אברהם הערש כהן]]}} שפעם שאל את הרבי מדוע אינו מצטרף למועצת גדולי התורה והרבי השיב (תוכן): "תורת [[הבעל שם טוב]] לא התגלתה רק עתה כי אם קיימת כבר שנים ואי אפשר להרשות שראשי הישיבות ינהיגו את האדמו"רים. אתם צריכים לשמוח שאינני במועצת גדולי התורה, האם הייתי נותן למצב כזה להימשך?"{{הערה|מקדש מלך חלק ב' ע' 443}}. | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
===בעקבות פרשיית [[התרגיל המסריח]]=== | ===בעקבות פרשיית [[התרגיל המסריח]]=== | ||
בשנת [[תש"נ]] בעקבות פרשיית [[התרגיל המסריח]] נוצר רושם מוטעה של פגיעה בכבוד מועצת גדולי התורה ונשיאה דאז, האדמו"ר ה'ישועות משה' מ[[ויז'ניץ']] בהיות והם הורו לחברי הכנסת של [[אגודת ישראל]] להצביע בעד המערך אך חברי הכנסת הרב [[אליעזר מזרחי]] והרב [[אברהם ורדיגר]] לא צייתו לדבריהם עקב כפיפותם לדעתו הידועה של הרבי כנגד [[מסירת שטחים]]. | בשנת [[תש"נ]] בעקבות פרשיית [[התרגיל המסריח]] נוצר רושם מוטעה של פגיעה בכבוד מועצת גדולי התורה ונשיאה דאז, האדמו"ר ה'ישועות משה' מ[[ויז'ניץ']] בהיות והם הורו לחברי הכנסת של [[אגודת ישראל]] להצביע בעד המערך אך חברי הכנסת הרב [[אליעזר מזרחי]] והרב [[אברהם ורדיגר]] לא צייתו לדבריהם עקב כפיפותם לדעתו הידועה של הרבי כנגד [[מסירת שטחים]]. | ||
ביום א' של [[חול המועד פסח]] [[תש"נ]], בשיחה ב[[גן עדן התחתון]] עם עסקני [[גור]] ר' [[אלימלך ניימן]] ור' פנחס גולדברג נשאל הרבי אודות הפגיעה בכבוד מועצת גדולי התורה וכו' והרבי השיב: {{ציטוטון|על דבר שאלת כבוד מועצת גדולי התורה וכו' - 1) מעולם לא עלה בדעת מי שהוא לפגוע בכבוד ישראל בכלל ובכבוד מועצת גדולי התורה שליט"א בפרט. 2) מכיון שמדובר על דבר פיקוח נפש מוכרחני לעורר על דבר זה בקשר להחלטתם. ובפרט שהחלטת חברי מועצת גדולי התורה [ללכת עם המערך] היתה ברוב דלא מינכרא, והיה רק לפני זמן קצר. ועוד שעד עתה - לפי מיטב ידיעותי - אף פעם לא שיתפו פעולה עם המערך רק עם הליכוד. ולאחרונה - בימים הכי אחרונים - נתפרסם אשר נשיא - 'הפרעזידענט' ד[[ארצות הברית]] חזר עוד הפעם על הצהרתו בנוגע לירושלים העתיקה שאין ליהודים להתיישב שם, ומר קרטר - נשיא ארצות הברית מלפנים - אמר דברים חריפים נגד ארץ הקודש וכו'}}{{הערה|מרשימת המזכיר [[הריל"ג]] שנשלחה בשעתו לכמה רבנים ועסקנים בארץ - נדפס ב[[שבועון חדשות 770 בית חיינו]] גיליון 35}}. | ביום א' של [[חול המועד פסח]] [[תש"נ]], בשיחה ב[[גן עדן התחתון]] עם עסקני [[גור]] ר' [[אלימלך ניימן]] ור' פנחס גולדברג נשאל הרבי אודות הפגיעה בכבוד מועצת גדולי התורה וכו' והרבי השיב: {{ציטוטון|על דבר שאלת כבוד מועצת גדולי התורה וכו' - 1) מעולם לא עלה בדעת מי שהוא לפגוע בכבוד ישראל בכלל ובכבוד מועצת גדולי התורה שליט"א בפרט. 2) מכיון שמדובר על דבר פיקוח נפש מוכרחני לעורר על דבר זה בקשר להחלטתם. ובפרט שהחלטת חברי מועצת גדולי התורה [ללכת עם המערך] היתה ברוב דלא מינכרא, והיה רק לפני זמן קצר. ועוד שעד עתה - לפי מיטב ידיעותי - אף פעם לא שיתפו פעולה עם המערך רק עם הליכוד. ולאחרונה - בימים הכי אחרונים - נתפרסם אשר נשיא - 'הפרעזידענט' ד[[ארצות הברית]] חזר עוד הפעם על הצהרתו בנוגע לירושלים העתיקה שאין ליהודים להתיישב שם, ומר קרטר - נשיא ארצות הברית מלפנים - אמר דברים חריפים נגד ארץ הקודש וכו'}}{{הערה|מרשימת המזכיר [[הריל"ג]] שנשלחה בשעתו לכמה רבנים ועסקנים בארץ - נדפס ב[[שבועון חדשות 770 בית חיינו]] גיליון 35}}. | ||
שורה 35: | שורה 35: | ||
בעידודו של הרבי נערך ב[[כ"ד ניסן]] תש"נ ב[[כפר חב"ד]] כינוס שאחת מהחלטותיו הייתה הודעה כי לא הייתה מעולם כל כוונה מצד חב"ד לפגוע חלילה בכבודם של חברי מועצת גדולי התורה ונשיאה והבעת צער על רושם מוטעה זה שנוצר ללא כל יסוד. ב[[כ"ט ניסן]] כתב הרבי במענה לאחד מחברי מועצת גדולי התורה שכתב שרוצה לשוחח עם הרבי בטלפון בכדי לוודא באופן ישיר האם הודעת רבני חב"ד משקפת נאמנה ובדיוק את דעתו {{ציטוטון|'''לטלפן בשמי''' זה כמה וכמה זמן שאיני מדבר טלפונית מעבר לים, וצ"ל התרת נדר וכו', ועוד וגם זה עיקר שכדי שלא לבייש את כו', שלא לבייש את שלא עניתיו בעבר (הקרוב) גם זה לא יועיל. ועוד ועיקר הודעה הנ"ל כבר הייתה באסיפת '''חירום''' דרבני ועסקני חב"ד באה"ק, ונצטוו '''לפרסמה''', וחזקה שליח עושה שליחותו"}}{{הערה|[https://drive.google.com/drive/u/0/my-drive ליקוט מענות קודש מילואים ח"ב] ע' 147}}. | בעידודו של הרבי נערך ב[[כ"ד ניסן]] תש"נ ב[[כפר חב"ד]] כינוס שאחת מהחלטותיו הייתה הודעה כי לא הייתה מעולם כל כוונה מצד חב"ד לפגוע חלילה בכבודם של חברי מועצת גדולי התורה ונשיאה והבעת צער על רושם מוטעה זה שנוצר ללא כל יסוד. ב[[כ"ט ניסן]] כתב הרבי במענה לאחד מחברי מועצת גדולי התורה שכתב שרוצה לשוחח עם הרבי בטלפון בכדי לוודא באופן ישיר האם הודעת רבני חב"ד משקפת נאמנה ובדיוק את דעתו {{ציטוטון|'''לטלפן בשמי''' זה כמה וכמה זמן שאיני מדבר טלפונית מעבר לים, וצ"ל התרת נדר וכו', ועוד וגם זה עיקר שכדי שלא לבייש את כו', שלא לבייש את שלא עניתיו בעבר (הקרוב) גם זה לא יועיל. ועוד ועיקר הודעה הנ"ל כבר הייתה באסיפת '''חירום''' דרבני ועסקני חב"ד באה"ק, ונצטוו '''לפרסמה''', וחזקה שליח עושה שליחותו"}}{{הערה|[https://drive.google.com/drive/u/0/my-drive ליקוט מענות קודש מילואים ח"ב] ע' 147}}. | ||
בעקבות אירועים אלו נסע הרב [[יוסף יצחק גוטניק]] ל[[ארץ הקודש]] בברכת הרבי{{הערה|על שאלתו אודות הנסיעה ענה הרבי: {{ציטוטון|באם יעשה כפי שאומר הנני במשך כל הזמן – יסע בשעה טובה ומוצלחת אזכיר על הציון}}}} לפעול למען הקמת ממשלה צרה בראשות מר [[יצחק שמיר]], וכן לפעול על גדולי התורה בקשר לחברי הכנסת ר' [[אליעזר מזרחי]] ור' [[אברהם וורדיגר]]. על מכתבו מ[[כ"ה ניסן]] [[תש"נ]] בו | בעקבות אירועים אלו נסע הרב [[יוסף יצחק גוטניק]] ל[[ארץ הקודש]] בברכת הרבי{{הערה|על שאלתו אודות הנסיעה ענה הרבי: {{ציטוטון|באם יעשה כפי שאומר הנני במשך כל הזמן – יסע בשעה טובה ומוצלחת אזכיר על הציון}}}} לפעול למען הקמת ממשלה צרה בראשות מר [[יצחק שמיר]], וכן לפעול על גדולי התורה בקשר לחברי הכנסת ר' [[אליעזר מזרחי]] ור' [[אברהם וורדיגר]]. על מכתבו מ[[כ"ה ניסן]] [[תש"נ]] בו כתב אודות נסיעתו הצפויה כתב הרבי את ההוראה הבאה: {{ציטוטון|רק באם אפשרי על דעת עצמו – ישאל: במשך כל הארבעים שנה: '''כמה ממנהיגי מועצת גדולי התורה''' – כאלו מומחים לסכנה הצבאית באה"ק? באם היה המדובר בנוגע לבריאות '''סתם''' דבנם היו גם כן נוהגים כן?}}{{הערה|מצילום הכתב יד קודש [https://col.org.il/files/uploads/original/2021/04/60795026ad08c_1618563110.pdf תשורה שלמה - קרינסקי א' אייר תשפ"א] (ע' 4)}}. | ||
==קשריה עם חב"ד== | ==קשריה עם חב"ד== |