אשר גרוסמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 55 בתים ,  2 במרץ 2022
הסרת קישורים עודפים
אין תקציר עריכה
(הסרת קישורים עודפים)
שורה 1: שורה 1:
הרב '''אשר גרוסמן''' (ידוע בכינויו ר' '''אשר מ[[ניקולייב]]''', ?-[[ט"ו חשון]] [[תר"פ]]), היה אחד מגדולי החסידים בתקופת [[אדמו"ר מוהר"ש]] ו[[אדמו"ר הרש"ב]] ומתלמידי החסיד הרב [[הלל מפריטש]]. התעסק בהגהת ה[[תניא]] הוצאת [[וילנא]] [[תר"ס]].
הרב '''אשר גרוסמן''' (ידוע בכינויו ר' '''אשר מ[[ניקולייב]]'''; ? - [[ט"ו חשון]] [[תר"פ]]), היה אחד מגדולי החסידים בתקופת [[אדמו"ר מוהר"ש]] ו[[אדמו"ר הרש"ב]] ומתלמידי החסיד הרב [[הלל מפריטש]]. התעסק בהגהת ה[[תניא]] הוצאת [[וילנא]] [[תר"ס]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד לר' מאיר גרוסמן שהיה [[שוחט ובודק]] בעיר ניקולייב.
נולד לר' מאיר גרוסמן שהיה [[שוחט ובודק]] בעיר ניקולייב.


היה בעל מנגן, אשר [[אדמו"ר מהורש"ב]] התבטא על אחד מניגוניו כי הוא "עוזר בפתיחת הלב, ואיתו אפשר להתפלל בטוב, ולהתרחץ בדמעות חמות"{{מקור}}.  
היה בעל מנגן, אשר [[אדמו"ר מהורש"ב]] התבטא על אחד מניגוניו כי הוא "עוזר בפתיחת הלב, ואיתו אפשר להתפלל בטוב, ולהתרחץ בדמעות חמות"{{מקור}}.


עסק בהדפסת התניא והלקוטי תורה מטעם אדמו"ר הרש"ב.
עסק בהדפסת התניא והלקוטי תורה מטעם אדמו"ר הרש"ב.
שורה 14: שורה 14:
ר' אשר היה מקושר וקרוב מאוד לרביים, ועמו השתמש הרבי הרש"ב להדפיס התניא המפורסם בוילנא תר"ס{{הערה|שמאותה המדורה מודפסת עד היום כל מהדורות התניא.}}.
ר' אשר היה מקושר וקרוב מאוד לרביים, ועמו השתמש הרבי הרש"ב להדפיס התניא המפורסם בוילנא תר"ס{{הערה|שמאותה המדורה מודפסת עד היום כל מהדורות התניא.}}.


הוא אף מוזכר בצורה מיוחדת בשיחות הרבי הריי"צ על בואו ללליבאוויטש{{הערה|בספר השיחות ה'תש"ג עמ' 157 בתרגום חופשי.}} {{ציטוטון|לכבוד שבת פרשת שבת פ' שמות הגיעו.. ר' מאיר-שלמה ור' אשר גראסמאן מניקאלאיעוו...}}.
הוא אף מוזכר בצורה מיוחדת בשיחות הרבי הריי"צ על בואו לליובאוויטש{{הערה|בספר השיחות ה'תש"ג עמ' 157 בתרגום חופשי.}}: {{ציטוטון|לכבוד שבת פרשת שבת פ' שמות הגיעו.. ר' מאיר-שלמה ור' אשר גראסמאן מניקאלאיעוו...}}.


יחס מיוחד ביותר קיים, כאשר אדמו"ר הרש"ב אמר מאמר מיוחד לכבוד הבן מצוה של בנו שמואל, את המאמר ד"ה 'נעשה אדם תרס"ג'{{הערה|1=[http://haoros.com/archive/index.asp?kovetz=878&cat=11&haoro=4 ראו כאן]}}.
יחס מיוחד ביותר קיים, כאשר אדמו"ר הרש"ב אמר מאמר מיוחד לכבוד הבן מצוה של בנו שמואל, את המאמר ד"ה 'נעשה אדם תרס"ג'{{הערה|1=[http://haoros.com/archive/index.asp?kovetz=878&cat=11&haoro=4 ראו כאן]}}.
שורה 21: שורה 21:
מפורסם הסיפור שבברית של [[הרבי]] שחלה בפסח, לא אכל ובמיילא שאר החסידים לא אכלו. על כך אמר רב העיר, הרב [[מאיר שלמה ינובסקי]], סב הרבי, שמכיון שר' אשר הציל את חייו, לא יוכל להקפיד עליו.
מפורסם הסיפור שבברית של [[הרבי]] שחלה בפסח, לא אכל ובמיילא שאר החסידים לא אכלו. על כך אמר רב העיר, הרב [[מאיר שלמה ינובסקי]], סב הרבי, שמכיון שר' אשר הציל את חייו, לא יוכל להקפיד עליו.


כאשר הרב מאיר שלמה נתקף פעם בעצמו במחלת הטיפוס, מחלה שהפילה חללים רבים בתקופה ההיא שלא הצליחו למצוא לה את התרופה המתאימה. מכיון שכך ובכדי למנוע התפשטותה נוהגים היו השלטונות להוציא את החולים למחנה הסגר מבודד הרחק מהעיר באין תרופה למחלתן היו אומללים אלה מתפתלים ביסורהם עד צאת נשמתם ר"ל. פרט לרופא אשר היה מבקר אצלם אחת ליום ונותן להם תרופה להשקיט כאביהם. לא הייתה לאיש שום גישה אליהם. וכך היו נופחים את נשמותיהם בודדים וגלמודים בימיהם ושנותיהם האחרונות עלי אדמות. ככל השאר נלקח אף הוא - רבי מאיר שלמה למחנה ההסגר המרוחק מהעיר בודד ומבודד וחסר אונים. בהוודע הדבר לידידו הנאמן ר' אשר גרוסמן. מיהר למחנה ההסגר וספר [[תניא]] בידו, באין אפשרות להכנס לחדרו נעמד ר' אשר ליד הפתח. והחל לקרוא בקול רם את [[אגרת הקודש - סימן י"א|סימן יא באגרת הקודש]] הפותחת במילים "להשכילך בינה", באגרת זו מבואר כי אין רע יורד מלמעלה. ועל האדם לשמח בכל עת ושעה באמונתו בה' המטיב עמו בכל רגע וכו' והמאמין לא יחוש משום יסורין בעולם וכי הכל טוב בתכלית וכו'. בתום הקריאה עזב ר' אשר את המקום וחזר לביתו, כך חזר ונשנה המחזה במשך שלושים יום רצופים מידי יום ביומו היה יוצא מן העיר אל המחנה הסגור וקורא בקול רם את הפרק התניא הנ"ל, בסופו של דבר יצא מהחולי וסיפר שלאחר ששמע הפרק התניא הנ"ל הרגיש כי מצבו הולך ומשתפר, והרגשתו יותר טובה.
כאשר הרב מאיר שלמה נתקף פעם בעצמו במחלת הטיפוס, מחלה שהפילה חללים רבים בתקופה ההיא שלא הצליחו למצוא לה את התרופה המתאימה. מכיון שכך ובכדי למנוע התפשטותה נוהגים היו השלטונות להוציא את החולים למחנה הסגר מבודד הרחק מהעיר באין תרופה למחלתן היו אומללים אלה מתפתלים ביסורהם עד צאת נשמתם ר"ל. פרט לרופא אשר היה מבקר אצלם אחת ליום ונותן להם תרופה להשקיט כאביהם. לא הייתה לאיש שום גישה אליהם. וכך היו נופחים את נשמותיהם בודדים וגלמודים בימיהם ושנותיהם האחרונות עלי אדמות. ככל השאר נלקח אף הוא - רבי מאיר שלמה למחנה ההסגר המרוחק מהעיר בודד ומבודד וחסר אונים. בהוודע הדבר לידידו הנאמן ר' אשר גרוסמן. מיהר למחנה ההסגר וספר [[תניא]] בידו, באין אפשרות להכנס לחדרו נעמד ר' אשר ליד הפתח. והחל לקרוא בקול רם את [[אגרת הקודש - סימן י"א|סימן יא באגרת הקודש]] הפותחת במילים "להשכילך בינה", באגרת זו מבואר כי אין רע יורד מלמעלה. ועל האדם לשמח בכל עת ושעה באמונתו בה' המטיב עמו בכל רגע וכו' והמאמין לא יחוש משום יסורין בעולם וכי הכל טוב בתכלית וכו'. בתום הקריאה עזב ר' אשר את המקום וחזר לביתו, כך חזר ונשנה המחזה במשך שלושים יום רצופים מדי יום ביומו היה יוצא מן העיר אל המחנה הסגור וקורא בקול רם את הפרק התניא הנ"ל, בסופו של דבר יצא מהחולי וסיפר שלאחר ששמע הפרק התניא הנ"ל הרגיש כי מצבו הולך ומשתפר, והרגשתו יותר טובה.
==הגהת והדפסת התניא==
==הגהת והדפסת התניא==


ב'[[פתח דבר]]' לקונטרס ה"מפתחות.. לספר התניא", כותב הרבי שהשתמש בין היתר ב"מה שתיקן הרה"ח הוו"ח וכו' הר"ר אשר ז"ל שו"ב גראצמאן , הוא שעסק בהגהת והו"ל של התניא הוצאת ווילנא תר"ס – על גליון התניא שלו, וכ"ק מו"ח אדמו"ר [הריי"צ] אמר לי, אשר – בכלל – יש לסמוך עליו בזה".
ב'[[פתח דבר]]' לקונטרס ה"מפתחות.. לספר התניא", כותב הרבי שהשתמש בין היתר ב"מה שתיקן הרה"ח הוו"ח וכו' הר"ר אשר ז"ל שו"ב גראצמאן, הוא שעסק בהגהת והו"ל של התניא הוצאת ווילנא תר"ס – על גליון התניא שלו, וכ"ק מו"ח אדמו"ר [הריי"צ] אמר לי, אשר – בכלל – יש לסמוך עליו בזה".


כשנסתיימה הדפסת "התניא המתוקן" בשנת תר"ס, הגיה אותו הרה"ח ר' אשר מניקוליוב שוב "בעיון נמרץ, ומצא שמונה טעויות-סופר, והדפיסו שמונה דפים אחרים להחליף השמונה דפים שנמצא בהם הטעותים. ולפי דעתו עתה הוא נקי ומבורר בתכלית"{{הערה|על-פי מכתבו של אדמו"ר הרש"ב נ"ע, נעתק ב'כפר חב"ד' גל' 880 עמ' 43.}}.
כשנסתיימה הדפסת "התניא המתוקן" בשנת תר"ס, הגיה אותו הרה"ח ר' אשר מניקוליוב שוב "בעיון נמרץ, ומצא שמונה טעויות-סופר, והדפיסו שמונה דפים אחרים להחליף השמונה דפים שנמצא בהם הטעותים. ולפי דעתו עתה הוא נקי ומבורר בתכלית"{{הערה|על-פי מכתבו של אדמו"ר הרש"ב נ"ע, נעתק ב'כפר חב"ד' גל' 880 עמ' 43.}}.
שורה 34: שורה 34:
==ניגוניו==
==ניגוניו==
*'''[[ניגון לשבת ויום טוב מניקולייב]]''' - [[ניגון נ"ט]] ב[[ספר הניגונים]].
*'''[[ניגון לשבת ויום טוב מניקולייב]]''' - [[ניגון נ"ט]] ב[[ספר הניגונים]].
*'''[[ניגון שמחה לר' אשר מניקולייב]]''' - [[ניגון קמ"א]] ב[[ספר הניגונים]].
*'''[[ניגון שמחה לר' אשר מניקולייב]]''' - [[ניגון קמ"א]] בספר הניגונים.


==משפחתו==
==משפחתו==
שורה 56: שורה 56:
[[קטגוריה:אישים בניקולייב]]
[[קטגוריה:אישים בניקולייב]]
[[קטגוריה:בעלי מנגנים]]
[[קטגוריה:בעלי מנגנים]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תש"פ]]

תפריט ניווט