סידור הבעל שם טוב: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הסרת תווים בלתי נראים, קידוד קישורים)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:סידור הבעל שם טוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אחד מהדפים שבסידור הבעל שם טוב]]
[[קובץ:סידור הבעל שם טוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אחד מהדפים שבסידור הבעל שם טוב]]
הנכס החשוב ביותר ב[[ספרית ליובאוויטש]], הוא '''סידור [[הבעל שם טוב]]''' שנכתב בכתב יד. בקיץ [[תשמ"ה]], בעת [[משפט הספרים]], התייחס לכך הרבי ואמר:
הנכס החשוב ביותר ב[[ספרית ליובאוויטש]], הוא '''סידור [[הבעל שם טוב]]''' שנכתב בכתב יד{{הערה|ההשערה הרווחת שכתב היד הוא של גיסו, רבי [[גרשון מקיטוב]].}}. בקיץ [[תשמ"ה]], בעת [[משפט הספרים]], התייחס לכך הרבי ואמר:


"... נוסף על האמור לעיל בנוגע לכל הספרים השייכים לספריית ליובאוויטש של [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] - ניתוסף הדגשה יתירה בנוגע לספרים יקרי ערך, כולל ובמיוחד סידורו של הבעש"ט, אשר, גם על סידור זה שמו עין למצוא דרכים ותחבולות כיצד להוציאו ולקחתו, ח"ו, מרשותו של כ"ק מו"ח אדמו"ר!
"... נוסף על האמור לעיל בנוגע לכל הספרים השייכים לספריית ליובאוויטש של [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] - ניתוסף הדגשה יתירה בנוגע לספרים יקרי ערך, כולל ובמיוחד סידורו של הבעל שם טוב, אשר, גם על סידור זה שמו עין למצוא דרכים ותחבולות כיצד להוציאו ולקחתו, חס ושלום, מרשותו של כ"ק מו"ח אדמו"ר!


"[[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] לא היה נותן לאף אחד להתקרב ולגעת בסידור קדוש זה, ורק במקרים נדירים היה נותן לגשת ולנשק את הסידור, וזאת - לאחרי הכנה הראויה, טבילה ב[[מקוה]] וכו' וכו'.
"[[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] לא היה נותן לאף אחד להתקרב ולגעת בסידור קדוש זה, ורק במקרים נדירים היה נותן לגשת ולנשק את הסידור, וזאת - לאחרי הכנה הראויה, טבילה ב[[מקוה]] וכו' וכו'.
שורה 8: שורה 8:
== מעלת הסידור ==
== מעלת הסידור ==


בין כתבי חוקרי החסידות נכתב רבות על סידור זה שבו ערך הבעש"ט את תפילותיו, ערך עליות נשמה, המתיק דינים וזרע הרהורי תשובה בלבבות.
בין כתבי חוקרי החסידות נכתב רבות על סידור זה שבו ערך הבעל שם טוב את תפילותיו, ערך עליות נשמה, המתיק דינים וזרע הרהורי תשובה בלבבות.


את הסידור כתב הרה"ק רבי [[גרשון מקיטוב]] גיסו של הבעש"ט. מרתקות במיוחד הן ה'הזכרות' שבסידור זה. בתוך [[תפילת שמונה עשרה]] רשומים שמות בכתב ידם של התלמידים הגדולים - הרה"ק רבי [[יחיאל מיכל מזלוטשוב]] שמבקש עליו על זוגתו ועל בתו, והבקשה היא "שיחזק [[הקב"ה]] לבו לעבודתו ויחי' זרעו". גם הרה"ק רבי [[נחום מטשרנוביל]] ה'מאור עיניים' מזכיר את שמו וכן רבים.
לפי ההשערה הרווחת, את הסידור כתב הרה"ק רבי [[גרשון מקיטוב]] גיסו של הבעש"ט. מרתקות במיוחד הן ה'הזכרות' שבסידור זה. בתוך [[תפילת שמונה עשרה]] רשומים שמות בכתב ידם של התלמידים הגדולים - הרה"ק רבי [[יחיאל מיכל מזלוטשוב]] שמבקש עליו על זוגתו ועל בתו, והבקשה היא "שיחזק [[הקב"ה]] לבו לעבודתו ויחי' זרעו". גם הרה"ק רבי [[נחום מטשרנוביל]] ה'מאור עיניים' מזכיר את שמו וכן רבים.


בסידור ישנם כתמי דם ודמעות בדפים של כוונות תקיעת [[שופר]] והפסוקים שלפניה ולאחריה. ישנה גם גירסה שהסידור ניצל משריפה באחת מתחנותיו, ומשמשו של הבעש"ט הרה"ק רבי [[נחמן מהורודנקא]] הוסיף את החסר בכתב ידו. בכוונות של [[ספירת העומר]] מצורף כתב יד שהינו שונה מהכתב של כל הסידור והוא כנראה כתב היד של מרן הבעש"ט בעצמו.
בסידור ישנם כתמי דם ודמעות בדפים של כוונות תקיעת [[שופר]] והפסוקים שלפניה ולאחריה. ישנה גם גירסה שהסידור ניצל משריפה באחת מתחנותיו, ומשמשו של הבעש"ט הרה"ק רבי [[נחמן מהורודנקא]] הוסיף את החסר בכתב ידו. בכוונות של [[ספירת העומר]] מצורף כתב יד שהינו שונה מהכתב של כל הסידור והוא כנראה כתב היד של מרן הבעש"ט בעצמו.
שורה 26: שורה 26:
== סיפור הגלגולים של הסידור ==
== סיפור הגלגולים של הסידור ==


סיפור גלגוליו של הסידור ידוע רק בחלקו,{{הערה|1בעיקר מתוך מאמר ארוך שפרסם החוקר החסידי הרב [[יהושע מונדשיין]] בקובץ שפתי צדיקים}}:
סיפור גלגוליו של הסידור ידוע רק בחלקו{{הערה|1בעיקר מתוך מאמר ארוך שפרסם החוקר החסידי הרב [[יהושע מונדשיין]] בקובץ שפתי צדיקים}}:


לבעש"ט היה כידוע בן יחיד, הרה"ק רבי [[צבי בן הבעל שם טוב|צבי]], שהיה צדיק נסתר, והוא ירש כפי שמסתבר את הסידור מאביו הקדוש. אחריו עבר הסידור לבנו רבי ישראל שהיה בן גילו וחברו הקרוב של הרה"ק רבי מרדכי מטשערנוביל. באחד ממסעותיו של רבי ישראל הנכד, הוא עצר לחניה ב[[עיירה]] יארוויטש, ושם חש שלא בטוב ולפתע הבין ששעותיו ספורות. הוא קרא לראשי הקהל ואמר להם שיש ברשותו את סידור התפילה של סבו הבעש"ט, ולאחר [[הסתלקות]]ו ימסרו את הסידור לרבי [[מרדכי מטשרנוביל]]. רבי ישראל נפטר ונטמן ואנשי הקהילה נסעו לטשערנוביל לספר את הדברים לרבי מרדכי. הם אמרו לו שהסידור ברשותם והוא יקבלו רק אם יבוא לערוך אצלם שבת. הצדיק מטשערנוביל הסכים, נסע ליארוויטש לשבת וקיבל את הסידור הקדוש.
בנו יחידו של הבעל שם טוב, רבי [[צבי בן הבעל שם טוב|צבי]] היה צדיק נסתר, והוא ירש כפי שמסתבר את הסידור מאביו הקדוש. אחריו עבר הסידור לבנו רבי ישראל שהיה בן גילו וחברו הקרוב של הרה"ק רבי מרדכי מטשערנוביל. באחד ממסעותיו של רבי ישראל הנכד, הוא עצר לחניה ב[[עיירה]] יארוויטש, ושם חש שלא בטוב ולפתע הבין ששעותיו ספורות. הוא קרא לראשי הקהל ואמר להם שיש ברשותו את סידור התפילה של סבו הבעש"ט, ולאחר [[הסתלקות]]ו ימסרו את הסידור לרבי [[מרדכי מטשרנוביל]]. רבי ישראל נפטר ונטמן ואנשי הקהילה נסעו לטשערנוביל לספר את הדברים לרבי מרדכי. הם אמרו לו שהסידור ברשותם והוא יקבלו רק אם יבוא לערוך אצלם שבת. הצדיק מטשערנוביל הסכים, נסע ליארוויטש לשבת וקיבל את הסידור הקדוש.


בעיר קאמינקא התגורר חסיד ונגיד ורבי יצחק ליפסון שמו, והסידור שכן ברשותו שנים רבות. הוא הגיע אליו ככל הנראה מבית טשערנוביל. ייתכן על ידי זוגתו שקיבלה זאת בירושה.
בעיר קאמינקא התגורר חסיד ונגיד ורבי יצחק ליפסון שמו, והסידור שכן ברשותו שנים רבות. הוא הגיע אליו ככל הנראה מבית טשערנוביל. ייתכן על ידי זוגתו שקיבלה זאת בירושה.
שורה 41: שורה 41:


הריי"צ הביא עימו את הסידור ל[[ניו יורק]] יחד עם ספרייתו המפורסמת. בשיחה של הרבי בשנת [[תשמ"ה]] סיפר הרבי שתמיד הייתה לו [[יראה]] גדולה מהסידור הקדוש עד שחשש להתקרב אליו ולגעת בו. רק פעם אחת כש[[אדמו"ר הריי"צ|חותנו]] הורה לו להוציאו ולהראותו לחוקר מסוים, ואז ראה את העמוד שבו ניכרות הדמעות וטיפות דם המאמץ בעבודתו הטהורה של הבעש"ט בימי [[ראש השנה]].
הריי"צ הביא עימו את הסידור ל[[ניו יורק]] יחד עם ספרייתו המפורסמת. בשיחה של הרבי בשנת [[תשמ"ה]] סיפר הרבי שתמיד הייתה לו [[יראה]] גדולה מהסידור הקדוש עד שחשש להתקרב אליו ולגעת בו. רק פעם אחת כש[[אדמו"ר הריי"צ|חותנו]] הורה לו להוציאו ולהראותו לחוקר מסוים, ואז ראה את העמוד שבו ניכרות הדמעות וטיפות דם המאמץ בעבודתו הטהורה של הבעש"ט בימי [[ראש השנה]].
בחודש אדר [[תשפ"ב]] התפרסם לראשונה באופן חופשי צילום מלא של כל הסידור, במסגרת פרוייקט הדיגיטציה של [[ספריית ליובאוויטש]], ובכך הוא הפך לנגיש לעיון עבור כלל הציבור.
לאחר החשיפה, החלו להתעורר פולמוסים שונים בבימות חב"דיות סביב עובדות ופרטים שונים שנחשפו לראשונה, כך לדוגמא החל להתעורר דיון סביב [[מנורה עגולה|צורת המנורה העגולה]] המופיעה בסידור{{הערה|1=[https://col.org.il/news/136644 בסידור הבעש"ט - המנורה עם הפסוקים עגולה | דיון גולשים].}}.


== חשיבותו המיוחדת ==
== חשיבותו המיוחדת ==
30,786

עריכות

תפריט ניווט