ישראל הגר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4 בתים ,  28 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
נולד ב[[ה' אייר]] [[ה'תש"ה]] לאדמו"ר רבי [[משה יהושע הגר]] מויז'ניץ. הוא חתן רבי [[משולם זוסיא טברסקי מצ'רנוביל]]. לאחר פטירתו של אביו ב[[כ' אדר]] [[תשע"ב]], רוב החסידים תמכו בהתמנותו כממלא מקום אביו בכס האדמו"רות. הוא אסר על השתמשות בתואר "כבוד קדושת" לגביו.
נולד ב[[ה' אייר]] [[ה'תש"ה]] לאדמו"ר רבי [[משה יהושע הגר]] מויז'ניץ. הוא חתן רבי [[משולם זוסיא טברסקי מצ'רנוביל]]. לאחר פטירתו של אביו ב[[כ' אדר]] [[תשע"ב]], רוב החסידים תמכו בהתמנותו כממלא מקום אביו בכס האדמו"רות. הוא אסר על השתמשות בתואר "כבוד קדושת" לגביו.


=הפגישות עם הרבי=
==הפגישות עם הרבי==
===ביחידות בחדרו של הרבי===
ב[[כ"ב טבת]] [[תשד"מ]] (אחרי שהורחק מחצר אביו) היה אצל [[הרבי]] ב[[יחידות]] מיוחדת אודתה נוהג להזכיר מפעם לפעם. האדמו"ר הגיע בשעה 8:00 בערב (לערך) ונכנס ליחידות בלווית גיסו הרב טברסקי (בן האדמו"ר מ[[טשרנוביל]]) ושני אברכים נוספים{{הערה|ב[https://drive.google.com/file/d/1Ihs01ELErWf2bTyoaLCgYwM4BcMeEBOf/view יומן התמים צבי הירש רסקין - תלמיד ב-770 באותה תקופה.] נכתב שנכנס עם גיסו, גבאיו ואדם נוסף}} גם חברי [[המזכירות]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חדקוב]], הרב [[יהודה לייב גרונר]], הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] נכנסו. לאחר כחצי שעה יצאו הנוכחים והוא נשאר עם הרבי ביחידות ממש. לאחר חצי שעה נוספת הסתיימה היחידות {{הערה| עפ"י [https://drive.google.com/file/d/1MXr4HedpodCEqD-DXeWq2uWKOg7Oz9iO/view ספר יומן רישומה של שנה] - מיומני תלמידי [[קבוצה]] תשד"מ}}. על פי בקשתו{{הערה|יומן רסקין דלעיל}} היחידות לא הוקלטה.


==ביחידות בחדרו של הרבי==
'''תוכן''' מחציתה הראשון{{הערה|הפרטים דלקמן נדפסו בספר [[רישומה של שנה]] שראה אור קרוב לשעת התרחשות הדברים (בתשמ"ה) עם ההבהרה שזהו "ללא כל אחריות לגבי דיוק הדברים, כמובן, וגם, מטבע הדברים, לא יכולנו לשמור על סדר קדימת ואיחור הדברים", וכן תוך ציון ש"חלק מהנ"ל נמסר ע"י המזכיר [[הריל"ג]] שי' במסיבת מלוה-מלכה מיוחדת של צאצאי אדמו"ר הזקן שהתקיימה במוצש"ק פ' וארא"}}:
בכ"ב טבת [[תשד"מ]] (אחרי שהורחק מחצר אביו) היה אצל [[הרבי]] ב[[יחידות]] מיוחדת אודתה נוהג להזכיר מפעם לפעם. האדמו"ר הגיע בשעה 8:00 בערב (לערך) ונכנס ליחידות בלווית גיסו הרב טברסקי (בן האדמו"ר מ[[טשרנוביל]]) ושני אברכים נוספים{{הערה|ב[https://drive.google.com/file/d/1Ihs01ELErWf2bTyoaLCgYwM4BcMeEBOf/view יומן התמים צבי הירש רסקין - תלמיד ב-770 באותה תקופה.] נכתב שנכנס עם גיסו, גבאיו ואדם נוסף}} גם חברי [[המזכירות]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חדקוב]], הרב [[יהודה לייב גרונר]], הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] נכנסו. לאחר כחצי שעה יצאו הנוכחים והוא נשאר עם הרבי ביחידות ממש. לאחר חצי שעה נוספת הסתיימה היחידות {{הערה| עפ"י [https://drive.google.com/file/d/1MXr4HedpodCEqD-DXeWq2uWKOg7Oz9iO/view ספר יומן רישומה של שנה] - מיומני תלמידי [[קבוצה]] תשד"מ}}. על פי בקשתו{{הערה|יומן רסקין דלעיל}} היחידות לא הוקלטה.
 
'''תוכן''' מחציתה הראשון:{{הערה|הפרטים דלקמן נדפסו בספר [[רישומה של שנה]] שראה אור קרוב לשעת התרחשות הדברים (בתשמ"ה) עם ההבהרה שזהו "ללא כל אחריות לגבי דיוק הדברים, כמובן, וגם, מטבע הדברים, לא יכולנו לשמור על סדר קדימת ואיחור הדברים", וכן תוך ציון ש"חלק מהנ"ל נמסר ע"י המזכיר [[הריל"ג]] שי' במסיבת מלוה-מלכה מיוחדת של צאצאי אדמו"ר הזקן שהתקיימה במוצש"ק פ' וארא"}}:


בתחילת השיחה ביקש הרבי לשמוע דברי תורה מארץ הקודש. בהמשך, עוררם הרבי אודות הדפסת כתבי החסידות של בית וויז'ניץ ואמר כי קיבל סידור שהם הוציאו לאור ובו אי-אלו הוספות וצריך היה להדפיס הרבה יותר. הרבי גם סיפר כי הרבי [[הרש"ב]] מנע מבנו, [[הריי"ץ]] להדפיס את הכתבים שלו ושל אביו, הרבי [[המהר"ש]], למרות שידע את גודל הרצון והתשוקה לכך. אך הרבי הריי"ץ עסק בהדפסת והפצת [[חסידות]] בשופי (אמנם רק עם בואו ל[[ארצות הברית]]). גם ב[[שואה]] - רחמנא ליצלן - הוכח כי אלו שלא הסכימו להדפסת דבריהם ונספו - השם יקום דמם - הרי כתביהם אבדו ואילו מי שמסר את כתביו לדפוס הרי הם קיימים עד היום הזה.
בתחילת השיחה ביקש הרבי לשמוע דברי תורה מארץ הקודש. בהמשך, עוררם הרבי אודות הדפסת כתבי החסידות של בית וויז'ניץ ואמר כי קיבל סידור שהם הוציאו לאור ובו אי-אלו הוספות וצריך היה להדפיס הרבה יותר. הרבי גם סיפר כי הרבי [[הרש"ב]] מנע מבנו, [[הריי"ץ]] להדפיס את הכתבים שלו ושל אביו, הרבי [[המהר"ש]], למרות שידע את גודל הרצון והתשוקה לכך. אך הרבי הריי"ץ עסק בהדפסת והפצת [[חסידות]] בשופי (אמנם רק עם בואו ל[[ארצות הברית]]). גם ב[[שואה]] - רחמנא ליצלן - הוכח כי אלו שלא הסכימו להדפסת דבריהם ונספו - השם יקום דמם - הרי כתביהם אבדו ואילו מי שמסר את כתביו לדפוס הרי הם קיימים עד היום הזה.
שורה 16: שורה 15:
בקשר למנהגים שנדפסו בסידור הנ"ל העיר הרבי כי יש צורך להדפיס את כולם, שכן כתוצאה מכך שהחסידים פזורים במקומות שונים נוצר מצב שכאשר נער נעשה "בר מצוה", אינו יודע כיצד לנהוג בפועל, וגם אביו אינו יודע להורותו... הרי צריך להיות "מנהג אבותיכם בידיכם"...
בקשר למנהגים שנדפסו בסידור הנ"ל העיר הרבי כי יש צורך להדפיס את כולם, שכן כתוצאה מכך שהחסידים פזורים במקומות שונים נוצר מצב שכאשר נער נעשה "בר מצוה", אינו יודע כיצד לנהוג בפועל, וגם אביו אינו יודע להורותו... הרי צריך להיות "מנהג אבותיכם בידיכם"...


בהמשך הדברים דובר אודות [[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]. מישהו מהנוכחים הזכיר שיש מסורת כי [[אדמו"ר הזקן]] חיבר את ה"מהדורא בתרא" לפני ה"מהדורא קמא" ועל כך העיר הרבי שאין מקום לומר זאת בהתאם למסופר ב"הקדמת בני הגאון המחבר" כי תחילת חיבור השולחן ערוך היתה בשבת אדמו"ר הזקן אצל [[המגיד ממעזריטש]] וגם, הוסיף הרבי, ע"ד הרגיל כותבים קודם "מהדורא קמא" ולאחר מכן "מהדורא בתרא"... הרבי אמר גם שב[[השגחה פרטית]] נותרו רק ארבעה סימנים מתוך ה"מהדורה בתרא" ותחילתם "יהודה (בן תימא)...", ב[[שם הוי']] - ויש בכך רמז כי תחילת בריאת העולם הייתה ב[[שם אלוקים]] ("בראשית ברא אלוקים"), אך יש לשאוף להגיע לשם הוי'.  
בהמשך הדברים דובר אודות [[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]. מישהו מהנוכחים הזכיר שיש מסורת כי [[אדמו"ר הזקן]] חיבר את ה"מהדורא בתרא" לפני ה"מהדורא קמא" ועל כך העיר הרבי שאין מקום לומר זאת בהתאם למסופר ב"הקדמת בני הגאון המחבר" כי תחילת חיבור השולחן ערוך היתה בשבת אדמו"ר הזקן אצל [[המגיד ממעזריטש]] וגם, הוסיף הרבי, ע"ד הרגיל כותבים קודם "מהדורא קמא" ולאחר מכן "מהדורא בתרא"... הרבי אמר גם שב[[השגחה פרטית]] נותרו רק ארבעה סימנים מתוך ה"מהדורה בתרא" ותחילתם "יהודה (בן תימא)...", ב[[שם הוי']] - ויש בכך רמז כי תחילת בריאת העולם הייתה ב[[שם אלוקים]] ("בראשית ברא אלוקים"), אך יש לשאוף להגיע לשם הוי'.


בקשר לתוכן היחידות סיפר האדמו"ר לימים כי הרבי דיבר איתו בעניינים הנוגעים לכלל ישראל{{הערה|הודפס בחוברת "פונעם רבינס הויף" של חסידות ויז'ניץ פרשת קורח תשפ"א}}. על פי עדות הרב משה דוד טובק שהשתתף ביחידות דיבר איתו הרבי גם על חוק "[[מיהו יהודי]]"{{הערה|שם=טובק|הרב משה דוד טובק, בראיון לקו "מערכת ויז'ניץ" במספר 0723709000, יום א' פרשת חוקת תשפ"א}}. בין היתר הבטיח לו הרבי שעוד יחזור לגדלותו{{הערה|מפי השמועה}}.
בקשר לתוכן היחידות סיפר האדמו"ר לימים כי הרבי דיבר איתו בעניינים הנוגעים לכלל ישראל{{הערה|הודפס בחוברת "פונעם רבינס הויף" של חסידות ויז'ניץ פרשת קורח תשפ"א}}. על פי עדות הרב משה דוד טובק שהשתתף ביחידות דיבר איתו הרבי גם על חוק "[[מיהו יהודי]]"{{הערה|שם=טובק|הרב משה דוד טובק, בראיון לקו "מערכת ויז'ניץ" במספר 0723709000, יום א' פרשת חוקת תשפ"א}}. בין היתר הבטיח לו הרבי שעוד יחזור לגדלותו{{הערה|מפי השמועה}}.


==בניחום אבלים אחר הסתלקות הרבנית==
===בניחום אבלים אחר הסתלקות הרבנית===
בכ"ז שבט [[תשמ"ח]], במהלך ימי ה[[שבעה]] על [[הרבנית חיה מושקא]] הגיע לנחם את הרבי ששהה אז בבביתו ברחוב פרדידנט. בהזדמנות זו אמר לו הרבי: "'''העילוי ד"אווירא דארץ ישראל" שייך גם ל"שוכני עפר" על ידי המחילות המקשרות בין בתי החיים שבחוץ לארץ עם ארץ ישראל. ויהי רצון שבקרוב ממש נזכה לראות בעיני בשר ש"הקיצו ורננו שוכני עפר" וכולם יחדיו נפגשים בארץ ישראל בשמחה וטוב לבב'''"{{הערה|התוועדויות תש"מח ח"ב ע' 624}}. לימים ציין את התרשמותו בביקור זה מהפשטות והצניעות של הבית.
בכ"ז שבט [[תשמ"ח]], במהלך ימי ה[[שבעה]] על [[הרבנית חיה מושקא]] הגיע לנחם את הרבי ששהה אז בביתו ברחוב פרדידנט. בהזדמנות זו אמר לו הרבי: "'''העילוי ד"אווירא דארץ ישראל" שייך גם ל"שוכני עפר" על ידי המחילות המקשרות בין בתי החיים שבחוץ לארץ עם ארץ ישראל. ויהי רצון שבקרוב ממש נזכה לראות בעיני בשר ש"הקיצו ורננו שוכני עפר" וכולם יחדיו נפגשים בארץ ישראל בשמחה וטוב לבב'''"{{הערה|התוועדויות תש"מח ח"ב ע' 624}}. לימים ציין את התרשמותו בביקור זה מהפשטות והצניעות של הבית.


==בחלוקת הדולרים==  
===בחלוקת הדולרים===
(לפחות) פעמיים עבר ב[[חלוקת דולרים]] של [[יום ראשון]]:
(לפחות) פעמיים עבר ב[[חלוקת דולרים]] של [[יום ראשון]]:


בקיץ [[תשמ"ט]] עבר יחד עם הרב [[אהרן שפירא]]. כשניגשו לרבי העניק הרבי לרב שפירא דולר והרב גרונר אמר שזה שפירא מ[[ארץ ישראל]], הרבי הגיב בחיוך ש"ארץ ישראל" זה לא סימן והמזכיר אמר שהוא מ[[פרדס כ"ץ]] ואז נתן לו הרבי דולר נוסף באומרו: "'''פאר''' [=עבור] '''הפצת המעיינות אין''' [=ב]'''בני ברק בקרוב ממש'''". לאחר שעברו הביע האדמו"ר את השתאותו מכך שהרבי זכר שפרדס כ"ץ הינה שכונה בתוך בני ברק...  
בקיץ [[תשמ"ט]] עבר יחד עם הרב [[אהרן שפירא]]. כשניגשו לרבי העניק הרבי לרב שפירא דולר והרב גרונר אמר שזה שפירא מ[[ארץ ישראל]], הרבי הגיב בחיוך ש"ארץ ישראל" זה לא סימן והמזכיר אמר שהוא מ[[פרדס כ"ץ]] ואז נתן לו הרבי דולר נוסף באומרו: "'''פאר''' [=עבור] '''הפצת המעיינות אין''' [=ב]'''בני ברק בקרוב ממש'''". לאחר שעברו הביע האדמו"ר את השתאותו מכך שהרבי זכר שפרדס כ"ץ הינה שכונה בתוך בני ברק...


בכ' סיון [[תנש"א]] שוב עבר בחלוקה ולאחר שהמזכיר הרב יהודה לייב גרונר הציגו בירכו הרבי: "'''ברכה והצלחה'''". הוא הציג את בנו כשאומר שנהיה עכשיו [[חתן]] והרבי בירכו: "שיהיה בשעה טובה, ובנין עדי עד" ונתן לו דולר עבור עצמו ודולר "'''עבור השידוך, עבור החתונה'''". לחתן נתן הרבי עוד שני [[דולר]] באומרו: "'''פאר צוזאמען איר מיטן כלה''' [=עבורך ועבור הכלה], '''זאל זיין''' [=שיהיה] '''בנין עד עד ובנים ובנות עוסקים בתורה ומצוותיה ע"פ תורת החסידות, בשורות טובות והצלחה רבה'''. לאחר מכן הציג הוא בן נוסף באומרו שהוא ראוי כבר לעשות שידוך והרבי שאל: '''"הוא כבר לאחרי שמונה עשרה שנים?'''" והוא השיב: "הוא בשנה השמונה עשרה", והרבי ענה: "'''נו, אין די זאכן''' [=בדברים אלו] '''הרי "כל המקדים הרי זה משובח"'''"{{הערה|'חדשות 770 בית חיינו - גל' 91'}}.
בכ' סיון [[תנש"א]] שוב עבר בחלוקה ולאחר שהמזכיר הרב יהודה לייב גרונר הציגו בירכו הרבי: "'''ברכה והצלחה'''". הוא הציג את בנו כשאומר שנהיה עכשיו [[חתן]] והרבי בירכו: "שיהיה בשעה טובה, ובנין עדי עד" ונתן לו דולר עבור עצמו ודולר "'''עבור השידוך, עבור החתונה'''". לחתן נתן הרבי עוד שני [[דולר]] באומרו: "'''פאר צוזאמען איר מיטן כלה''' [=עבורך ועבור הכלה], '''זאל זיין''' [=שיהיה] '''בנין עד עד ובנים ובנות עוסקים בתורה ומצוותיה ע"פ תורת החסידות, בשורות טובות והצלחה רבה'''. לאחר מכן הציג הוא בן נוסף באומרו שהוא ראוי כבר לעשות שידוך והרבי שאל: '''"הוא כבר לאחרי שמונה עשרה שנים?'''" והוא השיב: "הוא בשנה השמונה עשרה", והרבי ענה: "'''נו, אין די זאכן''' [=בדברים אלו] '''הרי "כל המקדים הרי זה משובח"'''"{{הערה|'חדשות 770 בית חיינו - גל' 91'}}.


==בחלוקת דולרים בזאל הגדול==
===בחלוקת דולרים בזאל הגדול===
ב[[א' תמוז]] [[תש"נ]] עבר בתחילת חלוקת הדולרים שב[[זאל הגדול]] שהתקיימה אחרי [[תפילת ערבית]] וכשניגש ביקש בלחש דבר מה במשך רגעים ארוכים, והרבי בירך: "'''בשורות טובות, בטוב הנראה והנגלה, זאל ער זיין געזונט''' [=שהוא יהי' בריא]", נתן לו עוד דולר והוסיף: "'''בשורות טובות כפלים לתושיה'''"{{הערה| על פי [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=57513 סרט הוידאו] ו[https://drive.google.com/file/d/1ofVqsY5uIPbRekTctL1Tvh0ncXMw0uCG/view יומן אחד התלמידים שהיה אז ב-770]}}.
ב[[א' תמוז]] [[תש"נ]] עבר בתחילת חלוקת הדולרים שב[[זאל הגדול]] שהתקיימה אחרי [[תפילת ערבית]] וכשניגש ביקש בלחש דבר מה במשך רגעים ארוכים, והרבי בירך: "'''בשורות טובות, בטוב הנראה והנגלה, זאל ער זיין געזונט''' [=שהוא יהי' בריא]", נתן לו עוד דולר והוסיף: "'''בשורות טובות כפלים לתושיה'''"{{הערה| על פי [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=57513 סרט הוידאו] ו[https://drive.google.com/file/d/1ofVqsY5uIPbRekTctL1Tvh0ncXMw0uCG/view יומן אחד התלמידים שהיה אז ב-770]}}.


=הקשר עם חב"ד=
==הקשר עם חב"ד==
ר' ישראל אומר, כי על ידי לימוד בספר ה[[תניא]], מקבלים הבנה ברורה ומעמיקה יותר בכל ספרי ה[[חסידות]] ואכן ידיו רב לו בחסידות חב"ד ואף בתורתו של הרבי.
ר' ישראל אומר, כי על ידי לימוד בספר ה[[תניא]], מקבלים הבנה ברורה ומעמיקה יותר בכל ספרי ה[[חסידות]] ואכן ידיו רב לו בחסידות חב"ד ואף בתורתו של הרבי.


תפריט ניווט