ראש השנה לחסידות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,076 בתים ,  26 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


==מקור הביטוי==
==מקור הביטוי==
מקור הביטוי הוא מאגרת קודש מאת [[אדמו"ר הרש"ב]] משנת [[תרס"ב]], בה מבאר הרבי את מעלת חג הגאולה [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] ועניינו כראש השנה ל[[דא"ח]]. [[אדמו"ר הריי"צ]] כינה את אגרת קדש זו בשם '''"מאמר ראש השנה של חסידות"'''{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15688&st=&pgnum=26 הרצאה ע"ד האגרת בהקדמת קונטרס ומעין עמ' 24].}}.
מקור הביטוי הוא מאגרת קודש מאת [[אדמו"ר הרש"ב]] משנת [[תרס"ב]], בה מבאר הרבי את מעלת חג הגאולה [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] ועניינו כראש השנה ל[[דא"ח]]. [[אדמו"ר הריי"צ]] כינה את אגרת קודש זו בשם '''"מאמר ראש השנה של חסידות"'''{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15688&st=&pgnum=26 הרצאה ע"ד האגרת בהקדמת קונטרס ומעין עמ' 24].}}.


האגרת הוקראה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]] במעמד החגיגה המרכזית של י"ט כסלו בישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]] ופעלה רושם אדיר. לאחר מכן נעתקה באלפי העתקות ונשלחה לכל מקומות מושבות החסידים. בהמשך נדפסה כהקדמה ל[[לוח היום יום]] על ידי [[הרבי]].
האגרת הוקראה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]] במעמד החגיגה המרכזית של י"ט כסלו בישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]] ופעלה רושם אדיר. לאחר מכן נעתקה באלפי העתקות ונשלחה לכל מקומות מושבות החסידים. בהמשך נדפסה כהקדמה ל[[לוח היום יום]] על ידי [[הרבי]].


===נוסח אגרת הקודש===
===נוסח אגרת הקודש===
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=האגרת נדפסה בקונטרס ומעין ע' 17. "היום יום" בתחלתו. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' רנט|תוכן=ב"ה. יום ד' ט"ז כסלו תרס"ב לפ"ק, מאסקאוו.
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=נדפס בקונטרס ומעין ע' 17. "היום יום" בתחלתו. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א עמ' רנט|תוכן=ב"ה. יום ד' ט"ז כסלו תרס"ב לפ"ק, מאסקאוו.
   
   
בני שי', תתאספו בי"ט כסלו הבאה עלינו לטובה, הלומדים וראשיהם ומוריהם ומשגיחיהם ותשמחו בשמחת החג אשר פדה בשלום נפשינו ואור וחיות נפשינו ניתן לנו, וקרוב הדבר אשר היום הזה הוא ראש השנה לדא"ח אשר הנחילנו אבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע זי"ע, והיא היא תורת הבעל שם טוב ז"ל.
בני שי', תתאספו בי"ט כסלו הבאה עלינו לטובה, הלומדים וראשיהם ומוריהם ומשגיחיהם ותשמחו בשמחת החג אשר פדה בשלום נפשינו ואור וחיות נפשינו ניתן לנו, וקרוב הדבר אשר היום הזה הוא ראש השנה לדא"ח אשר הנחילנו אבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע זי"ע, והיא היא תורת הבעל שם טוב ז"ל.
שורה 31: שורה 31:


בנוסח האגרת כפי שנדפסה על ידי הרבי בהקדמת היום יום וכן בהעתקות של אדמו"ר הריי"צ הושמטו המילים "וקרוב הדבר" שכתב אדמו"ר הרש"ב באגרת ש"וקרוב הדבר אשר היום הזה הוא ראש השנה לדא"ח".
בנוסח האגרת כפי שנדפסה על ידי הרבי בהקדמת היום יום וכן בהעתקות של אדמו"ר הריי"צ הושמטו המילים "וקרוב הדבר" שכתב אדמו"ר הרש"ב באגרת ש"וקרוב הדבר אשר היום הזה הוא ראש השנה לדא"ח".
 
כאשר החסידים שהתגוררו ב[[בריסק]] קיבלו את מכתבו של אדמו"ר הרש"ב בו הוא עושה את י"ט כסלו לראש השנה החסידי – היה בדעתם לקבוע את יום השמחה – כתשלומין לי"ט כסלו שכבר עבר – ב[[פורים קטן]]. כאשר ר' [[חיים מבריסק]] שמע על כך, אמר: "אין מערבין שמחה ובשמחה, וראוי הוא יום טוב של י"ט כסלו לקבוע ברכה בפני עצמו".
באותה שנה - תרס"ב, לאחר י"ט כסלו, כאשר החסידים במקומות מושבותם נודע להם ממכתבו של אדמו"ר הרש"ב בו הוא עושה את י"ט כסלו לראש השנה החסידי, חסידים רבים חשו צורך לחגוג את י"ט כסלו מחדש.
 
כאשר החסידים שהתגוררו ב[[בריסק]] קיבלו את מכתבו של אדמו"ר הרש"ב – היה בדעתם לקבוע את יום השמחה – כתשלומין לי"ט כסלו שכבר עבר – ב[[פורים קטן]]. כאשר ר' [[חיים מבריסק]] שמע על כך, אמר: "אין מערבין שמחה ובשמחה, וראוי הוא יום טוב של י"ט כסלו לקבוע ברכה בפני עצמו".
   
   
ואילו החסידים ב[[קרמנצ'וג]] קבעו שלושה ימים של שמחה (ט"ז, י"ז וי"ח שבט) וגם הרבנים המשתייכים לחסידי פולין, כמו רבי ישראל יעקב והרב טרשצ'נסקי, רקדו בלא בגדל העליון. ואמרו: חב"ד ברוך-השם חיה. יתן ה' שגם חג"ת – כלומר, חסידי פולין - יחיו"...
ואילו החסידים ב[[קרמנצ'וג]] קבעו שלושה ימים של שמחה (ט"ז, י"ז וי"ח שבט) וגם הרבנים המשתייכים לחסידי פולין, כמו רבי ישראל יעקב והרב טרשצ'נסקי, רקדו בלא בגדל העליון. ואמרו: חב"ד ברוך-השם חיה. יתן ה' שגם חג"ת – כלומר, חסידי פולין - יחיו"...
שורה 40: שורה 42:
בשיחת ליל כ' כסלו [[תרצ"ב]], במלאת שלושים שנה לכתיבת אגרת הקודש של אדמו"ר הרש"ב, דיבר אדמו"ר הריי"צ על מהותה של האיגרת שהיא מ"גילויי האהבה הפנימית של הוד כ"ק אאמו"ר.. אל תלמידי ישיבת תומכי תמימים ואל אנ"ש" ואמר שכפי המבואר בתורת החסידות שבראש השנה כל רגע הוא יקר, כי הרי זה ה"ראש" של השנה, ביום זה נערך הדין ומשפט על כל השנה ועל ההשפעה הכללית של כל השנה. כך היום - י"ט כסלו - הוא ראש השנה של חסידות וחסידים.. יום טוב נצחי".
בשיחת ליל כ' כסלו [[תרצ"ב]], במלאת שלושים שנה לכתיבת אגרת הקודש של אדמו"ר הרש"ב, דיבר אדמו"ר הריי"צ על מהותה של האיגרת שהיא מ"גילויי האהבה הפנימית של הוד כ"ק אאמו"ר.. אל תלמידי ישיבת תומכי תמימים ואל אנ"ש" ואמר שכפי המבואר בתורת החסידות שבראש השנה כל רגע הוא יקר, כי הרי זה ה"ראש" של השנה, ביום זה נערך הדין ומשפט על כל השנה ועל ההשפעה הכללית של כל השנה. כך היום - י"ט כסלו - הוא ראש השנה של חסידות וחסידים.. יום טוב נצחי".


[[הרבי מלך המשיח]] ביאר בשיחותיו עניינים רבים מתוך אגרת קודש זו. כמו כן ביאר את משמעות התאריך שהאגרת נושאת - [[ט"ז כסלו]], החל בחציו השני של החודש בו אור הלבנה פוחת והולך משום שמתקרבת אל המאור, השמש, להיות כמותה, חיבור עליונים ותחתונים שזה עניינה של תורת החסידות{{הערה|שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב.}}.
[[הרבי מלך המשיח]] ביאר בשיחותיו עניינים רבים מתוך אגרת קודש זו. כמו כן ביאר את משמעות התאריך שהאגרת נושאת - [[ט"ז כסלו]], החל בחציו השני של החודש בו אור הלבנה פוחת והולך משום שמתקרבת אל המאור, השמש, להיות כמותה, חיבור עליונים ותחתונים שזה עניינה של תורת החסידות{{הערה|שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב. ובהערה 106 בשיחה התייחס הרבי לכך ש"בשנה זו מלאו תשעים שנה להכרזה שי"ט כסלו הוא ראש השנה לתורת החסידות, שמאז ניתוסף "שטורעם" מיוחד בהפצת המעיינות חוצה ע"י "חיילי בית דוד" שלוחמים "מלחמת בית דוד" ומנצחים את אלה "אשר חרפו עקבות משיחך" (כדברי כ"ק אדנ"ע בהשיחה הידועה) – כפי שכבר נעשה בשלימות בסיומה של שנת הפ"ט שמסיימים מזמור פ"ט (בגימט' פדה) בתהלים באופן ד"ברוך ה' לעולם אמן ואמן", ועתה נמצאים בשנת הצדי"ק, הקשורה עם ביאת משיח צדקנו ובנין ביהמ"ק השלישי.."}}.


==הכנה לראש השנה לחסידות==
==הכנה לראש השנה לחסידות==
[[אדמו"ר הריי"צ]] דיבר{{הערה|שם=י"ט כסלו תש"ד}} על כך שבהיות שי"ט כסלו הוא ראש השנה לחסידות, לא יכול להיות [[ראש השנה]] לפני שקודם לכן יהיה [[ערב ראש השנה]] ולפני כן את ימי הסליחות ולפני ימי הסליחות את [[חודש אלול]] "[[אני לדודי ודודי לי]]", ובפרט את י"ב הימים שלפני ראש השנה שהם כנגד י"ב החדשים של השנה החולפת שבכל יום מי"ב ימים אלו צריך לערוך דין וחשבון על החודש של חדשי השנה המכוון לאותו יום.
[[אדמו"ר הריי"צ]] דיבר{{הערה|שם=י"ט כסלו תש"ד}} על כך שבהיות שי"ט כסלו הוא ראש השנה לחסידות, לא יכול להיות [[ראש השנה]] לפני שקודם לכן יהיה [[ערב ראש השנה]] ולפני כן את [[ימי הסליחות]] ולפני כן את [[חודש אלול]] "[[אני לדודי ודודי לי]]", ובפרט את י"ב הימים שלפני ראש השנה שהם כנגד י"ב החודשים של השנה החולפת שבכל יום מי"ב ימים אלו צריך לערוך דין וחשבון על החודש של חודשי השנה המכוון לאותו יום.


כך גם בי"ט כסלו ראש השנה לחסידות ישנו הערב ראש השנה וכו' וכן את י"ב הימים שבהם לומדים את השיעורים היומיים בספר התניא ובהם את אגרת הקדש "[[קונטרס אחרון - פרק ט'|הוכח תוכיח]]".
כך גם בי"ט כסלו ראש השנה לחסידות ישנו הערב ראש השנה וכו' וכן את י"ב הימים שבהם לומדים את השיעורים היומיים בספר התניא ובהם את אגרת הקדש "[[קונטרס אחרון - פרק ט'|הוכח תוכיח]]".
שורה 72: שורה 74:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש כסלו]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
11,167

עריכות

תפריט ניווט