ראש השנה לחסידות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הסרת ההפניה לדף י"ט כסלו - חג הגאולה)
תגית: הסרת הפניה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
[[קובץ:ראש השנה לדא"ח.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|אגרת קודש בגוף יד כתב קודשו של אדמו"ר הרש"ב בה מכנה את י"ט כסלו כ"ראש השנה לדא"ח"]]
[[קובץ:ראש השנה לדא"ח.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|אגרת קודש בגוף יד כתב קודשו של אדמו"ר הרש"ב בה מכנה את י"ט כסלו כ"ראש השנה לדא"ח"]]
'''ראש השנה לחסידות (ל[[דא"ח]])''' הוא תואר שנתגלה על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] ליום [[חג הגאולה י"ט כסלו]] הנחוג מדי שנה לזכר שחרור מייסד [[חסידות חב"ד]], רבי '''[[שניאור זלמן מלאדי]]''' (המכונה "אדמו"ר הזקן"), מהכלא ה[[רוסיה|רוסי]] ביום זה בשנת [[תקנ"ט]] (29 בנובמבר 1798).
'''ראש השנה לחסידות (ל[[דא"ח]])''' הוא תואר שנתגלה על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] ליום [[חג הגאולה י"ט כסלו]] הנחוג מדי שנה לזכר שחרור מייסד [[חסידות חב"ד]], רבי '''[[שניאור זלמן מלאדי]]''' (המכונה "אדמו"ר הזקן"), מהכלא ה[[רוסיה|רוסי]] ביום זה בשנת [[תקנ"ט]] (29 בנובמבר 1798).
שורה 37: שורה 36:
החסידים ב[[וילנא]] ערכו סעודה גדולה מיד כאשר הגיע לידיהם מכתבו של הרבי. אחד מרבני וילנא ששמע על הסעודה שעורכים החסידים ועל כך שהם מתייחסים לי"ט כסלו כאל ראש השנה – מיהר לספר זאת לגאון הרב [[חיים עוזר גרודזנסקי]], ומילא פיו שחוק באמרו כי במשנה נזכרו רק ארבעה ראשי שנים, ואילו אצל החסידים הם חמישה. השיב הגאון לאותו מלהג שלמרות שהיה חבר הבית-דין ונחשב בין גדולי הרבנים, אבל הנהיג כמה קוּלוֹת בסדר ד[[בה"ב]] ו[[יום כיפור קטן]] ועוד בענייני הנהגה, מה שהגאון ר' חיים עוזר הצטער על זה, וכשסיפר לו על אודות האגרת דר"ה של חסידות השיב הגאון ר' חיים עוזר: "בא זיי קומט צו און בא אונז ווערט ווייניקער" (=אצלם נוסף עוד, ואצלנו פוחת){{הערה|קונטרס ומעין, בהקדמה, עמ' 25.}}.
החסידים ב[[וילנא]] ערכו סעודה גדולה מיד כאשר הגיע לידיהם מכתבו של הרבי. אחד מרבני וילנא ששמע על הסעודה שעורכים החסידים ועל כך שהם מתייחסים לי"ט כסלו כאל ראש השנה – מיהר לספר זאת לגאון הרב [[חיים עוזר גרודזנסקי]], ומילא פיו שחוק באמרו כי במשנה נזכרו רק ארבעה ראשי שנים, ואילו אצל החסידים הם חמישה. השיב הגאון לאותו מלהג שלמרות שהיה חבר הבית-דין ונחשב בין גדולי הרבנים, אבל הנהיג כמה קוּלוֹת בסדר ד[[בה"ב]] ו[[יום כיפור קטן]] ועוד בענייני הנהגה, מה שהגאון ר' חיים עוזר הצטער על זה, וכשסיפר לו על אודות האגרת דר"ה של חסידות השיב הגאון ר' חיים עוזר: "בא זיי קומט צו און בא אונז ווערט ווייניקער" (=אצלם נוסף עוד, ואצלנו פוחת){{הערה|קונטרס ומעין, בהקדמה, עמ' 25.}}.


וראה לקו"ד ח"ד תשנט, ב ואילך.
בשיחת ליל כ' כסלו [[תרצ"ב]], במלאת שלושים שנה לכתיבת אגרת הקודש של אדמו"ר הרש"ב, דיבר אדמו"ר הריי"צ על מהותה של האיגרת שהיא מ"גילויי האהבה הפנימית של הוד כ"ק אאמו"ר.. אל תלמידי ישיבת תומכי תמימים ואל אנ"ש" ואמר שכפי המבואר בתורת החסידות שבראש השנה כל רגע הוא יקר, כי הרי זה ה"ראש" של השנה, ביום זה נערך הדין ומשפט על כל השנה ועל ההשפעה הכללית של כל השנה. כך היום - י"ט כסלו - הוא ראש השנה של חסידות וחסידים.. יום טוב נצחי".


[[הרבי מלך המשיח]] ביאר בשיחותיו עניינים רבים מתוך אגרת קודש זו. כמו כן ביאר את משמעות התאריך שהאגרת נושאת - [[ט"ז כסלו]], החל בחציו השני של החודש בו אור הלבנה פוחת והולך משום שמתקרבת אל המאור, השמש, להיות כמותה, חיבור עליונים ותחתונים שזה עניינה של תורת החסידות.
[[הרבי מלך המשיח]] ביאר בשיחותיו עניינים רבים מתוך אגרת קודש זו. כמו כן ביאר את משמעות התאריך שהאגרת נושאת - [[ט"ז כסלו]], החל בחציו השני של החודש בו אור הלבנה פוחת והולך משום שמתקרבת אל המאור, השמש, להיות כמותה, חיבור עליונים ותחתונים שזה עניינה של תורת החסידות.
11,694

עריכות

תפריט ניווט