48
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 19: | שורה 19: | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
[[הרבי]] הסביר שהצלחתו של אליעזר במציאת כלה ליצחק היה משום שהלך בכוחו של המשלח - אברהם{{הערה|תורת מנחם, תשכ"ג, ח"א, עמ' 211 ואילך.}}. | [[הרבי]] הסביר שהצלחתו של אליעזר במציאת כלה ליצחק היה משום שהלך בכוחו של המשלח - אברהם{{הערה|תורת מנחם, תשכ"ג, ח"א, עמ' 211 ואילך.}}. | ||
על אמרת חז"ל ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"{{הערה|שם=מכילתא}}, ביאר הרבי ש"[[עבד]]" ענינו [[ביטול]] ו[[קבלת עול]], וכוונת האימרה היא ש"עבדי אבות" - שהעבודה של האבות בקבלת עול, חשובה יותר וממהוה בסיס לתורתן של בנים{{הערה|ליקוטי שיחות, חלק א' פרשת חיי שרה.}}. | על אמרת חז"ל ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"{{הערה|שם=מכילתא}}, ביאר הרבי ש"[[עבד]]" ענינו [[ביטול]] ו[[קבלת עול]], וכוונת האימרה היא ש"עבדי אבות" - שהעבודה של האבות בקבלת עול, חשובה יותר וממהוה בסיס לתורתן של בנים{{הערה|ליקוטי שיחות, חלק א' פרשת חיי שרה.}}. | ||
במהלך שנות הנשיאות הסביר [[הרבי]] פעמים רבות את ההגדרה המדויקת של אליעזר כשליח וזאת על בסיס החקירה המפורסמת של [[הרשב"א]] מהו הגדר המדויק של "שלוחו של אדם כמותו" וזאת בשלושה אופנים: א. התוצאה שנובעת מהפעולה היא מתייחסת למשלח ב. עצם הפעולה עצמה היא זו שנחשבת שהמשלח עשה אותה ג. היד הפועלת את הפעולה היא מתייחסת כיד המשלח עצמו. אליעזר היה השליח באופן הגבוה ביותר. | |||
הרבי בשיחה משנת [[תשנ"ב]]{{הערה|[[דבר מלכות חיי שרה]].}} הסביר את שליחותו של אליעזר באופן עמוק יותר כפי שלא הוסבר בכל השנים שלפנ"ז, וזאת שאליעזר היה שליח של [[אברהם אבינו]] באופן הגבוה ביותר מכל הדרגות של שליח, ולא סתם אלא "עד כמותו דהמשלח ממש" עד כדי שמה שמומבא בפירש"י שאליעזר היה מחזר אחר עילה להשיא את ביתו לאברהם - אף זה היה חלק מן השליחות. שליחות זו מסביר הרבי לא היתה שליחות לשידוך בין יצחק ורבקה גרידא אלא פעולת [[יחוד מ"ה וב"נ]] יחוד [[הנשמה]] עם [[הגוף]] ואת השליחות הזו יכל לקיים רק אליעזר במעמד ומצב של שליח, כיון שההתכנות ליצור שליח כמותו דהמשלח הוא רק במצב שמוצאים מכנה משותף וענין אחד בשניהם ("השתוות"), ועל ידו אני יכול לטעון מה לי כי ידו הטכנית של ההוא פועל את הפעולה ומה לי כי ידו של השני, הלא לפועל שניהם מבטאים מציאות אחת שרק ההתבטאות הטכנית מתבצעת בשניהם? וא"כ ככל שהשליח יותר מאיר בו המציאות המאוחדת בינו ובין המשלח כך דרגתו כשליח עולה בג' הדרגות הנ"ל.{{הערה|וכמובן שהעניין הזה צריך להשתקף בפעולה שלמענה ממנים את השליח, וכמ"ש ברמב"ם הל' אישות ובטור שאין שליח עושה שליח בקידושין לפי שאינו בר הכי (עיין הערה 18 שבשיחה)}} | |||
ולכן כיון שאליעזר היה בטל ביותר עד כדי הדרגא הכי גבוהה בשליח, כיון שהאיר בו שהוא ואברהם נועדו לבטא את השי"ת בעולם לכן יכל הוא ליישם את יחוד מ"ה וב"נ -נשמה וגוף, שהם גם שטחית סותרים זת את זה שהנשמה מאיר בה גילוי אלוקות משא"כ בגוף, וע"י שמתגלה בשניהם [[העצם]] כלומר המכנה המשותף ביניהם ששניהם ביטוי של הקב"ה ונועדו לפעול דירה לו ית' עי"ז נוצר הייחוד הלזה. ואליעזר שענין המכנה המשותף בינו לבין אברהם האיר בו התגלתה אליו חזרה המציאות הזו בעולם בנישואי יצחק ורבקה{{הערה|זאת על בסיס מה שמוסבר בריבוי ספרי חסידות אודות "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם העליון"}}. ויחוד זה צריך להתגלות בעולם ע"י מעשנו ועבודתנו שאנו כולנו שלוחיו של נשיא הדור אנו צריכים לבטא את מציאות השי"ת בעולם "לעשות לו ית' [[דירה בתחתונים]]" בעצמו ובחלקו בעולם, ובימינו העבודה צריכה להיות חדורה בשליחות הכי עיקרית "קבלת פני משיח צדקנו", וכך עי"ז יבוא משיח צדקנו עצמו שהוא גם שליח (כמ"ש "שלח נא ביד תשלח"{{הערה|כמוסבר במדרש לקח טוב על אתר}}) ויהיה שלימות יחוד מ"ה וב"נ שהתחילו להיפעל אז -בנישואי יצחק ורבקה. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:חומש בראשית]] | [[קטגוריה:חומש בראשית]] |
עריכות