רבי שניאור זלמן מליאדי (אדמו"ר הזקן): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 35: שורה 35:
שניאור זלמן אובחן כילד מסודר בזמנים ובלימודים. היתה לו הצלחה גדולה בידיעת התורה ואף את הענין הקשה ביותר בתורה הבין לכל פרטיו. ב[[י"ז בכסלו]] [[תק"י]] התקבל ר' שניאור זלמן לשמש ה[[חבריא קדישא]] בעיירה [[ליאזנא]], עד הבר מצווה שלו. ובגיל 16, באור ל[[י"ז כסלו]] [[תקכ"א]], התקבל לאחד מחברי ה'חבריא קדישא'{{הערה|ראה [[בית רבי (ספר)|בית רבי]] פרק א', והדיונים בהערות שם.}}. הוא היה בקי בסידור "שער השמים" של ה[[של"ה]], והתנהג לפי הנהגות השל"ה.  
שניאור זלמן אובחן כילד מסודר בזמנים ובלימודים. היתה לו הצלחה גדולה בידיעת התורה ואף את הענין הקשה ביותר בתורה הבין לכל פרטיו. ב[[י"ז בכסלו]] [[תק"י]] התקבל ר' שניאור זלמן לשמש ה[[חבריא קדישא]] בעיירה [[ליאזנא]], עד הבר מצווה שלו. ובגיל 16, באור ל[[י"ז כסלו]] [[תקכ"א]], התקבל לאחד מחברי ה'חבריא קדישא'{{הערה|ראה [[בית רבי (ספר)|בית רבי]] פרק א', והדיונים בהערות שם.}}. הוא היה בקי בסידור "שער השמים" של ה[[של"ה]], והתנהג לפי הנהגות השל"ה.  


בגיל שמונה כתב פירוש על התורה שכלל את הפירושים של [[רש"י]], [[אבן עזרא]] ו[[רמב"ן]]. בהיותו בן עשר חלם חלום נורא, והנה הוא יושב בחדר השני של [[בית הכנסת]] ב[[ליאזנא]] ולומד, והנה נכנס רבי ראובן בעל-שם ואומר לו שהוא נתבע לדין, ומצווה עליו להיכנס ל[[בית הכנסת]]. כשנכנס ראה והנה בית-דין יושב ליד השולחן הדרומי ושלושה זקנים בעלי הדרת פנים עומדים בריחוק מקום. כשנכנס רמז להם האמצעי מאלה שישבו ליד השולחן הדרומי שיגשו, ואותו הוליך רבי ראובן בעל-שם אל השולחן. הדיינים ישבו עטופי טלית והזקנים היו לבושים בגדים לבנים, ובגשתם פנה הקיים היושב באמצע אל רבנו הזקן ואמר:
בגיל שמונה כתב פירוש על התורה שכלל את הפירושים של [[רש"י]], [[אבן עזרא]] ו[[רמב"ן]]. בהיותו בן עשר חלם [[חלום]], בו הוא יושב בחדר השני של [[בית הכנסת]] ב[[ליאזנא]] ולומד, ולחדר רבי ראובן בעל-שם ואומר לו שהוא נתבע לדין, ומצווה עליו להיכנס ל[[בית הכנסת]]. כשנכנס ראה אדמו"ר הזקו [[בית-דין]] שיושב ליד השולחן הדרומי ושלושה זקנים עומדים ליד. כשנכנס רמז להם האמצעי מהבית דים שיגשו, ואותו הוליך רבי ראובן בעל-שם אל השולחן. הדיינים נגשו והחלו לדבר לעבר אדמו"ר הזקן:{{ציטוטון|שלושה זקנים אלה, [[רש"י]], האבן עזרא וה[[רמב"ן]], תובעים אותך לדין תורה, על שאתה רוצה לשלול את זכותם מלהיות מזכי הרבים מלהגות וללמוד בפירושיהם, על ידי פירושך הכלול משלושת הפירושים.}}, אדמו"ר הזקן נבהל מהדברים, והבטיח שישרוף את פירושו. לאחר פנו אליו הזקנים ובירכו אותו שיחדש [[חידושי תורה]] ודרכי עבודה ב[[עבודת ה']].


שלושה זקנים אלה, [[רש"י]], האבן עזרא וה[[רמב"ן]], תובעים אותך לדין תורה, על שאתה רוצה לשלול את זכותם מלהיות מזכי הרבים מלהגות וללמוד בפירושיהם, על ידי פירושך הכלול משלושת הפירושים. דברים לא היו לרבנו הזקן במה להתנצל, ויאמר בתום לבבו ומתוך בכי רב ישרוף את פירושו. ועדיין הזקנים את ידיהם על ראשו ויברכוהו שיצליח בלימודו, ויחדש חידושי תורה ודרכי עבודה בעבודתו ה', אשר אלפים ורבבות מישראל בכל הדורות, עד ביאת משיח, ילכו לאורו. בקיצור משנתו, התכתב אל ליבו וידאג מאוד וישב בתענית, וכשחלם חלום זה עוד שתי פעמים, שרף את פירושו{{הערה|רשימת כ"ק אדמו"ר הריי"צ, בטאון חב"ד גיליון 19-20{{מקור}}}}.
לאחר שהתעורר התענה אדמו"ר הזקן, ולאחר שחלם בשנית שרף את פירושו{{הערה|רשימת כ"ק אדמו"ר הריי"צ, בטאון חב"ד גיליון 19-20.}}.


בהיותו בן תשע לקחו אביו לעיירה [[ליובאוויטש]] ללמוד תורה אצל הגאון ר' יששכר דב. כשמלאו לרבינו הזקן אחת עשרה שנים, כשנתיים לאחר הגיעו לליובאוויטש, אמר רבי יששכר דב לרבי ברוך שבנו אינו זקוק עוד למלמדים, ור' ברוך לקח אותו לביתו בליאזנא.
בהיותו בן תשע לקחו אביו לעיירה [[ליובאוויטש]] ללמוד תורה אצל הגאון ר' יששכר דב. כשמלאו לרבינו הזקן אחת עשרה שנים, כשנתיים לאחר הגיעו לליובאוויטש, אמר רבי יששכר דב לרבי ברוך שבנו אינו זקוק עוד למלמדים, ור' ברוך לקח אותו לביתו בליאזנא.

תפריט ניווט