שתי מתנות שהן ארבע: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  21 בפברואר 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נבתינת הדם על קרנות המזבח, באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - נתינות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבע צדדי המזבח.
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות המזבח, באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - נתינות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבע צדדי המזבח.


מקום הנתינה הוא בקרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.
מקום הנתינה הוא בקרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.
שורה 9: שורה 9:
רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמא מזרחית צפונית, נותן פעמיים, בצד המזרחי של הקרן ובצד הצפוני של הקרן. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט מאליו לשתי הצדדים, כמין אות כ"ף פשוטה.
רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמא מזרחית צפונית, נותן פעמיים, בצד המזרחי של הקרן ובצד הצפוני של הקרן. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט מאליו לשתי הצדדים, כמין אות כ"ף פשוטה.


ההוכחה כי זריקת דם העולה הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם העולה צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית לא יתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
ההוכחה כי זריקת דם העולה הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם העולה צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא יתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.


== קרן דרומית מזרחית ==
== קרן דרומית מזרחית ==


הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא לפי שחלק זה היה בחלקו של יהודה, שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של יהודה, שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.


הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן.
הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן.
39,916

עריכות

תפריט ניווט