רשימות כ"ק אדמו"ר שליט"א: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שיחזור חלקי
(שיחזור חלקי)
שורה 27: שורה 27:
== פירסום הרשימות ==
== פירסום הרשימות ==


=== לפני שנת [[תשנ"ד]] ===
=== לפני שנת תשנ"ד ===


מתחילת קיץ [[תשנ"ב]] פורסמו כמה וכמה רשימות בקבצים [[צדי"ק למלך]], ובספר [[תורת מנחם התוועדויות]] חלק א' בתחילתו.
מתחילת קיץ [[תשנ"ב]] פורסמו כמה וכמה רשימות בקבצים [[צדי"ק למלך]], ובספר [[תורת מנחם התוועדויות]] חלק א' בתחילתו.
שורה 35: שורה 35:
בשנת [[תשס"ט]] "מרכז החסד - [[מטה משיח נתניה]]" ערכו ליקוט מקיף של כל הרשימות שפירסם הרבי בעצמו, והדפיסו אותם בקונטרס תחת השם 'ליקוטי רשימות'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1aeE7p6AuuQ4Uu5dr7wZrYDtcnBkuVB_Y/view?usp=drivesdk 'ליקוטי רשימות' שהרבי אישר להדפיסם].}}.
בשנת [[תשס"ט]] "מרכז החסד - [[מטה משיח נתניה]]" ערכו ליקוט מקיף של כל הרשימות שפירסם הרבי בעצמו, והדפיסו אותם בקונטרס תחת השם 'ליקוטי רשימות'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1aeE7p6AuuQ4Uu5dr7wZrYDtcnBkuVB_Y/view?usp=drivesdk 'ליקוטי רשימות' שהרבי אישר להדפיסם].}}.


=== אחרי תשנ"ד ===
=== אחרי שנת תשנ"ד ===


לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הוציאו חלק מחברי ועד [[אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות ממקומם, והחלו לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות מדי שבוע. החוברות התפרסמו החל מחודש כסלו תשנ"ה עד תחילת שנת [[תש"ס]]. בשל סגנונו הקצר של הרבי ברשימותיו (שנכתבו לעצמו, ולא לפירסום), ערכו המוציאים לאור פענוח והסבר לדברי הרבי. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הוציאו חלק מחברי ועד [[אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות ממקומם, והחלו לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות מדי שבוע. החוברות התפרסמו החל מחודש כסלו תשנ"ה עד תחילת שנת [[תש"ס]]. בשל סגנונו הקצר של הרבי ברשימותיו (שנכתבו לעצמו, ולא לפירסום), ערכו המוציאים לאור פענוח והסבר לדברי הרבי. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).
שורה 51: שורה 51:
האסיפה הונחתה על ידי ר' [[חיים שאול ברוק (קראון הייטס)|חיים שאול ברוק]], מנהל [[ועד הנחות בלה"ק]].
האסיפה הונחתה על ידי ר' [[חיים שאול ברוק (קראון הייטס)|חיים שאול ברוק]], מנהל [[ועד הנחות בלה"ק]].


בתחילת האסיפה הובהר שפירסום הרשימות הוא באחריות אגו"ח ומטרת האסיפה מסתכמת בהידברות על אופן הדפסתם ופירסומם בלבד. בשונה מהנכתב בהזמנה לנאספים שמטרת האסיפה היא לדון "הן בדבר עצם ההוצאה לאור והן בהאופנים השונים כו'"{{הערה|הרב [[שלום יעקב חזן]], נדפס בקובץ [https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/edit?resourcekey=0-9XfRK4MCgl-tJ4knTxjsAw חיים שנים ישלם] עמ' 25.}}.
בתחילת האסיפה הובהר שפירסום הרשימות הוא באחריות אגו"ח ומטרת האסיפה מסתכמת בהידברות על אופן הדפסתם ופירסומם בלבד. בשונה מהנכתב בהזמנה לנאספים שמטרת האסיפה היא לדון "הן בדבר עצם ההוצאה לאור והן בהאופנים השונים כו'"{{הערה|הרב [[שלום יעקב חזן]], נדפס בקובץ [https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם] עמ' 25.}}.


=== דיונים נוספים ===
=== דיונים נוספים ===


בהמשך לאסיפת אגו"ח הנזכרת התכנסו כמאתיים חסידי חב"ד מ[[ארץ הקודש]] וקראו לא ללמוד ברשימות כיוון שהרבי מעולם לא נתן אותם לפירסום{{דרוש מקור}}. עד היום ישנם הנמנעים מלימוד ברשימות אלו, ומצטטים את דברי הרבי נגד לקיחת כתבים מרשותם של רבותינו נשיאנו והוצאה לאור מתורתם ללא רשות, ובפרט דברי הרבי בקשר לרשימות אלו שמהם עולה, לטענתם, כי אין רצונו לפרסמם{{הערה|מענה הרבי משנת תשמ"ז : "('''כנראה''' לא הדפסתי מרשימותי - לפועל) א"כ לא יוסיפו זה - עד שימצאו '''בהנדפס'''".}}. בנוסף לדיון אודות הלימוד, הם טוענים שעצם הנגיעה וההוצאה של הכתבים מהמגירה, כמו עוד מאות חפצים ומכתבים אחרים אסורה בתכלית ומצטטים את דברי הרבי משנת תשמ"ה שההוצאה של דברים השייכים לרבי מרשותו הופכת אותם ל"פצצה חיה" ואת המקום בו נמצאים למקום סכנה מוחשית עבור דייריו ועבור כל הנמצאים שם{{הערה|קובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/edit?resourcekey=0-9XfRK4MCgl-tJ4knTxjsAw חיים שנים ישלם]" ברוקלין, תשע"ח, עמוד 4 ואילך.}}. טענתם העיקרית היא - שעד עצם היום הזה, הרשימות לא חזרו למקומם. כמו כן מוסיפים את דברי הרבי לאחר פטירתו של אברהם פריז שרק לאנשים כמהו ישנה רשות לגנוב, אך לא לכל אדם.
בהמשך לאסיפת אגו"ח הנזכרת התכנסו כמאתיים חסידי חב"ד מ[[ארץ הקודש]] וקראו לא ללמוד ברשימות כיוון שהרבי מעולם לא נתן אותם לפירסום{{דרוש מקור}}. עד היום ישנם הנמנעים מלימוד ברשימות אלו, ומצטטים את דברי הרבי נגד לקיחת כתבים מרשותם של רבותינו נשיאנו והוצאה לאור מתורתם ללא רשות, ובפרט דברי הרבי בקשר לרשימות אלו שמהם עולה, לטענתם, כי אין רצונו לפרסמם{{הערה|מענה הרבי משנת תשמ"ז : "('''כנראה''' לא הדפסתי מרשימותי - לפועל) א"כ לא יוסיפו זה - עד שימצאו '''בהנדפס'''".}}. בנוסף לדיון אודות הלימוד, הם טוענים שעצם הנגיעה וההוצאה של הכתבים מהמגירה, כמו עוד מאות חפצים ומכתבים אחרים אסורה בתכלית ומצטטים את דברי הרבי משנת תשמ"ה שההוצאה של דברים השייכים לרבי מרשותו הופכת אותם ל"פצצה חיה" ואת המקום בו נמצאים למקום סכנה מוחשית עבור דייריו ועבור כל הנמצאים שם{{הערה|קובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" ברוקלין, תשע"ח, עמוד 4 ואילך.}}. טענתם העיקרית היא - שעד עצם היום הזה, הרשימות לא חזרו למקומם. כמו כן מוסיפים את דברי הרבי לאחר פטירתו של אברהם פריז שרק לאנשים כמהו ישנה רשות לגנוב, אך לא לכל אדם.


כנגד זאת טוענים המצדדים בלימוד הרשימות שדברי הרבי התייחסו להדפסה שלא ברשות הגוף המוסמך להחליט בנושא שהינו [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]], ואין לערער על החלטתו. כמו כן מצטטים את דברי הרבי ב[[משפט הספרים]] שאפילו אלו שאינם מבינים ש[[הרבי הריי"צ]] בחיים, ולכן לא הייתה ירושה, מבינים שהספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד, ולא לאדם פרטי, ועל סמך זה טוענים שגם ההחלטה על הרשימות ושאר החפצים של [[הרבי]] היא בסמכות אגו"ח{{הערה|1=טענתם הובאה בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B2RSCtd3E7gUZUM0VGVIZmRQbk4tWVNwWUtYMDBDQXZTemd3/view דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני]", ע' 8 ואילך.}}.
כנגד זאת טוענים המצדדים בלימוד הרשימות שדברי הרבי התייחסו להדפסה שלא ברשות הגוף המוסמך להחליט בנושא שהינו [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]], ואין לערער על החלטתו. כמו כן מצטטים את דברי הרבי ב[[משפט הספרים]] שאפילו אלו שאינם מבינים ש[[הרבי הריי"צ]] בחיים, ולכן לא הייתה ירושה, מבינים שהספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד, ולא לאדם פרטי, ועל סמך זה טוענים שגם ההחלטה על הרשימות ושאר החפצים של [[הרבי]] היא בסמכות אגו"ח{{הערה|1=טענתם הובאה בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B2RSCtd3E7gUZUM0VGVIZmRQbk4tWVNwWUtYMDBDQXZTemd3/view דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני]", ע' 8 ואילך.}}.


הרב [[שלום יעקב חזן]] פירסם מאמר ב[[שבועון בית משיח]] ובו הצביע על בעיות רבות בתהליך פרסום הרשימות{{הערה|המאמר נדפס שוב בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/edit?resourcekey=0-9XfRK4MCgl-tJ4knTxjsAw חיים שנים ישלם]" הנ"ל, בע' 23 (בהשמטות קלות).}}; אך לא שלל את הפרסום, והוסיף שהוא אישית שמח ממנו. הוא אף פרסם מספר [[הערות התמימים ואנ"ש|הערות]] על הרשימות.
הרב [[שלום יעקב חזן]] פירסם מאמר ב[[שבועון בית משיח]] ובו הצביע על בעיות רבות בתהליך פרסום הרשימות{{הערה|המאמר נדפס שוב בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" הנ"ל, בע' 23 (בהשמטות קלות).}}; אך לא שלל את הפרסום, והוסיף שהוא אישית שמח ממנו. הוא אף פרסם מספר [[הערות התמימים ואנ"ש|הערות]] על הרשימות.


== ראו גם ==
== ראו גם ==
שורה 70: שורה 70:
* הרב [[שלום יעקב חזן]], '''הרשימות הגנוזות''', [[שבועון בית משיח]] גליון 41 עמ' 27
* הרב [[שלום יעקב חזן]], '''הרשימות הגנוזות''', [[שבועון בית משיח]] גליון 41 עמ' 27
* הרב [[יהושע מונדשיין]], [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=105&lang=hebrew '''אור חדש אור גנוז'''].
* הרב [[יהושע מונדשיין]], [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=105&lang=hebrew '''אור חדש אור גנוז'''].
* [https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/edit?resourcekey=0-9XfRK4MCgl-tJ4knTxjsAw חיים שניים ישלם], [[ד' סיוון]] [[תשע"ח]]


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==

תפריט ניווט