רשימות כ"ק אדמו"ר שליט"א: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שיחזור
(עריכה)
(שיחזור)
שורה 2: שורה 2:
ה'''רשימות''' הינם כתבים אותם כתב [[הרבי]] לעצמו. רובם של הכתבים נשמרו אצל הרבי ורובם לא ניתנו על ידו לפירסום, מלבד חלקים נבחרים{{הערה|ביניהם: ב[[ספר המאמרים תרס"ו]], ב[[היום יום]], ב[[אגרות קודש]], ב[[ספר המנהגים]], בהערותיו על [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]] של [[אדמו"ר הריי"צ]] ול[[מניח|מניחי]] ה[[שיחות]] כשהתעוררו קשיים.}}, כשאז ציין "מרשימותי" או "מילקוט דרשימותי".
ה'''רשימות''' הינם כתבים אותם כתב [[הרבי]] לעצמו. רובם של הכתבים נשמרו אצל הרבי ורובם לא ניתנו על ידו לפירסום, מלבד חלקים נבחרים{{הערה|ביניהם: ב[[ספר המאמרים תרס"ו]], ב[[היום יום]], ב[[אגרות קודש]], ב[[ספר המנהגים]], בהערותיו על [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]] של [[אדמו"ר הריי"צ]] ול[[מניח|מניחי]] ה[[שיחות]] כשהתעוררו קשיים.}}, כשאז ציין "מרשימותי" או "מילקוט דרשימותי".


לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], לאחר דיון ארוך שנערך בנושא, החליטו מחברי [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]] להוציא לאור את הרשימות שנשמרו על ידי הרבי ב[[חדר הרבי|חדרו הקדוש]] במגירת שולחנו{{הערה|ע"פ עדות הרב [[מנחם מענדל גרונר]] המחברות עמדו על השולחן (ו[[הרבי]] הראה פעמים רבות קטעים מתוכם ל[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]]) לאחר כ"ז אדר הכניס ה[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]] את המחברות למגירה (כדי שהרופאים הגויים לא יתנהגו בהם בביזיון) הובא בספר [[חשבונו של עולם (ספר)|חשבונו של עולם]] לר' [[בנימין ליפקין]].}}, והוציאו אותם לאור בסדרת ספרים בשם "רשימות". היו שיצאו נגד ביצוע דבר זה.
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] הוציאו חלק מחברי [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות שנשמרו על ידי הרבי ב[[חדר הרבי|חדרו הקדוש]] במגירת שולחנו{{הערה|ע"פ עדות הרב [[מנחם מענדל גרונר]] המחברות עמדו על השולחן (ו[[הרבי]] הראה פעמים רבות קטעים מתוכם ל[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]]) לאחר כ"ז אדר הכניס ה[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]] את המחברות למגירה (כדי שהרופאים הגויים לא יתנהגו בהם בביזיון) הובא בספר [[חשבונו של עולם (ספר)|חשבונו של עולם]] לר' [[בנימין ליפקין]].}}, והוציאו אותם לאור בסדרת ספרים בשם "רשימות". למהלך זה התנגדו הרבה מרבני חב"ד.


== חלקי הרשימות ==
== חלקי הרשימות ==
שורה 31: שורה 31:


===אחרי תשנ"ד===
===אחרי תשנ"ד===
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הוציאו חברי ועד [[אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות ממקומם, והחלו לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות מדי שבוע. החוברות התפרסמו החל מחודש כסלו תשנ"ה עד תחילת שנת [[תש"ס]]. בשל סגנונו הקצר של הרבי ברשימותיו (שלא נכתבו בסגנון ספר שעתיד לצאת לאור), ערכו המוציאים לאור פענוח והסבר לדברי הרבי. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הוציאו חלק מחברי ועד [[אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות ממקומם, והחלו לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות מדי שבוע. החוברות התפרסמו החל מחודש כסלו תשנ"ה עד תחילת שנת [[תש"ס]]. בשל סגנונו הקצר של הרבי ברשימותיו (שנכתבו לעצמו, ולא לפירסום), ערכו המוציאים לאור פענוח והסבר לדברי הרבי. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).


בשנת [[תשע"ח]], הדפיס [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] כמה קטעים מהרשימות בפיענוח מחודש{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=109621 דיווח והחוברת הראשונה, באתר col]}}, במסגרת מבצע "כתבית יהבית".
בשנת [[תשע"ח]], הדפיס [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] כמה קטעים מהרשימות בפיענוח מחודש{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=109621 דיווח והחוברת הראשונה, באתר col]}}, במסגרת מבצע "כתבית יהבית".
שורה 39: שורה 39:


===אסיפת אגו"ח===
===אסיפת אגו"ח===
האסיפה הראשונה{{דרושה הבהרה|"הראשונה" - היו עוד אסיפות?}} כונסה על ידי חברי [[אגו"ח]] ביום [[ב' אייר]] [[תשנ"ה]] ליד [[770]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=110684 תמונות מהאסיפה, באתר col].}}. באסיפה השתתפו משפיעים, שלוחים ועסקנים: הרב [[יואל כהן]], הרב [[שלום בער לוין]] (נציג אגו"ח), הרב [[אברהם יצחק שם טוב]], הרב [[שניאור זלמן גופין]], הרב [[משה מרדכי ארנשטיין]], הרב [[משולם זושא אלפרוביץ']], הרב [[שלמה זרחי]], הרב [[אברהם ברוך יצחק גרליצקי]], הרב [[מנחם מענדל גורדון]] ([[לונדון]]), הרב [[דוד רסקין]], הרב [[משה הרסון]], הרב [[אריה לייב קפלן]], הרב [[אהרן חיטריק]], הרב [[יהושע מונדשיין]], הרב [[אלתר אליהו פרידמן]], הרב [[יוסף יצחק הבלין]], הרב [[אליהו מטוסוב]], הרב [[יוסף וינברג]] ור' יוסף ברוך פרידמן.
האסיפה הראשונה{{דרושה הבהרה|"הראשונה" - היו עוד אסיפות?}} כונסה על ידי מספר חברי [[אגו"ח]] ביום [[ב' אייר]] [[תשנ"ה]] ליד [[770]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=110684 תמונות מהאסיפה, באתר col].}}. באסיפה השתתפו משפיעים, שלוחים ועסקנים: הרב [[יואל כהן]], הרב [[שלום בער לוין]] (נציג אגו"ח), הרב [[אברהם יצחק שם טוב]], הרב [[שניאור זלמן גופין]], הרב [[משה מרדכי ארנשטיין]], הרב [[משולם זושא אלפרוביץ']], הרב [[שלמה זרחי]], הרב [[אברהם ברוך יצחק גרליצקי]], הרב [[מנחם מענדל גורדון]] ([[לונדון]]), הרב [[דוד רסקין]], הרב [[משה הרסון]], הרב [[אריה לייב קפלן]], הרב [[אהרן חיטריק]], הרב [[יהושע מונדשיין]], הרב [[אלתר אליהו פרידמן]], הרב [[יוסף יצחק הבלין]], הרב [[אליהו מטוסוב]], הרב [[יוסף וינברג]] ור' יוסף ברוך פרידמן.


האסיפה הונחתה על ידי ר' [[חיים שאול ברוק (קראון הייטס)|חיים שאול ברוק]], מנהל [[ועד הנחות בלה"ק]].
האסיפה הונחתה על ידי ר' [[חיים שאול ברוק (קראון הייטס)|חיים שאול ברוק]], מנהל [[ועד הנחות בלה"ק]].
שורה 46: שורה 46:


===דיונים נוספים===
===דיונים נוספים===
בהמשך לאסיפת אגו"ח הנזכרת התכנסו כמאתיים חסידי חב"ד מ[[ארץ הקודש]]{{דרוש מקור}} וקראו לא ללמוד ברשימות כיוון שהרבי מעולם לא נתן אותם לפירסום{{דרוש מקור}}. עד היום ישנם הנמנעים מלימוד ברשימות אלו, ומצטטים את דברי הרבי נגד לקיחת כתבים מרשותם של רבותינו נשיאנו והוצאה לאור מתורתם ללא רשות, ובפרט דברי הרבי בקשר לרשימות אלו שמהם עולה, לטענתם, כי אין רצונו לפרסמם{{הערה|מענה הרבי משנת תשמ"ז : "('''כנראה''' לא הדפסתי מרשימותי - לפועל) א"כ לא יוסיפו זה - עד שימצאו '''בהנדפס'''".}}. בנוסף לדיון אודות הלימוד, הם טוענים שעצם הנגיעה וההוצאה של הכתבים מהמגירה, כמו עוד מאות חפצים ומכתבים אחרים אסורה בתכלית ומצטטים את דברי הרבי משנת תשמ"ה שההוצאה של דברים השייכים לרבי מרשותו הופכת אותם ל"פצצה חיה" ואת המקום בו נמצאים למקום סכנה מוחשית עבור דייריו ועבור כל הנמצאים שם{{הערה|קובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" ברוקלין, תשע"ח, עמוד 4 ואילך.}}. טענתם העיקרית היא - שעד עצם היום הזה, הרשימות לא חזרו למקומם. כמו כן מוסיפים את דברי הרבי לאחר פטירתו של אברהם פריז שרק לאנשים כמהו ישנה רשות לגנוב, אך לא לכל אדם.
בהמשך לאסיפת אגו"ח הנזכרת התכנסו כמאתיים חסידי חב"ד מ[[ארץ הקודש]] וקראו לא ללמוד ברשימות כיוון שהרבי מעולם לא נתן אותם לפירסום{{דרוש מקור}}. עד היום ישנם הנמנעים מלימוד ברשימות אלו, ומצטטים את דברי הרבי נגד לקיחת כתבים מרשותם של רבותינו נשיאנו והוצאה לאור מתורתם ללא רשות, ובפרט דברי הרבי בקשר לרשימות אלו שמהם עולה, לטענתם, כי אין רצונו לפרסמם{{הערה|מענה הרבי משנת תשמ"ז : "('''כנראה''' לא הדפסתי מרשימותי - לפועל) א"כ לא יוסיפו זה - עד שימצאו '''בהנדפס'''".}}. בנוסף לדיון אודות הלימוד, הם טוענים שעצם הנגיעה וההוצאה של הכתבים מהמגירה, כמו עוד מאות חפצים ומכתבים אחרים אסורה בתכלית ומצטטים את דברי הרבי משנת תשמ"ה שההוצאה של דברים השייכים לרבי מרשותו הופכת אותם ל"פצצה חיה" ואת המקום בו נמצאים למקום סכנה מוחשית עבור דייריו ועבור כל הנמצאים שם{{הערה|קובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" ברוקלין, תשע"ח, עמוד 4 ואילך.}}. טענתם העיקרית היא - שעד עצם היום הזה, הרשימות לא חזרו למקומם. כמו כן מוסיפים את דברי הרבי לאחר פטירתו של אברהם פריז שרק לאנשים כמהו ישנה רשות לגנוב, אך לא לכל אדם.


כנגד זאת טוענים המצדדים בלימוד הרשימות שדברי הרבי התייחסו להדפסה שלא ברשות הגוף המוסמך להחליט בנושא שהינו [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]], ואין לערער על החלטתו, שכן הרבי נתן לחברי אגו"ח את האחריות והזכות על כך. כמו כן מצטטים את דברי הרבי ב[[משפט הספרים]] שאפילו אלו שאינם מבינים ש[[הרבי הריי"צ]] בחיים, ולכן לא הייתה ירושה, מבינים שהספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד, ולא לאדם פרטי, ועל סמך זה טוענים שגם ההחלטה על הרשימות ושאר החפצים של [[הרבי]] היא בסמכות אגו"ח{{הערה|1=טענתם הובאה בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B2RSCtd3E7gUZUM0VGVIZmRQbk4tWVNwWUtYMDBDQXZTemd3/view דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני]", ע' 8 ואילך.}}.
כנגד זאת טוענים המצדדים בלימוד הרשימות שדברי הרבי התייחסו להדפסה שלא ברשות הגוף המוסמך להחליט בנושא שהינו [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]], ואין לערער על החלטתו. כמו כן מצטטים את דברי הרבי ב[[משפט הספרים]] שאפילו אלו שאינם מבינים ש[[הרבי הריי"צ]] בחיים, ולכן לא הייתה ירושה, מבינים שהספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד, ולא לאדם פרטי, ועל סמך זה טוענים שגם ההחלטה על הרשימות ושאר החפצים של [[הרבי]] היא בסמכות אגו"ח{{הערה|1=טענתם הובאה בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B2RSCtd3E7gUZUM0VGVIZmRQbk4tWVNwWUtYMDBDQXZTemd3/view דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני]", ע' 8 ואילך.}}.
 
כמו כן, בעוד שרוב כתביו ורשימותיו של הרבי נשלחו על ידו לשריפה{{הערה|הובא בארוכה בספר "חשבונו של עולם"}}, בתקופה בה סידר את חדרו, השאיר הרבי את מחברות אלו על שולחן חדרו  - באופן גלוי, דבר שנתן גושפנקא מסויימת לכך שכן הוא רצונו, שיוציאו אותם לאור.


הרב [[שלום יעקב חזן]] פירסם מאמר ב[[שבועון בית משיח]] ובו הצביע על בעיות רבות בתהליך פרסום הרשימות{{הערה|המאמר נדפס שוב בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" הנ"ל, בע' 23 (בהשמטות קלות).}}; אך לא שלל את הפרסום, והוסיף שהוא אישית שמח ממנו. הוא אף פרסם מספר [[הערות התמימים ואנ"ש|הערות]] על הרשימות.
הרב [[שלום יעקב חזן]] פירסם מאמר ב[[שבועון בית משיח]] ובו הצביע על בעיות רבות בתהליך פרסום הרשימות{{הערה|המאמר נדפס שוב בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" הנ"ל, בע' 23 (בהשמטות קלות).}}; אך לא שלל את הפרסום, והוסיף שהוא אישית שמח ממנו. הוא אף פרסם מספר [[הערות התמימים ואנ"ש|הערות]] על הרשימות.

תפריט ניווט