185
עריכות
מ (אליהו ב. העביר את הדף משתמש:אליהו ב./ברכת שהחיינו לשם ברכת שהחיינו בלי להשאיר הפניה) |
(קידוד קישורים) |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
| רוחב = 25% | | רוחב = 25% | ||
| כותרת = ברכת שהחיינו | | כותרת = ברכת שהחיינו | ||
| תוכן = בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, | | תוכן = בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, | ||
{{ש}}שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה | {{ש}}שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה | ||
}} | }} | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
הגמרא{{הערה|ברכות נט, ב}} מביאה [[ברייתא]] אודות כך: "על שלו הוא אומר ברוך שהחיינו וקיימנו, על שלו ועל של חבירו אומר ברוך הטוב והמטיב". כלומר שברכת שהחיינו היא על טובה הבאה לאדם לבדו, כמו אדם שקיבל ירושה ואין עוד יורשים מלבדו. אך טובה הבאה לאדם ויש עמו שותף בדבר מברך "ברוך אתה.. הטוב והמטיב". | הגמרא{{הערה|ברכות נט, ב}} מביאה [[ברייתא]] אודות כך: "על שלו הוא אומר ברוך שהחיינו וקיימנו, על שלו ועל של חבירו אומר ברוך הטוב והמטיב". כלומר שברכת שהחיינו היא על טובה הבאה לאדם לבדו, כמו אדם שקיבל ירושה ואין עוד יורשים מלבדו. אך טובה הבאה לאדם ויש עמו שותף בדבר מברך "ברוך אתה.. הטוב והמטיב". | ||
וכן נפסק להלכה ש"כל שמחת לבב הבאה לאדם מטובת עולם הזה חייב לברך עליה ואם אין עמו שותף בטובה מברך שהחיינו ואם יש עמו שותף בטובה מברך הטוב והמטיב"{{הערה|סדר ברכות הנהנין פרק י"ב, א}}. | וכן נפסק להלכה ש"כל שמחת לבב הבאה לאדם מטובת עולם הזה חייב לברך עליה ואם אין עמו שותף בטובה מברך שהחיינו ואם יש עמו שותף בטובה מברך הטוב והמטיב"{{הערה|סדר ברכות הנהנין פרק י"ב, א}}. | ||
==זמני הברכה== | ==זמני הברכה== | ||
שורה 24: | שורה 24: | ||
ב[[תקיעת שופר]] ביום השני של [[ראש השנה]] ילבש הבעל תוקע בגד חדש ויהיה עליו בשעת ברכת שהחיינו{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/2/600/7.htm שו"ע אדמו"ר הזקן תר, ז]}}. [[הרבי]] כשהיה בעל תוקע ביום ב' דראש השנה שם מטפחת לבנה חדשה לצווארו וכך בירך שהחיינו. | ב[[תקיעת שופר]] ביום השני של [[ראש השנה]] ילבש הבעל תוקע בגד חדש ויהיה עליו בשעת ברכת שהחיינו{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/2/600/7.htm שו"ע אדמו"ר הזקן תר, ז]}}. [[הרבי]] כשהיה בעל תוקע ביום ב' דראש השנה שם מטפחת לבנה חדשה לצווארו וכך בירך שהחיינו. | ||
ב[[יום טוב שני של גלויות]] יש לברך ברכת שהחיינו ב[[קידוש]] על מנת שלא יבואו לזלזל ביום טוב זה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh3/1/490/1.htm?q= | ב[[יום טוב שני של גלויות]] יש לברך ברכת שהחיינו ב[[קידוש]] על מנת שלא יבואו לזלזל ביום טוב זה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh3/1/490/1.htm?q=שהחיינו שו"ג אדמו"ר הזקן תצ, א]}}, ונהוג לאכול פרי חדש, המצריך גם הוא ברכת שהחיינו, ולכוון בברכה על היום ועל הפרי. המנהג הוא לאכול את הפרי חדש קודם נטילת הידיים לסעודה{{הערה|ראה [https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/706-10/5/3/159.htm ספר השיחות תש"ח עמ' 159] בסעודת ליל ב' דראש השנה}}. | ||
ב[[שביעי של פסח]] וב[[אחרון של פסח]] אין מברכים שהחיינו. [[אדמו"ר הצמח צדק]] ביאר זאת כי ימים אלו שייכים לגאולה העתידה, ואין לברך שהחיינו אלא על ענין שנמצא כבר עתה{{הערה|שיחת אחש"פ ה'ש"ת ס"ג (סה"ש קיץ ה'ש"ת ע' 72). לקוטי שיחות חל"ז עמ' 15}}. רבותינו נשיאינו נהגו לדבר אודות ענין אמירת שהחיינו, וביארו מדוע בימים אלו אין אומרים שהחיינו{{הערה|משיחת אחש"פ תשמ"ג. ומציין זאת הרבי כ"דבר פלא" בהנהגת רבותינו נשיאינו, שעצם הדיבור אודות הברכה מורה על שייכותה לימים אלו, אע"פ שאין אומרים אותה בפועל}}. | ב[[שביעי של פסח]] וב[[אחרון של פסח]] אין מברכים שהחיינו. [[אדמו"ר הצמח צדק]] ביאר זאת כי ימים אלו שייכים לגאולה העתידה, ואין לברך שהחיינו אלא על ענין שנמצא כבר עתה{{הערה|שיחת אחש"פ ה'ש"ת ס"ג (סה"ש קיץ ה'ש"ת ע' 72). לקוטי שיחות חל"ז עמ' 15}}. רבותינו נשיאינו נהגו לדבר אודות ענין אמירת שהחיינו, וביארו מדוע בימים אלו אין אומרים שהחיינו{{הערה|משיחת אחש"פ תשמ"ג. ומציין זאת הרבי כ"דבר פלא" בהנהגת רבותינו נשיאינו, שעצם הדיבור אודות הברכה מורה על שייכותה לימים אלו, אע"פ שאין אומרים אותה בפועל}}. | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
נוהגין שאין מברכים שהחיינו בימי [[ספירת העומר]]{{הערה|ספר המנהגים, מלוח היום יום כ"ד ניסן}}. וכן אין מברכים בימי [[בין המצרים]] אפילו ב[[שבת]]{{הערה|לוח היום יום כ"א תמוז}}. | נוהגין שאין מברכים שהחיינו בימי [[ספירת העומר]]{{הערה|ספר המנהגים, מלוח היום יום כ"ד ניסן}}. וכן אין מברכים בימי [[בין המצרים]] אפילו ב[[שבת]]{{הערה|לוח היום יום כ"א תמוז}}. | ||
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר שבאמירת ברכת שהחיינו ב[[קידוש]] של [[שמחת תורה]] יש לכוון על ה[[תורה]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/706-10/6/10/281.htm ספר השיחות תש"ט עמ' 281]}}. [[הרבי]] ביאר עניין זה, שלמרות שברכת שהחיינו היא על דבר הבא מזמן לזמן, ואילו התורה היא תמידית, בכל זאת צריך להיות התחדשות בתורה ועל זה הכוונה בברכה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/10/72.htm שיחת ליל שמחת תורה קודם הקפות תשי"ב], [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/21/10/88.htm תשח"י] ועוד}}. | [[אדמו"ר הריי"צ]] אמר שבאמירת ברכת שהחיינו ב[[קידוש]] של [[שמחת תורה]] יש לכוון על ה[[תורה]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/706-10/6/10/281.htm ספר השיחות תש"ט עמ' 281]}}. [[הרבי]] ביאר עניין זה, שלמרות שברכת שהחיינו היא על דבר הבא מזמן לזמן, ואילו התורה היא תמידית, בכל זאת צריך להיות התחדשות בתורה ועל זה הכוונה בברכה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/10/72.htm שיחת ליל שמחת תורה קודם הקפות תשי"ב], [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/21/10/88.htm תשח"י] ועוד}}. | ||
[[חסידים]] ש[[נסיעה לרבי|נוסעים לרבי]], בפעם הראשונה שרואים פניו נוהגים לברך שהחיינו וכן בעת הכניסה ל[[יחידות]]{{הערה|בספר [[ימי בראשית]] מסופר שהת' [[שלום מרוזוב]] שאל את [[הרבי]] כמה שאלות בנוגע לכניסה ליחידות אצל [[אדמו"ר הריי"צ]], והרבי השיב לו עליהם. אחד הדברים שהרבי אמר לו הוא שיש לברך שהחיינו ובקול רם כדי שהרבי יוכל לענות [[אמן]] על הברכה}}. | [[חסידים]] ש[[נסיעה לרבי|נוסעים לרבי]], בפעם הראשונה שרואים פניו נוהגים לברך שהחיינו וכן בעת הכניסה ל[[יחידות]]{{הערה|בספר [[ימי בראשית]] מסופר שהת' [[שלום מרוזוב]] שאל את [[הרבי]] כמה שאלות בנוגע לכניסה ליחידות אצל [[אדמו"ר הריי"צ]], והרבי השיב לו עליהם. אחד הדברים שהרבי אמר לו הוא שיש לברך שהחיינו ובקול רם כדי שהרבי יוכל לענות [[אמן]] על הברכה}}. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://smslarav.co.il/search?q=tag:% | *'''[https://smslarav.co.il/search?q=tag:ברכת%20שהחיינו תגית: ברכת שהחיינו]''' באתר סמס לרב של [[מכון הלכה חב"ד]] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:ברכות]] | [[קטגוריה:ברכות]] |
עריכות