שיחה:נצחיות חייו של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 120: שורה 120:
הערה כללית: מומלץ לעיין בשיחת יו"ד שבט התשכ"ו.
הערה כללית: מומלץ לעיין בשיחת יו"ד שבט התשכ"ו.
והמבין יבין...--[[משתמש:Memke|Memke]] - [[שיחת משתמש:Memke|שיחה]], 19:01, י"ט בתשרי, ה'תשפ"ב 19:01, 25 בספטמבר 2021 (UTC)
והמבין יבין...--[[משתמש:Memke|Memke]] - [[שיחת משתמש:Memke|שיחה]], 19:01, י"ט בתשרי, ה'תשפ"ב 19:01, 25 בספטמבר 2021 (UTC)
ובנוגע לכללות הטענה של אדון "מבקר" היקר.
אחד המקרים הידועים ביותר, שאחד מרבותינו נשיאנו אמר דבר ולפועל קרה אחרת, הוא מה שכתב כ"ק אדמו"ר האמצעי (בשם האריז"ל) שבטלו ההשמדות, ולפועל היו גזירות ת"ח (אחר דברי האריז"ל) והשואה (אחר דברי אדמו"ר האמצעי). שערי תשובה לאדהאמ"צ דף ה ע"ב: "אך בזמן האר"י ז"ל שהיה מבחי' התיקון ונגלה אליו חכמת הקבלה האמיתית בטלו ההשמדות ולא יהיה עוד כו' וד"ל".
כעת נראה כיצד כ"ק אדמו"ר מתייחס לשאלה זו.
בתורת מנחם חי"ח עמ' 101 בהערה 43, כ"ק אדמו"ר מביא מה שניסו לתרץ (נמוקי או"ח סס"ח) שלאו מרן האריז"ל חתים עלי', ואומר כ"ק אדמו"ר: "אלא, שקשה לומר כן, שהרי אדמו"ר האמצעי מביא ענין זה בשם האריז"ל". א"כ מוכח שהאריז"ל אכן אמר א"ז. ומה א"כ ההסברה בזה? ממשיך שם כ"ק אדמו"ר: "ואפשר לומר, שאדמו"ר האמצעי הביא ענין זה כדי לפעול – ע"י תפילה, או ע"י פס"ד בתורה – ביטול או עכ"פ חלישות בענין הגזירות" (מהנחה בלתי מוגה).
ומכיון שפירוש כזה יכול לומר רק כ"ק אדמו"ר, ואנו לא נוכל לומר כך על דברי כ"ק אדמו"ר עצמו, נוכל ללמוד מכאן (ומהמקורות הבאים) דבר אחד: אין לנו אפשרות להכחיש את המציאות (מציאות- ע"פ ההלכה) ונותר להשאר בשאלה או למצוא הסברה שונה (כפי שנראה במקורות הבאים).
באגרות קודש חלק י' עמ' קס"ט (מכתב כסלו תשט"ו) כותב כ"ק אדמו"ר: "במה שהעיר בשערי תשובה – לאדמו"ר האמצעי – רח"א ספ"ה "שבטלו השמדות ולא יהי' עוד" וקשה מגזירות ת"ח (ושבדורנו זה). יעוין שם שהמדובר הוא ע"ד השמדות שבאו לתקן עוע"ז שבביהמ"ק ראשון והנשמות שהיו אז . . וע"ז אמר האריז"ל שבזמנו בטלו כו' כי נתתקן הענין והנשמות עלו כו'".
א"כ כ"ק אדמו"ר מוצא ביאור אחר בדברי כ"ק אדהאמ"צ, דההשמדות שבטלו הם השמדות מסוימות, והם בטלו. אך לא מביא אף כאפשרות שאולי לא היו ההשמדות.
ועתה נראה אם כ"ק אדמו"ר מסתפק בביאור זה. בלקו"ש חל"ח בהוספות (עמ' 183) נדפס מענה ללא תאריך: "לכאורה הי' מקום לתרץ דבאגה"ת מדבר רק ע"ד תיקון חטא ע"ז דבית ראשון וכיו"ב . . אבל ג"ז דוחק, והיפך בהירות ופשט הל' ד"לא יהי' עוד".
'''כ"ק אדמו"ר נשאר בשאלה ובלבד שלא להכחיש המציאות.
'''
א"כ מצינו מס' גישות: יתכן שזה ע"ד תפילה, יתכן שהפשט הוא שונה, ויתכן שאין לנו תירוץ ע"ז. '''דבר אחד לא מצינו אף כהוו"א: הכחשת המציאות.''' א"כ גם לעניננו אין שום מקום כלל לשיטה האומרת שלא היתה הסתלקות, שכן זוהי המציאות (ע"פ ההלכה). ומה שיש לנו שאלה היאך לא מתקיים מה שנאמר, נוכל למצוא הסברה אחרת בשיחה, ואם שכלינו הדל לא ימצא- אנו נשארים בשאלה!
432

עריכות

תפריט ניווט