יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הסרת תווים בלתי נראים, מיזוג הערות שוליים, הסרת קישורים עודפים
אין תקציר עריכה
(הסרת תווים בלתי נראים, מיזוג הערות שוליים, הסרת קישורים עודפים)
שורה 1: שורה 1:
{{מפנה|יחי המלך|יחי המלך (פירושונים)}}
{{מפנה|יחי המלך|יחי המלך (פירושונים)}}
[[קובץ:עידוד_יחי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד]]
[[קובץ:עידוד_יחי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד]]
'''יחי המלך''', או בנוסח המורחב '''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד''', הינה הכרזה שהתקבלה על ידי [[חסידי חב"ד]] ב[[דור השביעי]] על פי [[שיחה|שיחות]] [[הרבי]], בתור נוסח של [[קבלת המלכות]] של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרבי הסביר שלהכרזה זו ישנו כח להוסיף [[חיות|חיים]] ל[[מלך]] ובפרט ל[[מלך המשיח]], לגלות את הקשר שבין ה[[עם]] ל[[מלך]], ו[[הבאת המשיח|לזרז את ביאת המשיח]].
'''יחי המלך''', או בנוסח המורחב '''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד''', הינה הכרזה שהתקבלה על ידי [[חסידי חב"ד]] ב[[דור השביעי]] על פי [[שיחה|שיחות]] [[הרבי]], בתור נוסח של [[קבלת המלכות]] של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרבי הסביר שלהכרזה זו ישנו כח להוסיף [[חיים]] ל[[מלך]] ובפרט ל[[מלך המשיח]], לגלות את הקשר שבין ה[[עם]] למלך, ו[[הבאת המשיח|לזרז את ביאת המשיח]].


== רקע ==
== רקע ==
ההכרזה בנוסח "יחי המלך", "יחי אדוננו מורנו ורבינו" וכיו"ב התקבלה בקרב חסידי חב"ד במהלך השנים כשלדברים נוספים משנה תוקף וחשיבות בעקבות שיחת [[ב' בניסן]] [[תשמ"ח]], שבה הסביר הרבי באריכות את המעלה בהכרזה זו. ההכרזה בנוסח {{ציטוטון|יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד}} החלה בשנת [[תנש"א]], כאשר בעקבות [[השיחה הידועה]] ב[[כ"ח בניסן]] באותה שנה החלו חסידים בפעולות הקשורות לזיהוי הרבי כמשיח, ובמהלכן אימצו נוסח זה. הכרזה בנוסח זה הוכרזה לפני [[הרבי]] לראשונה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[שבת]] [[פרשת תזריע מצורע]] וקיבלה את הסכמת [[הרבי]]. [[ניגון יחי (זאל שוין זיין די גאולה)|ניגון עם מילים אלו]] הושר לפני [[הרבי]] במוצאי אותה שבת וזכה לעידודו {{הערה|יש לציין כי זהו הניגון היחיד שעודד על ידי [[הרבי]] בכניסתו לזאל הקטן.}}.
ההכרזה בנוסח "יחי המלך", "יחי אדוננו מורנו ורבינו" וכיו"ב התקבלה בקרב חסידי חב"ד במהלך השנים כשלדברים נוספים משנה תוקף וחשיבות בעקבות שיחת [[ב' בניסן]] [[תשמ"ח]], שבה הסביר הרבי באריכות את המעלה בהכרזה זו. ההכרזה בנוסח {{ציטוטון|יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד}} החלה בשנת [[תנש"א]], כאשר בעקבות [[השיחה הידועה]] ב[[כ"ח בניסן]] באותה שנה החלו חסידים בפעולות הקשורות לזיהוי הרבי כמשיח, ובמהלכן אימצו נוסח זה. הכרזה בנוסח זה הוכרזה לפני [[הרבי]] לראשונה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[שבת]] [[פרשת תזריע מצורע]] וקיבלה את הסכמת הרבי. [[ניגון יחי (זאל שוין זיין די גאולה)|ניגון עם מילים אלו]] הושר לפני הרבי במוצאי אותה שבת וזכה לעידודו{{הערה|יש לציין כי זהו הניגון היחיד שעודד על ידי [[הרבי]] בכניסתו לזאל הקטן.}}.


בשנים [[תשנ"ג]]-[[תשנ"ד]] עודד [[הרבי]] את הניגון {{ציטוטון|יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד}} כמעט בכל הזדמנות שבה יצא לקהל, ובעקבות זאת התפשטה ההכרזה בנוסח זה יותר ויותר. חסידי חב"ד כיום מכריזים 'יחי אדוננו' בסיום כל תפילה ובמעמדים שונים, מדפיסים את ההכרזה בפרסומים רבים וכן מנגנים ניגון זה לעיתים קרובות.
בשנים [[תשנ"ג]]-[[תשנ"ד]] עודד הרבי את הניגון {{ציטוטון|יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד}} כמעט בכל הזדמנות שבה יצא לקהל, ובעקבות זאת התפשטה ההכרזה בנוסח זה יותר ויותר. חסידי חב"ד כיום מכריזים 'יחי אדוננו' בסיום כל תפילה ובמעמדים שונים, מדפיסים את ההכרזה בפרסומים רבים וכן מנגנים ניגון זה לעיתים קרובות.


== התייחסויות הרבי ==
== התייחסויות הרבי ==
שורה 13: שורה 13:
ב[[ב' בניסן]] [[תשמ"ח]] ב[[שיחה]] שנשא הרבי בביתו ב[[פרזידנט 1304]] הורה הרבי להכריז "יחי המלך" כשמסביר את תוכן ההכרזה: כאשר העם מכריזים [[יחי המלך]], הדבר נותן ומוסיף חיות במלך - בנשיא הדור ובמלך המשיח ובכך מכתירים אותו. וכך כותב הרבי{{הערה|קטעים נבחרים מהשיחה כפי שהוגהה על ידי [[הרבי]].}}:
ב[[ב' בניסן]] [[תשמ"ח]] ב[[שיחה]] שנשא הרבי בביתו ב[[פרזידנט 1304]] הורה הרבי להכריז "יחי המלך" כשמסביר את תוכן ההכרזה: כאשר העם מכריזים [[יחי המלך]], הדבר נותן ומוסיף חיות במלך - בנשיא הדור ובמלך המשיח ובכך מכתירים אותו. וכך כותב הרבי{{הערה|קטעים נבחרים מהשיחה כפי שהוגהה על ידי [[הרבי]].}}:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מציאותו של המלך תלויה בהעם '''"אין מלך בלא עם"''' כלומר אף על פי שנקראים "עם, מלשון עוממות.. רחוקים ממעלת המלך", הרי, ביחד עם זה פועלים הם את המלכות - המלך. וכמודגש גם בהכתרת המלך - שהעם מכריזים '''"יחי המלך"''' (כפי שמצינו גם במלכות בית דוד), שבזה מודגש גם שפעולת העם היא '''בחיי''' חיים של מלך
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מציאותו של המלך תלויה בהעם '''"אין מלך בלא עם"''' כלומר אף על פי שנקראים "עם, מלשון עוממות.. רחוקים ממעלת המלך", הרי, ביחד עם זה פועלים הם את המלכות - המלך. וכמודגש גם בהכתרת המלך - שהעם מכריזים '''"יחי המלך"''' (כפי שמצינו גם במלכות בית דוד), שבזה מודגש גם שפעולת העם היא '''בחיי''' המלך חיים של מלך.


אנשי הדור פועלים הוספה בענין החיים אצל '''נשיא הדור''', כאמור לעיל בענין ההכרזה "יחי המלך". ובאותיות פשוטות: לאחרי שישנה השלימות ד"חיים" שנה לנשיאותו דנשיא דורנו - צריכה להיות הוספה עיקרית בעניין החיים על ידי פעולת העם שמכריזים '''"יחי המלך"''', שתוכנה של הכרזה זו - שכבר הגיע הזמן דהקיצו ורננו שוכני עפר - כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו ועד דהקיצו ורננו '''דוד מלכא משיחא
...אנשי הדור פועלים הוספה בענין החיים אצל '''נשיא הדור''', כאמור לעיל בענין ההכרזה "יחי המלך".
'''
ענין ההכתרה - "יחי המלך" שעל ידי זה פועלים ביאת דוד מלכא משיחא


הענין ד"אין מלך בלא עם" (תוכן הכרזת העם "יחי המלך") הוא בהדגשה יתירה אצל מלך המשיח
ובאותיות פשוטות: לאחרי שישנה השלימות ד"חיים" שנה לנשיאותו דנשיא דורנו - צריכה להיות הוספה עיקרית בעניין החיים על ידי פעולת העם שמכריזים '''"יחי המלך"''', שתוכנה של הכרזה זו - שכבר הגיע הזמן דהקיצו ורננו שוכני עפר - כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו ועד דהקיצו ורננו '''דוד מלכא משיחא'''!


והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - '''בזריזות הכי גדולה''', הקשורה עם '''שמחה וחיות''' שעל ידי זה פועלים כביכול ה"אחישנה" דהזריזות אצל '''הקב"ה''' לגאול את בני ישראל '''בזריזות הכי גדולה''', תיכף ומיד ממש, "לא עיכבן המקום '''כהרף עין'''"|מקור=[[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] חלק ב' עמ' ‎503-494‏}}
...ענין ההכתרה - "יחי המלך" שעל ידי זה פועלים ביאת דוד מלכא משיחא.


בעקבות שיחה זו החלה התעוררות מיוחדת בין החסידים ליישם את הדברים:  
...הענין ד"אין מלך בלא עם" (תוכן הכרזת העם "יחי המלך") הוא בהדגשה יתירה אצל מלך המשיח.
 
...והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - '''בזריזות הכי גדולה''', הקשורה עם '''שמחה וחיות''' אשר ענינים אלו... פועלים כביכול ה"אחישנה" דהזריזות אצל '''הקב"ה'''... לגאול את בני ישראל '''בזריזות הכי גדולה''', תיכף ומיד ממש, "לא עיכבן המקום '''כהרף עין'''"|מקור=[[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] חלק ב' עמ' 503-494}}
 
בעקבות שיחה זו החלה התעוררות מיוחדת בין החסידים ליישם את הדברים:


רגעים ספורים אחרי שסיים הרבי את השיחה הכריז הרב [[שלום בער וולפא]] בנוכחותו של הרבי: "יחי המלך" ו"יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי האודיו והוידאו מהשיחה}} ובהמשך אותו לילה רקדו רבים ברחוב הסמוך לבית בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה| [https://drive.google.com/file/d/0B9aMNh1shw_4YkNTelB2akMxRE0/view?usp=sharing&resourcekey=0-iCqQamC91GSsE_NKONbagg על פי וידאו מהריקודים]}} ומאות [[תמימים]] וחסידים הכריזו "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" וכדומה{{הערה|[https://hageula.com/calendar/nisan/17760.htm על פי מכתב אותנטי ששלח אחד התמימים באותם ימים לבני משפחתו באה"ק]}}.
רגעים ספורים אחרי שסיים הרבי את השיחה הכריז הרב [[שלום בער וולפא]] בנוכחותו של הרבי: "יחי המלך" ו"יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי האודיו והוידאו מהשיחה}} ובהמשך אותו לילה רקדו רבים ברחוב הסמוך לבית בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה| [https://drive.google.com/file/d/0B9aMNh1shw_4YkNTelB2akMxRE0/view?usp=sharing&resourcekey=0-iCqQamC91GSsE_NKONbagg על פי וידאו מהריקודים]}} ומאות [[תמימים]] וחסידים הכריזו "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" וכדומה{{הערה|[https://hageula.com/calendar/nisan/17760.htm על פי מכתב אותנטי ששלח אחד התמימים באותם ימים לבני משפחתו באה"ק]}}.


ב[[יחידות לגבירים]] שהתקיימה למחרת, ב[[ג' ניסן]] תשמ"ח ב[[זאל הקטן]], אמר ר' חיים גולדברג לרבי "יחי המלך" והרבי הגיב על דבריו בעניית: "אמן"{{הערה|על פי סרט הוידאו}}. ב[[ד' ניסן]] תשמ"ח בעת שיצא הרבי לנסוע לביתו הכריז ה[[תמים]] [[אלחנן מישולובין]] שלושה פעמים את הכרזת "יחי המלך" כשאחריו עונה הקהל "יחי" והרבי הניף בידו הקדושה בתנועת עידוד{{הערה|על פי סרט הוידאו}}. את הכריכה האחורית של שני קבצי [[הערות וביאורים]] של תלמידי [[אהלי תורה]] שיצא לאור לרגל [[י"א ניסן]] תשמ"ח{{הערה|גליון תלו}} עיטרה ההכרזה: "יחי המלך לעולם".
ב[[יחידות לגבירים]] שהתקיימה למחרת, ב[[ג' ניסן]] תשמ"ח ב[[זאל הקטן]], אמר ר' חיים גולדברג לרבי "יחי המלך" והרבי הגיב על דבריו בעניית: "אמן"{{הערה|שם=על פי הוידאו|על פי סרט הוידאו}}. ב[[ד' ניסן]] תשמ"ח בעת שיצא הרבי לנסוע לביתו הכריז ה[[תמים]] [[אלחנן מישולובין]] שלושה פעמים את הכרזת "יחי המלך" כשאחריו עונה הקהל "יחי" והרבי הניף בידו הקדושה בתנועת עידוד{{הערה|שם=על פי הוידאו}}. את הכריכה האחורית של שני קבצי [[הערות וביאורים]] של תלמידי [[אהלי תורה]] שיצא לאור לרגל [[י"א ניסן]] תשמ"ח{{הערה|גליון תלו}} עיטרה ההכרזה: "יחי המלך לעולם".


לקראת ההתוועדות הקבועה של הרבי ב[[אחרון של פסח]] החלו הרב [[שמואל פרומר]] והרב [[זמרוני ציק]] לעורר שלוחים להגיע להשתתף בהתוועדות ולהכריז בפני הרבי את ההכרזה 'יחי המלך', אך אחד החסידים הפעיל לחץ נגדי לטרפד את היוזמה שבעקבות זאת לא יצאה אל הפועל. יש הטוענים כי לכך התייחס הרבי כשדיבר בחריפות בסמיכות לכך על זה שישנם יהודים שרוצים להישאר בגלות{{הערה|1=[http://hageula.com/vid/malkeinu/15288.htm "לגייר" אותו, עד שיכריז "יחי המלך"] {{הגאולה}}}}.
לקראת ההתוועדות הקבועה של הרבי ב[[אחרון של פסח]] החלו הרב [[שמואל פרומר]] והרב [[זמרוני ציק]] לעורר שלוחים להגיע להשתתף בהתוועדות ולהכריז בפני הרבי את ההכרזה 'יחי המלך', אך אחד החסידים הפעיל לחץ נגדי לטרפד את היוזמה שבעקבות זאת לא יצאה אל הפועל. יש הטוענים כי לכך התייחס הרבי כשדיבר בחריפות בסמיכות לכך על זה שישנם יהודים שרוצים להישאר בגלות{{הערה|1=[http://hageula.com/vid/malkeinu/15288.htm "לגייר" אותו, עד שיכריז "יחי המלך"] {{הגאולה}}}}.


בשיחת [[שבת]] [[פרשת שמיני]], ערב [[ראש חודש]] [[אייר]], תשמ"ח, חזר [[הרבי מלך המשיח]] בקיצור על ההוראה להכריז "[[יחי המלך]]":
בשיחת [[שבת]] [[פרשת שמיני]], ערב [[ראש חודש]] [[אייר]], תשמ"ח, חזר [[הרבי מלך המשיח]] בקיצור על ההוראה להכריז "[[יחי המלך]]":


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= צריכה להיות הוספה בענין החיים - "'''יחי''' המלך", דוד מלכא משיחא (נתבאר בארוכה בשיחת ב' ניסן)|מקור=[[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] חלק ג' עמ' ‎204, הערה 80‏}}.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= צריכה להיות הוספה בענין החיים - "'''יחי''' המלך", דוד מלכא משיחא (נתבאר בארוכה בשיחת ב' ניסן)|מקור=[[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] חלק ג' עמ' 204, הערה 80}}.


ב[[יחידות כללית]] שהתקיימה ב[[ט' סיון]] [[תשמ"ח]] עברה אחת הנשים והכריזה: "יחי המלך המשיח", והרבי השיב: "אמן, בקרוב" ולאחר מכן בירכהּ הרבי:"ברכה והצלחה"{{הערה|על פי סרט הוידאו}}
ב[[יחידות כללית]] שהתקיימה ב[[ט' סיון]] [[תשמ"ח]] עברה אחת הנשים והכריזה: "יחי המלך המשיח", והרבי השיב: "אמן, בקרוב" ולאחר מכן בירכהּ הרבי:"ברכה והצלחה"{{הערה|שם=על פי הוידאו}}


ב[[חלוקת דולרים]] ב[[י"א ניסן]] [[תשמ"ט]] הכריז אחד העוברים בפני הרבי: "יחי המלך המשיח" והרבי בירכו כשחיוך נסוך על פניו: "בשורות טובות"{{הערה|על פי סרט הוידאו, [[דברי משיח]] תשמ"ט ח"ג ע' 408}}.
ב[[חלוקת דולרים]] ב[[י"א ניסן]] [[תשמ"ט]] הכריז אחד העוברים בפני הרבי: "יחי המלך המשיח" והרבי בירכו כשחיוך נסוך על פניו: "בשורות טובות"{{הערה|על פי סרט הוידאו, [[דברי משיח]] תשמ"ט ח"ג ע' 408}}.
שורה 42: שורה 44:


ביום [[כ"ח ניסן תנש"א]] הודיע [[הרבי]] בשיחה לחסידים:
ביום [[כ"ח ניסן תנש"א]] הודיע [[הרבי]] בשיחה לחסידים:
"אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו".  
"אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו".


בעקבות השיחה קיבלה כל הפעילות להבאת המשיח תנופה חדשה כולל ההוראה על הכרזת "יחי המלך" ומשמעותה: קבלת מלכותו של הרבי כמלך המשיח.
בעקבות השיחה קיבלה כל הפעילות להבאת המשיח תנופה חדשה כולל ההוראה על הכרזת "יחי המלך" ומשמעותה: קבלת מלכותו של הרבי כמלך המשיח.
שורה 50: שורה 52:
ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' [[דוד נחשון]] בקבוק משקה למזכירות הרבי על מנת לקבלו ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] השבת, בעבור התוועדויות אודות קבלת המלכות (לבקבוק צורף פתק ובו מטרה זו לשמה הוא מוכנס).
ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' [[דוד נחשון]] בקבוק משקה למזכירות הרבי על מנת לקבלו ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] השבת, בעבור התוועדויות אודות קבלת המלכות (לבקבוק צורף פתק ובו מטרה זו לשמה הוא מוכנס).


בליל [[שבת קודש]] אור לו' [[אייר]] [[תנש"א]] עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, לאחר מכן דרבן הרב דוד נחשון את הציבור להוסיף את המילים "יחי אדוננו מורינו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" למנגינה זו וכך נמשכו הריקודים עם מילים אלו זמן רב ואף ב[[שלום זכר]] שהיו בלילה זה ברחבי שכונת קראון הייטס ניגנו כך.  
בליל [[שבת קודש]] אור לו' [[אייר]] [[תנש"א]] עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, לאחר מכן דרבן הרב דוד נחשון את הציבור להוסיף את המילים "יחי אדוננו מורינו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" למנגינה זו וכך נמשכו הריקודים עם מילים אלו זמן רב ואף ב[[שלום זכר]] שהיו בלילה זה ברחבי שכונת קראון הייטס ניגנו כך.
 
למחרת ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] בסיום ה[[שיחה]] הרביעית הזכיר הרבי כרגיל שכעת יעלו מלמטה למעלה ויכריזו את פרטי הדברים (והפעם הרבי הוסיף עוד קטע שלא נאמר בשבתות האחרות:) ופרסום זה נעשה בכל העולם כולו, ועד לכל [[סדר השתלשלות]], וזוכים לשמוע ההכרזה ש"הנה זה (משיח) בא. בסיום החלוקה ניגשו ר' [[דוד נחשון]] ר' [[אבי טאוב]] ור' [[שמריה הראל]] כדי לקבל את בקבוק המשקה. הרבי מזג להם כחצי כוס משקה (יותר מהמקובל) ואז הכריז ר' דוד נחשון (תוכן): "משקה זה יעבור הפעולות לקבלת מלכותו של הרבי מלך המשיח. בהמשך לפסיקתם של רבנים ובתי-דינים שהגיע עת הגאולה ושהרבי הוא מלך המשיח שצריך להתגלות ולגאול את עם ישראל ולכן אנו מכריזים (והכריז בפעם הראשונה בנוכחות הרבי): "'''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!'''" כשאחריו חזר הקהל בהכרזת : "יחי!" וכך לסירוגין שלשה פעמים. בשעת ההכרזה היה חיוך נסוך על פני הרבי.


למחרת ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] בסיום ה[[שיחה]] הרביעית הזכיר הרבי כרגיל שכעת יעלו מלמטה למעלה ויכריזו את פרטי הדברים (והפעם הרבי הוסיף עוד קטע שלא נאמר בשבתות האחרות:) ופרסום זה נעשה בכל העולם כולו, ועד לכל [[סדר השתלשלות]], וזוכים לשמוע ההכרזה ש"הנה זה (משיח) בא. בסיום החלוקה ניגשו ר' [[דוד נחשון]] ר' [[אבי טאוב]] ור' [[שמריה הראל]] כדי לקבל את בקבוק המשקה. הרבי מזג להם כחצי כוס משקה (יותר מהמקובל) ואז הכריז ר' [[דוד נחשון]] (תוכן): "משקה זה יעבור הפעולות לקבלת מלכותו של הרבי מלך המשיח. בהמשך לפסיקתם של רבנים ובתי-דינים שהגיע עת הגאולה ושהרבי הוא מלך המשיח שצריך להתגלות ולגאול את עם ישראל ולכן אנו מכריזים (והכריז בפעם הראשונה בנוכחות הרבי): "'''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!'''" כשאחריו חזר הקהל בהכרזת : "יחי!" וכך לסירוגין שלשה פעמים. בשעת ההכרזה היה חיוך נסוך על פני הרבי.
ב[[מוצאי שבת]] כשהרבי נכנס לתפילת [[מעריב]] ב[[זאַל הקטן]] (כרגיל בכל מוצ"ש), במשך מספר דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "זאָל שוין זיין די גאולה"), ובכניסתו עודד הרבי בידו הקדושה את הניגון, וכשהגיע למקום הקבוע לתפילתו אף עודד בשתי ידיו (דבר נדיר כשמתפלל ב""זאל הקטן""). וגם כשיצא בתום התפילה עודד את השירה.


ב[[מוצאי שבת]] כשהרבי נכנס לתפילת [[מעריב]] ב[[זאַל הקטן]] (כרגיל בכל מוצ"ש), במשך מספר דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "זאָל שוין זיין די גאולה"), ובכניסתו עודד הרבי בידו הקדושה את הניגון, וכשהגיע למקום הקבוע לתפילתו אף עודד בשתי ידיו (דבר נדיר כשמתפלל ב""זאל הקטן""). וגם כשיצא בתום התפילה עודד את השירה.  
ב[[ח' אייר]] [[תנש"א]] הוכנס אל הרבי כתב קבלת מלכותו חתום ע"י חסידים רבים בנוסח: "הננו הח"מ מקבלים עלינו את מלכותו של כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח, לפעול במסירות נפש בכל רצונו וכל מה שידרוש אתנו ומתוך שמחה וטוב לבב, ו'''יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד'''", ועל מכתב זה השיב הרבי למחרת, [[ט' אייר]] תנש"א: "אזכיר על הציון ויבשר טוב".


ב[[ח' אייר]] [[תנש"א]] הוכנס אל הרבי כתב קבלת מלכותו חתום ע"י חסידים רבים בנוסח: "הננו הח"מ מקבלים עלינו את מלכותו של כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח, לפעול במסירות נפש בכל רצונו וכל מה שידרוש אתנו ומתוך שמחה וטוב לבב, ו'''יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד'''", ועל מכתב זה השיב הרבי למחרת, [[ט' אייר]] [[תנש"א]]: "אזכיר על הציון ויבשר טוב".
ביום שני ט"ו [[אייר]] תנש"א בסיום תפילת מנחה, אמר שיחת קודש וחילק דולרים לקהל. ולאחר מכן יצא הרבי מבית הכנסת כשבדרכו מעודד בחוזקה את שירת הקהל "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כאשר את ר' [[דוד ישראל נחשון]] מעודד בצורה מיוחדת בהנפת ידו הק' בסיבוב שלם{{הערה|1=[https://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/596397/ ט"ו [[אייר]] תנש"א, [[הרבי מלך המשיח]] מעודד את שירת ה"יחי", [[את"ה העולמי]] ] - {{וידפו}}}}.
ביום שני ט"ו [[אייר]] [[תנש"א]] בסיום תפילת מנחה, אמר שיחת קודש וחילק דולרים לקהל. ולאחר מכן יצא הרבי מבית הכנסת כשבדרכו מעודד בחוזקה את שירת הקהל "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כאשר את ר' [[דוד ישראל נחשון]] מעודד בצורה מיוחדת בהנפת ידו הק' בסיבוב שלם{{הערה|1=[https://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/596397/ ט"ו [[אייר]] תנש"א, [[הרבי מלך המשיח]] מעודד את שירת ה"יחי", [[את"ה העולמי]] ] - {{וידפו}}}}.


וכן לאחר תפילת [[מעריב]] באותו יום, כשיצא הרבי עודד את הקהל ששר ניגון זה בעוצמה רבה.
וכן לאחר תפילת [[מעריב]] באותו יום, כשיצא הרבי עודד את הקהל ששר ניגון זה בעוצמה רבה.
שורה 70: שורה 72:
=== [[תשנ"ג]] ===
=== [[תשנ"ג]] ===


לאחר כ"ז אדר תשנ"ב בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם"{{הערה|1=כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.}}, התחילו להכריז "יחי" במעמדים מיוחדים {{הערה|כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים ועוד}}. בי"א בניסן ה'תשנ"ב זמן נערך מחוץ ל770 כינוס צבאות ה' בו שבמרכזו עמדה הכרזת יחי המלך ע"י "חיילי צבאות ה'".  
לאחר כ"ז אדר תשנ"ב בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם"{{הערה|1=כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.}}, התחילו להכריז "יחי" במעמדים מיוחדים{{הערה|כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים ועוד}}. בי"א בניסן ה'תשנ"ב זמן נערך מחוץ ל770 כינוס צבאות ה' בו שבמרכזו עמדה הכרזת יחי המלך ע"י "חיילי צבאות ה'".


אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה תשנ"ג שרו רק את המנגינה ללא המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, ואין להפסיק מתחילת התקיעות עד סיום התפילה). וביום השני כאשר נגנו לאחר התקיעות זכו לעידוד מיוחד מהרבי. בהמשך [[חודש תשרי]] [[תשנ"ג]] שרו את ה"יחי" בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודד את הקהל. ב[[שמחת תורה]] [[תשנ"ג]], בעת ההקפות כששרו ניגון זה זכו לעידוד מיוחד ונמרץ מהרבי ומאז הפך שירת ניגון זה לנוהג קבוע בכל תפילה כאשר ראו את הרבי ובכל פעם זכו לעידודו של הרבי, [[פורטל:ניגוני חב"ד|ניגון]] ולעיתים קרובות ניכרה ההתאמצות המיוחדת בעידוד.  
אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה תשנ"ג שרו רק את המנגינה ללא המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, ואין להפסיק מתחילת התקיעות עד סיום התפילה). וביום השני כאשר נגנו לאחר התקיעות זכו לעידוד מיוחד מהרבי. בהמשך [[חודש תשרי]] [[תשנ"ג]] שרו את ה"יחי" בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודד את הקהל. ב[[שמחת תורה]] תשנ"ג, בעת ההקפות כששרו ניגון זה זכו לעידוד מיוחד ונמרץ מהרבי ומאז הפך שירת ניגון זה לנוהג קבוע בכל תפילה כאשר ראו את הרבי ובכל פעם זכו לעידודו של הרבי, [[פורטל:ניגוני חב"ד|ניגון]] ולעיתים קרובות ניכרה ההתאמצות המיוחדת בעידוד.


לקראת [[י' שבט תשנ"ג]], תוכנן כינוס גדול ב - [[770]], בו ישירו לפני הרבי "יחי אדוננו". כאשר המעמד ישודר באמצעות רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. לקראת מעמד זה התכוננו [[אנ"ש]] בכל רחבי תבל בהתרגשות עצומה ואף היו שכינו אותו בשם "ההכתרה", אך היו שחששו שהרבי יעודד את השירה "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, ושאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והוא אישר זאת ואף כששאלו שיתכן ויגרם מזה נזק לחב"ד הרבי ביטל חשש זה, ואכן במעמד זה עודד הרבי את הכרזת ושירת "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" ומאז הפך זה למנהג קבוע אצל חסידי חב"ד ברחבי העולם שלאחר כל תפילה מכריזים "יחי" (וכן לאחר קריאת התורה וכן קודם התקיעות של ראש השנה). מיד לאחר ג' תמוז היה כינוס בית דין רבני חב"ד בו פסקו שצריך להמשיך בהכרזה זו וכן להמשיך לכתוב אותה על גבי דף השער של שבועון כפר חב"ד.
לקראת [[י' שבט תשנ"ג]], תוכנן כינוס גדול ב - [[770]], בו ישירו לפני הרבי "יחי אדוננו". כאשר המעמד ישודר באמצעות רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. לקראת מעמד זה התכוננו [[אנ"ש]] בכל רחבי תבל בהתרגשות עצומה ואף היו שכינו אותו בשם "ההכתרה", אך היו שחששו שהרבי יעודד את השירה "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, ושאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והוא אישר זאת ואף כששאלו שיתכן ויגרם מזה נזק לחב"ד הרבי ביטל חשש זה, ואכן במעמד זה עודד הרבי את הכרזת ושירת "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" ומאז הפך זה למנהג קבוע אצל חסידי חב"ד ברחבי העולם שלאחר כל תפילה מכריזים "יחי" (וכן לאחר קריאת התורה וכן קודם התקיעות של ראש השנה). מיד לאחר ג' תמוז היה כינוס בית דין רבני חב"ד בו פסקו שצריך להמשיך בהכרזה זו וכן להמשיך לכתוב אותה על גבי דף השער של שבועון כפר חב"ד.

תפריט ניווט