ויואל משה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 4 בתים ,  20 באוגוסט 2021
מ
החלפת טקסט – "כהיום" ב־"כיום"
מ (החלפת טקסט – "כהיום" ב־"כיום")
שורה 9: שורה 9:
הספר מחולק לשלוש מאמרים:
הספר מחולק לשלוש מאמרים:
*'''מאמר ראשון:''' במאמר הראשון מביא רבי [[יואל טייטלבוים]] את טענתו של [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|המובאת בספר [[אור לישרים]]}} לפיה אסורה להקים מדינה ב[[ארץ ישראל]] משום איסור [[שלוש השבועות]], וכן אסור להשתתף ב[[בחירות]] משום שאסור להתחבר לרשעים, לטענתו ה[[ציונות]] היא הגורם לצרות שהיו לעם ישראל (כגון [[השואה]]) במאה השנים האחרונות והוא אף כותב אליה ש:{{ציטוטון|אם ניקח כל פירצות הדור, והעבירות המרובות הנעשות בכל העולם וישימו אותם בכף מאזניים אחת, ומדינה הציונית בכף מאזניים השניה, תכריע המדינה את הכל, שהוא השורש של אבי אבות הטומאה שבכל העולם כולו}}.
*'''מאמר ראשון:''' במאמר הראשון מביא רבי [[יואל טייטלבוים]] את טענתו של [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|המובאת בספר [[אור לישרים]]}} לפיה אסורה להקים מדינה ב[[ארץ ישראל]] משום איסור [[שלוש השבועות]], וכן אסור להשתתף ב[[בחירות]] משום שאסור להתחבר לרשעים, לטענתו ה[[ציונות]] היא הגורם לצרות שהיו לעם ישראל (כגון [[השואה]]) במאה השנים האחרונות והוא אף כותב אליה ש:{{ציטוטון|אם ניקח כל פירצות הדור, והעבירות המרובות הנעשות בכל העולם וישימו אותם בכף מאזניים אחת, ומדינה הציונית בכף מאזניים השניה, תכריע המדינה את הכל, שהוא השורש של אבי אבות הטומאה שבכל העולם כולו}}.
*'''מאמר שני:''' במאמר זה הוא טוען ש[[מצוות ישוב ארץ ישראל]] תקפה רק בבזמן שעם ישראל שומר תורה ומצוות, ולפיכך אינה תקפה כהיום.
*'''מאמר שני:''' במאמר זה הוא טוען ש[[מצוות ישוב ארץ ישראל]] תקפה רק בבזמן שעם ישראל שומר תורה ומצוות, ולפיכך אינה תקפה כיום.
*'''מאמר שלישי:''' מאמר זה הינו תשובה לרבי [[פנחס הירשפרונג]] לשאלתו האם ללמוד במוסדות [[בית יעקב]] בשפה ה[[עברית]], במאמר מתנגד רבי [[יואל טייטלבוים]] לכך ופורש את משנתו כלפי השפה.
*'''מאמר שלישי:''' מאמר זה הינו תשובה לרבי [[פנחס הירשפרונג]] לשאלתו האם ללמוד במוסדות [[בית יעקב]] בשפה ה[[עברית]], במאמר מתנגד רבי [[יואל טייטלבוים]] לכך ופורש את משנתו כלפי השפה.


שורה 26: שורה 26:
הספר נדפס בעילום שם בשנת [[תשע"ב]], ובנוי בעקרו משתי אגרות, שכתב הרב [[יואל כהן]] לרב [[מענדל וכטר]] ובהם מבאר את דעת הרבי בענין המלחמה ב[[ציונות]], ההיתר הצורך והחובה לקחת חלק ב[[מבצעי הרבי]].
הספר נדפס בעילום שם בשנת [[תשע"ב]], ובנוי בעקרו משתי אגרות, שכתב הרב [[יואל כהן]] לרב [[מענדל וכטר]] ובהם מבאר את דעת הרבי בענין המלחמה ב[[ציונות]], ההיתר הצורך והחובה לקחת חלק ב[[מבצעי הרבי]].


בהתכתבות מובא טענת הכותב לפיה כהיום אין תוקף בכלל לאיסור [[שלוש השבועות]], ומביא שכל הההתנגדות של רבי [[יואל טייטלבוים]] היא משום זה כפירה בהקב"ה שהם מנסים כאילו להביא [[גאולה]] בלי תשובה (אלא ע"י הקמת מדינה), ועל זה הוא מתרץ שהקמת המדינה הייתה בשביל להינצל מה[[גוים]] ולא משום שהם רצו להביא את ה[[גאולה]].
בהתכתבות מובא טענת הכותב לפיה כיום אין תוקף בכלל לאיסור [[שלוש השבועות]], ומביא שכל הההתנגדות של רבי [[יואל טייטלבוים]] היא משום זה כפירה בהקב"ה שהם מנסים כאילו להביא [[גאולה]] בלי תשובה (אלא ע"י הקמת מדינה), ועל זה הוא מתרץ שהקמת המדינה הייתה בשביל להינצל מה[[גוים]] ולא משום שהם רצו להביא את ה[[גאולה]].


הוא גם דוחה את הטענות של ה"יואל משה" לפיהם עליית בני ישראל וכיבוש ישראל והקמת מלוכה נחשבים ניסיון יציאה מה[[גאולה]], ומביא שמדובר רק במקרים הדבר נעשה נגד דעת האומות ורוב בני ישראל עולים, אולם במקרה זה שעם ישראל קיבל אישור מהאומות (והוא גם עדיין משועבד לאומות){{הערה|בקונטרס משווה גם המחבר בין המדינה ל[[ועד ארבע הארצות]] שגם לו הייתה כמעין "עצמאות" אולם למרות זאת הוא היה משועבד לרשויות}} ורוב בני ישראל לא עלו אין בכך בעייה, וטוען גם שלא הגיוני לומר שעם ישראל הצליח להיגאל בלי [[הקב"ה]] ע"י הקמת מדינה.
הוא גם דוחה את הטענות של ה"יואל משה" לפיהם עליית בני ישראל וכיבוש ישראל והקמת מלוכה נחשבים ניסיון יציאה מה[[גאולה]], ומביא שמדובר רק במקרים הדבר נעשה נגד דעת האומות ורוב בני ישראל עולים, אולם במקרה זה שעם ישראל קיבל אישור מהאומות (והוא גם עדיין משועבד לאומות){{הערה|בקונטרס משווה גם המחבר בין המדינה ל[[ועד ארבע הארצות]] שגם לו הייתה כמעין "עצמאות" אולם למרות זאת הוא היה משועבד לרשויות}} ורוב בני ישראל לא עלו אין בכך בעייה, וטוען גם שלא הגיוני לומר שעם ישראל הצליח להיגאל בלי [[הקב"ה]] ע"י הקמת מדינה.

תפריט ניווט