משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 44: שורה 44:
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא (אב הצמח צדק)|שלום שכנא]] היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא (אב הצמח צדק)|שלום שכנא]] היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.


הגם שע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, (הראיה לזה מהלל שהיה נשיא למרות שהיה רק מצד האם מזרע דוד, וכן רבי יהודה הנשיא שנאמר עליו (סנהדרין פרק חלק) "אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא").
 
== האם משיח צריך להיות בן אחר בן מדוד המלך ==
 
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
 
אך על פי ההלכה יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות בן אחר בן לדוד המלך, או שדי גם במי שהוא בן בת. ובכלל אם צריך להיות גם מזרע שלמה.
 
יש אומרים כי דווקא מי שהוא בן אחר בן יש לו משפט הירושה של המלוכה, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
 
אך יש אומרים כי ע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:
 
מרבי יהודה הנשיא שנאמר עליו<REF>סנהדרין צח ב.</REF> אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא. ופירש רש"י אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא עכ"ל רש"י ז"ל. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש.
 
והוא לא היה בן אחר בן, וכן המעתיק את פירוש הרמב״ם למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב״ם לסדר נשים</REF> בזה״ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד לא מזרע שלמה כדאיתא בכתובות ס״ב: רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע״כ.
 
קושיא זו - איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה, הקשו גדולי האחרונים.<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>
 
על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג, ומובא בתוס' סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.
 
וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם<REF>הלכות מלכים פ״א ה״ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם ע״י אחיה השילוני אך לא כל הימים.


==ראו גם==
==ראו גם==
39,916

עריכות

תפריט ניווט