1,616
עריכות
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ערך זה עוסק במושגים מוחין '''דקטנות ודגדלות'''{{הערה|בעיקר על פי סידור עם דא"ח שער התפילין בתחילתו, ודרך מצוותיך שורש מצוות תפילין.}} (המביאים למידות{{הערה|ואל מי תדמיוני תרס"ה אות ז'.}} דקטנות ודגדלות). | |||
לגבי המושגים מוחין '''דעיבור, דיניקה ודגדלות''' ראה [[מוחין דעיבור, דיניקה ודגדלות|כאן]] | |||
המושגים '''מוחין דקטנות''' (שלפעמים נקראים '''מוחין דיניקה''') ו'''מוחין דגדלות''' לקוחים מ[[תורת הקבלה]], ומתארים שני אופנים בעליית ה'''[[מידות]]'''{{הערה|המושג 'עליית המידות' מבטא שעל ידי התבוננות מעלים את המידות מהדרגה בה נבראו לדרגה גבוהה יותר.}}: באופן הראשון עליית המידות נפעלת ע"י '''ירידת''' המוחין{{הערה|כפי שמתבאר בערך [[ישראל סבא ותבונה|תבונה]].}}, ובאופן השני עליית המידות באה ע"י '''עליית''' המוחין. | המושגים '''מוחין דקטנות''' (שלפעמים נקראים '''מוחין דיניקה''') ו'''מוחין דגדלות''' לקוחים מ[[תורת הקבלה]], ומתארים שני אופנים בעליית ה'''[[מידות]]'''{{הערה|המושג 'עליית המידות' מבטא שעל ידי התבוננות מעלים את המידות מהדרגה בה נבראו לדרגה גבוהה יותר.}}: באופן הראשון עליית המידות נפעלת ע"י '''ירידת''' המוחין{{הערה|כפי שמתבאר בערך [[ישראל סבא ותבונה|תבונה]].}}, ובאופן השני עליית המידות באה ע"י '''עליית''' המוחין. | ||
שורה 10: | שורה 15: | ||
===הבחינה הגבוהה יותר=== | ===הבחינה הגבוהה יותר=== | ||
אדם רגיל לעומת העוסק במושכלות; אדם העוסק ומתעמק במושכלות בדרך כלל מיושב בדעתו ומדותיו | אדם רגיל לעומת העוסק במושכלות; אדם העוסק ומתעמק במושכלות בדרך כלל מיושב בדעתו ומדותיו טובות למרות שמעולם לא חשב על תיקון מידותיו (לדוגמא, כשמתעסק ומתעמק באסטרונומיה או רפואה וכיוצא בזה). הסיבה לזה היא כי יש שני אופנים '''הפוכים''' בהשפעת השכל על הרגש: | ||
* השכל '''יורד''' ממדרגתו, ומשתנה ממהותו{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[ישראל סבא ותבונה]].}} עד שמתקרב למהות הרגש ואז יכול להשפיע עליו (שזהו אצל אדם רגיל). | * השכל '''יורד''' ממדרגתו, ומשתנה ממהותו{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[ישראל סבא ותבונה]].}} עד שמתקרב למהות הרגש ואז יכול להשפיע עליו (שזהו אצל אדם רגיל). |
עריכות