מרה לבנה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 177 בתים ,  3 בפברואר 2010
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
== הכנעת המידות על ידי עבודה ==
== הכנעת המידות על ידי עבודה ==
יסוד גדול אומר [[אדמו"ר הרש"ב]], יש בעבודת האדם בשעת התפילה, בהשפעה על המרה שחורה ולבנה:
יסוד גדול אומר [[אדמו"ר הרש"ב]], יש בעבודת האדם בשעת התפילה, בהשפעה על המרה שחורה ולבנה:
=== עבודה אמיתית ===


כאשר עובד אדם את עבודתו בעבודה אמיתית במוח ולב בהתבוננות פרטיות, בהשגה גמורה ובהנחה טובה, ונרגש אצלו הענין ומתעורר בלבו באהבה בבחינת קירוב ודביקות או בבחי׳ רשפי אש כו׳, באופן זה מתברר ומזדכך
כאשר עובד אדם את עבודתו בעבודה אמיתית במוח ולב בהתבוננות פרטיות, בהשגה גמורה ובהנחה טובה, ונרגש אצלו הענין ומתעורר בלבו באהבה בבחינת קירוב ודביקות או בבחי׳ רשפי אש כו׳, באופן זה מתבררת ומזדככת
מעט מעט המידה ההיא בבחינת חלישות ובבחינת קירוב ובבחי׳ כליון הישות.  
מעט מעט המידה ההיא, בבחינת "חלישות", ובבחינת "קירוב", ובבחינת "כליון ה[[ישות]]".  


וכמובן שבעבודתו צריך לידע תמיד מה העבודה הפרטית שמגיע לחלקו לתקן, איזו מדה היא בו בתוקף יותר, ויתן כל כחותיו בעבודתו על המדה הזו הפרטית.  
וכמובן שבעבודתו צריך לידע תמיד מה העבודה הפרטית שמגיע לחלקו לתקן, איזו מדה היא בו בתוקף יותר, ויתן כל כחותיו בעבודתו על המדה הזו הפרטית.


אבל כאשר העבודה היא בבחינה כללות לבד, נשארה המדה ההיא בתקפה ממש כמו קודם העבודה, ואינה נראה בה שום
=== עבודה בבחינה כללית ===
שינוי לטוב, כמו יש מי שהוא בטבע מרה לבנה בתאוות ותעגוגים והוללת וליצנות וכה״ג, ויש שהוא בטבע המרה שחורה כמו בכעס ומדות אכזריות וכן בעצלות ועצבות כו'; בעבודה הנ"ל שההתבוננות היא רק בבחינה כללות, הגם שמתפעל ומתלהב נפשו מזה ונם בבחינת מרירות ולב דואג כנ״ל, אין שום שינוי כלל בהמתת הטבעיים, ונראים בתקפם כמו מקודם, ולכן לאחר התפלה יהיה בהוללות ולצנות בשוה ממש כמו קודם התפלה, או בתאוות ותעגוגים כמו מקודם,
 
אבל כאשר העבודה היא בבחינה '''כללות''' לבד, נשארה המדה ההיא בתקפה ממש כמו קודם העבודה, ואינה נראה בה שום שינוי לטוב, למשל:
 
יש מי שהוא בטבע [[מרה לבנה]], שהיא - תאוות, ו[[תענוגים]], והוללות ו[[ליצנות]], וכדומה, ויש שהוא בטבע ה[[מרה שחורה]] כמו: [[כעס]], ומדות אכזריות, וכן ב[[עצלות]] ו[[עצבות]] כו'; בעבודה הנ"ל שההתבוננות היא רק בבחינה כללות, הגם שמתפעל ומתלהב נפשו מזה ונם בבחינת [[מרירות]] ולב דואג כנ״ל, אין שום שינוי כלל בהמתת הטבעיים, ונראים בתקפם כמו מקודם, ולכן לאחר התפלה יהיה בהוללות וליצנות בשוה ממש כמו קודם התפלה, או בתאוות ותעגוגים, כמו מקודם...


'''ואדרבא,''' מגרעותיו יכולים לפעמים להתגבר יותר, מפני שמחת נפשו (די צופרידענקייט)
'''ואדרבא,''' מגרעותיו יכולים לפעמים להתגבר יותר, מפני שמחת נפשו (די צופרידענקייט)
שורה 24: שורה 28:
- הרגשת הישות, שבדרך כלל ישנה בעבודה שעל פי טעם ודעת, רק שבעבודה אמיתית יש בזה הביטול, וכמו שנתבאר בספרי החסידות שצריך להיות ביטול בעבודה בשמחה, שלא תהיה בבחינת ישות כו׳, משא"כ בעבודה כזו אין בה ביטול, כי אם הרגשת עצמו),
- הרגשת הישות, שבדרך כלל ישנה בעבודה שעל פי טעם ודעת, רק שבעבודה אמיתית יש בזה הביטול, וכמו שנתבאר בספרי החסידות שצריך להיות ביטול בעבודה בשמחה, שלא תהיה בבחינת ישות כו׳, משא"כ בעבודה כזו אין בה ביטול, כי אם הרגשת עצמו),


- או שמפקח דעתו בזה מהמרירות ולב דואג (ומובן שבזה מאבד גם את הטעם הטוב המועט שיש בעבודה
- או שמפקח דעתו בזה מה[[מרירות]] ולב דואג (ומובן שבזה מאבד גם את הטעם הטוב המועט שיש בעבודה
זו, דהלא מ״מ היה בו איזה הרגש טוב, ובהפיקוח הנ״ל נאבד ההרגש הזה לגמרי).  
זו, דהלא מ״מ היה בו איזה הרגש טוב, ובהפיקוח הנ״ל נאבד ההרגש הזה לגמרי).  


וכן מי שחוא במדת הכעס ומדות אכזריות יהיה כן לאחר העבודה כמו קודם העבודה להתכעס ולבלי לרחמ על זולתו ולהתגהג אתו במדות תקיפים, ויכול להיות ג״כ עוד התגברות בזה מצד הישות שלו, או מצד המרירות שבטבע מביא לידי כעס וכדומה.  
וכן מי שהוא במדת ה[[כעס]] ומדות אכזריות, יהיה כן לאחר העבודה כמו קודם העבודה, להתכעס ולבלי לרחם על זולתו ולהתגהג אתו במדות תקיפים, ויכול להיות ג״כ עוד התגברות בזה מצד ה[[ישות]] שלו, או מצד ה[[מרירות]] שבטבע מביא לידי כעס וכדומה.  


(רק מי שבטבעו אינו בהתפשטות כל כך יכול להיות שיחזיק המקיף מהעבודה בדרך הנ״ל איזה משך זמן בהעדר ה ת פשטות המדה הטבעית, וביותר הוא בהתגברות המרירות (שבאמת זהו עצבות) שמחזיק אצלו זמן רב). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15712&hilite=1d50df08-b4a2-4e0b-aa82-629617d81885&st=%D7%9E%D7%A8%D7%94+%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%94&pgnum=45 קונטרס העבודה עמ' 44 (45)]
(רק מי שבטבעו אינו בהתפשטות כל כך יכול להיות שיחזיק המקיף מהעבודה בדרך הנ״ל איזה משך זמן בהעדר ה ת פשטות המדה הטבעית, וביותר הוא בהתגברות המרירות (שבאמת זהו עצבות) שמחזיק אצלו זמן רב). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15712&hilite=1d50df08-b4a2-4e0b-aa82-629617d81885&st=%D7%9E%D7%A8%D7%94+%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%94&pgnum=45 קונטרס העבודה עמ' 44 (45)]
39,916

עריכות

תפריט ניווט