ספר התורה של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
הגהה
אין תקציר עריכה
מ (הגהה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרבי והתורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק בידיו את ספר התורה של האחים מסלאוויטא]]
[[קובץ:הרבי והתורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק בידיו את ספר התורה של האחים מסלאוויטא]]
'''ספר התורה של הרבי''' הינו [[ספר תורה]] מזערי בעל היסטוריה עתיקה המיוחס ל{{ה|אחים מסלאוויטא}}, מאז שהגיע הספר כאשר הרבי עמד חזן בדרך כלל השתמש בספר זה, ווהרבי נהג לרקוד איתו בשעת ההקפות ב[[שמחת תורה]]{{הערה|ראה בערך [[ספרי תורה ב-770]] על הספר שהרבי נהג להשתמש בו קודם לכן.}}.
'''ספר התורה של הרבי''' הינו [[ספר תורה]] מזערי בעל היסטוריה עתיקה המיוחס ל{{ה|אחים מסלאוויטא}}. מאז שהגיע הספר אל הרבי ל-[[770]], כאשר [[הרבי]] עמד חזן, בדרך כלל השתמש בספר זה. עם ספר זה נהג הרבי לרקוד בשעת ה[[הקפות]] ב[[שמחת תורה]]{{הערה|ראה בערך [[ספרי תורה ב-770]] על הספר שהרבי נהג להשתמש בו קודם לכן.}}.


==היסטוריית הספר==
==היסטוריית הספר==
הספר מיוחס ל[[דפוס סלאוויטא|מדפיסי סלאוויטא]] רבי שמואל אבא ורבי פינחס - בניו של רבי משה בן רבי [[פינחס מקוריץ]], תלמיד [[המגיד ממזריטש]] וחברו של [[אדמו"ר הזקן]]. שישבו שנים ארוכות בכלא על אשמות שווא, '''ובעיקר האשמה על הדפסת ספרי חסידות.'''
הספר מיוחס ל[[דפוס סלאוויטא|מדפיסי סלאוויטא]] רבי שמואל אבא ורבי פינחס - בניו של רבי משה בן רבי [[פינחס מקוריץ]], תלמיד [[המגיד ממזריטש]] וחברו של [[אדמו"ר הזקן]]. שישבו שנים ארוכות בכלא על אשמות שווא, '''ובעיקר האשמה על הדפסת ספרי חסידות'''.
{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[דפוס סלאוויטא]]}}
{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[דפוס סלאוויטא]]}}
[[קובץ:וידבר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מתוך ה"ספר תורה של הרבי" בפרשת פינחס.]]
[[קובץ:וידבר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מתוך ה"ספר תורה של הרבי" בפרשת פינחס.]]
===הספר תורה===
===הספר תורה===
כשהיו האחים שפירא חבושים בבית הכלא במוסקבה נשאו כאמור חן וחסד בעיני השלטונות המקומיים, שהשתדלו להקל עליהם את סאת המכאובים והיסורים. יחס מיוחד גילה כלפיהם הנסיך טשרבטוב שהרשה להחסידים שיביאו לאסירי המלכות כוס ל[[קידוש]] ו[[הבדלה]] וכן ספרי תורה.
כשהיו האחים שפירא חבושים בבית הכלא במוסקבה נשאו חן וחסד בעיני השלטונות המקומיים, שהשתדלו להקל עליהם את סאת המכאובים והיסורים. יחס מיוחד גילה כלפיהם הנסיך טשרבטוב שהרשה לחסידים שיביאו לאסירי המלכות כוס ל[[קידוש]] ו[[הבדלה]] וכן ספרי תורה.


כיון שתא הכלא היה מטונף וקשה היה לשמור על נקיונו, לא העיזו האחים למרות תשוקתם להגות בספר תורה, להכניסו לתאם. הם מצאו עצה והכניסו לתא רק ירעות של הספר, כדי שלא יהא הספר שלם ולא יקראו עליו שם: ספר תורה. ספר תורה זה היה כליל תפארת וכולו מלאכת מחשבת של סופר סת"ם קדוש ופרוש, ששיקע עצמו במלאכה זו ונתן לה את ימיו ולילותיו את הדיו שהבריק בברק מיוחד שלחו הבנים של הצדיק רבי [[שמואל מניקלשבורג]].
כיון שתא הכלא היה מטונף וקשה היה לשמור על נקיונו, לא העיזו האחים למרות תשוקתם להגות בספר תורה, להכניסו לתאם. הם מצאו עצה והכניסו לתא רק ירעות של הספר, כדי שלא יהא הספר שלם ולא יקראו עליו שם: ספר תורה. ספר תורה זה היה כליל תפארת וכולו מלאכת מחשבת של [[סופר סת"ם]] קדוש ופרוש, ששיקע עצמו במלאכה זו ונתן לה את ימיו ולילותיו. את הדיו שהבריק בברק מיוחד שלחו הבנים של הצדיק רבי [[שמואל מניקלשבורג]].


רק כאשר יצאו האחים ממאסרם נטלו עמהם את הירעות ואיגדו אותם לחטיבה אחת ועשהו לספר תורה.
רק כאשר יצאו האחים ממאסרם נטלו עמהם את הירעות ואגדו אותם לחטיבה אחת ועשהו לספר תורה.
[[קובץ:עמוד מהסת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מהספר תורה של הרבי "הא-ל הנאמן שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור"]]
[[קובץ:עמוד מהסת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מהספר תורה של הרבי "הא-ל הנאמן שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור"]]


לאור הנסיבות כתבו את הספר בגודל קטן במיוחד, גבוה הקלף 19 סנטימטר, העץ חיים מלמטה, כ-9 ס"מ והכתר מעליו מצופה זהב מעליו כ-23 סניטמטר.
לאור הנסיבות כתבו את הספר בגודל קטן במיוחד, גובה הקלף 19 סנטימטר, העץ חיים מלמטה, כ-9 סנטימטר והכתר מעליו מצופה זהב מעליו כ-23 סניטמטר.


===העצי חיים===
===העצי חיים===
ספר התורה חסר היה "עצי חיים" והנה זימנה ה[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] ע"עצי חיים" בעלי יחס, שהצדיק רבי [[מיכל מזלוטשוב|מיכלא מזלוטשוב]] עמד לכתוב ספר תורה, שלח לו [[המגיד מקוזניץ]] "עצי חיים" עשויים וחטובים מעץ. ברם, עד שהגיעו ה"עצי חיים" למחוז חפצם, נודע הדבר לחסידים והם קנו "עצי חיים" עשויים מכסף.
ספר התורה חסר היה "עצי חיים" והנה זימנה ה[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] "עצי חיים" בעלי יחס, שהצדיק רבי [[מיכל מזלוטשוב|מיכלא מזלוטשוב]] עמד לכתוב ספר תורה, שלח לו [[המגיד מקוזניץ]] "עצי חיים" עשויים וחטובים מעץ. ברם, עד שהגיעו ה"עצי חיים" למחוז חפצם, נודע הדבר לחסידים והם קנו "עצי חיים" עשויים מכסף.


רב מיכל השתמש באלו של כסף משום "זה אלי ואנוהו" אולם הבטיח כי יבוא יום וה"עצי חיים" של עץ '''יגיעו לידיהם של צדיקים גדולים'''. והנה בא היום ו"בעצי חיים" אלו נכרכו יריעות ספר התורה המיוחד.
רב מיכל השתמש באלו של כסף משום "זה אלי ואנוהו" אולם הבטיח כי יבוא יום וה"עצי חיים" של עץ '''יגיעו לידיהם של צדיקים גדולים'''. והנה בא היום ו"בעצי חיים" אלו נכרכו יריעות ספר התורה המיוחד.
שורה 31: שורה 32:


==הרבי הריי"צ והרבי מתענינים בספר התורה==
==הרבי הריי"צ והרבי מתענינים בספר התורה==
לאחר שיקבלו חזרה את הספר, החליט ר' שמואל אבא יחד עם זוגתו (בת דודתו של הרבי הריי"צ) שספר תורה כזה ראוי להיות אצל אדם נעלה ובשנת תש"ז כתב ר' שמואל אבא שפירא לכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ והציע לו לרכוש את הספר.
לאחר שקיבלו חזרה את הספר, החליט ר' שמואל אבא יחד עם זוגתו (בת דודתו של הרבי הריי"צ) שספר תורה כזה ראוי להיות אצל אדם נעלה ובשנת תש"ז כתב ר' שמואל אבא שפירא ל[[אדמו"ר הריי]] והציע לו לרכוש את הספר.


וכך ענה לו הרבי הריי"צ: "ובדבר שאלתו אם הנני מתעניין ברכישת הס"ת, הנה הרצון והיכולת הכספי שני מדות המה במדות בני אדם, ותודה רבה לש"ב על אשר מתעניין לזכני בזה נוסף על דרישת שלומו ושלום בני בתי יחיו".
וכך ענה לו הרבי הריי"צ: "ובדבר שאלתו אם הנני מתעניין ברכישת הס"ת, הנה הרצון והיכולת הכספי שני מדות המה במדות בני אדם, ותודה רבה לש"ב על אשר מתעניין לזכני בזה נוסף על דרישת שלומו ושלום בני בתי יחיו".
שורה 66: שורה 67:
הספר הגיע לידיו של הרבי ב[[כ"ח אלול]] [[תשי"ד]], ובראש השנה עלה הרבי לתורה וקרא בספר, ובד' [[תשרי]] כתב מכתב תודה לרב שפירא על הסכמתו למכור את הספר תורה ולהעבירו לידי הרבי.
הספר הגיע לידיו של הרבי ב[[כ"ח אלול]] [[תשי"ד]], ובראש השנה עלה הרבי לתורה וקרא בספר, ובד' [[תשרי]] כתב מכתב תודה לרב שפירא על הסכמתו למכור את הספר תורה ולהעבירו לידי הרבי.


ב ג' תשרי תשט"ו כותב הרבי{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/21/8031.htm אגרות קודש חלק כא אגרת ח'לא] }} לרב [[משה אשכנזי]]:
ב[[ג' תשרי]] [[תשט"ו]] כתב הרבי{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/21/8031.htm אגרות קודש חלק כא אגרת ח'לא] }} לרב [[משה אשכנזי]]:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ועל של עתה באתי להביע תודתי רבה ועמוקה, על הס"ת שהובא כיומים לפני ר"ה, וקראו בה בראש השנה זה, וע"פ הזח"ב קסא, ב דכשם שהקב"ה אסתכל באורייתא וברא עלמא הרי כן הוא כביכול באיש הישראלי אשר על ידי התורה בורא עולמו, וגם הגורמים לזה בכלל, כמובן - הרי יה"ר שבשנה חדשה זו יראו עולמם חדש בטוב הנראה ונגלה בנוגע לעצמו, זוגתו וכל יו"ח - שיחיו.}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ועל של עתה באתי להביע תודתי רבה ועמוקה, על הס"ת שהובא כיומים לפני ר"ה, וקראו בה בראש השנה זה, וע"פ הזח"ב קסא, ב דכשם שהקב"ה אסתכל באורייתא וברא עלמא הרי כן הוא כביכול באיש הישראלי אשר על ידי התורה בורא עולמו, וגם הגורמים לזה בכלל, כמובן - הרי יה"ר שבשנה חדשה זו יראו עולמם חדש בטוב הנראה ונגלה בנוגע לעצמו, זוגתו וכל יו"ח - שיחיו.}}
שורה 76: שורה 77:
כיום, הספר מופקד למשמרת בתא מיוחד בצידו השמאלי של [[ארון קודש|ארון הקודש]] הראשי ב-[[770]], והוא משמש לקריאת המפטיר ב{{ה|ימים הנוראים}}, [[חנוכה]], [[ד' פרשיות]] ובמועדים נוספים.
כיום, הספר מופקד למשמרת בתא מיוחד בצידו השמאלי של [[ארון קודש|ארון הקודש]] הראשי ב-[[770]], והוא משמש לקריאת המפטיר ב{{ה|ימים הנוראים}}, [[חנוכה]], [[ד' פרשיות]] ובמועדים נוספים.


בשמיני עצרת ושמחת תורה בה"הקפות" ראשונה ושביעית מניחים את הספר על הסטנדרט של הרבי.
בשמיני עצרת ושמחת תורה בה"הקפות" ראשונה ושביעית מניחים את הספר על הסטנדר של הרבי.


כמו כן ניתן שעות מיוחדות על ידי גבאי בית הכנסת לנשק הספר תורה בלילה וביום של שמיני עצרת ושמחת תורה.
כמו כן מוקדשות שעות מיוחדות על ידי גבאי בית הכנסת לנשק הספר תורה בלילה וביום של שמיני עצרת ושמחת תורה.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
11,698

עריכות

תפריט ניווט