אור ושפע: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
התנגשות עריכה ביטול גרסה 702251 של ברכת הגאולה (שיחה)
אין תקציר עריכה
(התנגשות עריכה ביטול גרסה 702251 של ברכת הגאולה (שיחה))
תגית: ביטול
 
(15 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{לעריכה}}
'''אור ושפע''' הם שני דרגות בההשפעה אלקית בעולמות. '''אור''' זה דרגה אלוקית שלא משתנה בגלל מה שנוצר ממנה. לאידך '''שפע''' משמעו דרגה שנתפסת, ומשתנה על ידי ההשפעה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו כדבעי, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}.
'''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית שאינה משתנה בהארתה. '''שפע''' היא דרגה המשתנה על ידי השפעתה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו כדבעי, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}.


== הגדרתם ==
==הגדרתם==
בספרי הקבלה, מוצאים בדרך כלל שימוש במונח 'אור' כדי לתאר את ה'אנרגיה' והחיות האלוקית שמחיה את העולמות.
בספרי הקבלה, המונח 'אור' מתאר את האנרגיה והחיות האלוקית המחיה את העולמות.
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, משתמשים במונח שפע.
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, המונח 'שפע' מתאר חיות זו.


כדי להבין זאת יש להקדים החילוק בין אור לשפע. אור מבטא דרך שהאדם, למשל, יוצא מעצמו ומתגלה לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כמו למשל [[אור השמש]] שמתפשט מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה.
החילוק בין אור לשפע. אור מבטא את דרך התגלותו של האדם לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כפי התפשטות [[אור השמש]] מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה.


אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. למשל ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור.
אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור.


לעומת זאת 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה.
המונח 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה.


אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו.
אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו.
שורה 17: שורה 17:


== פרטים בהבדל בין אור לשפע ==
== פרטים בהבדל בין אור לשפע ==
# אור זה רק הארה, הוא לא משמעותי לגבי המשפיע ולא מכיל את עצמיותו ופנימיותו, לעומת שפע, שהמשפיע מכניס בשפע משהו עצמי משלו.
# אור הוא רק הארה וחיצוניות, אין לו ערך לגבי המשפיע ולא מכיל את עצמיותו ופנימיותו. לעומת שפע, שמבטא המשכה של עצמיות המשפיע.
# כדי להאיר אור, לא צריך להתייגע, זה מגיע בלי מאמץ, בדרך ממילא. (וזה נובע מהיותו חיצוני) לעומת שפע, שהשפעה דורשת יגיעה.
# כדי להאיר אור, לא צריך להתייגע, אלא הוא נמשך בדרך ממילא (וזאת משום היותו חיצוני). לעומת שפע, שהשפעה דורשת יגיעה.
# אין למאור אפשרות לא להאיר. (כנ"ל שזה בא ממילא בלי בחירה). למשפיע יש בחירה האם להשקיע בדבר ולהשפיע אותו, או לא.
# אין למאור אפשרות לא להאיר. (כנ"ל שזה בא ממילא בלי בחירה). למשפיע יש בחירה האם להשקיע בדבר ולהשפיע אותו, או לא.


שורה 60: שורה 60:
* כי עמך ת"ש.
* כי עמך ת"ש.


==קישורים חיצוניים==
*'''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/08/6106758b8f7ad_1627813259.pdf מחלוקת המקובלים והחוקרים בענין אור ושפע]''', בתוך קובץ פלפולים ישיבת תות"ל קרית אתא תשפ"א, עמוד 213 {{PDF}}{{COL}}
*'''[https://sinun770.org/סוגיות-במאמר-דה-באתי-לגני-תשכב-בנושא-א/ סוגיות במאמר ד"ה באתי לגני תשכ"ב בנושא אור ושפע חלק א']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{וידאו}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
'''סדרת שיעורים בהמשך ספר המאמרים תרס"ו מאמר ד"ה זאת חוקת בסוגיית אור ושפע מפי הרב יוסף קליין'''
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת/ חלק א']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-3/  חלק ב']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-4/ חלק ג']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-5/ חלק ד']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-6/ חלק ה']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-7/ חלק ו']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
{{אור}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]

תפריט ניווט